Tech

Mindent és mindenkit felforgat a Pokémon Go – itt a kisokos!

Mit tud a játék, ami napok alatt őrületbe taszította a világot. Megfejtjük, hogy mi a siker titka, illetve elmondjuk azt is, hogyan telepítheti.

Az Angry Birds megjelenése és hódítása óta nem okozott mobilos játék ekkora szenzációt, mint a Pokémon Go. Alig pár nap alatt letarolta az egész világot, minden híradás erről szól, ami annak fényében is elképesztő, hogy hivatalosan még mindig csak három országban (USA, Ausztrália, Új-Zéland) elérhető. Jöjjenek a fontosabb tények, illetve kérdések a Pokémon hisztériáról, mi ez az egész és mit gondoljunk róla?

Most akkor ez mi ez?

A Pokémon Go egy Androidra és iPhone-ra letölthető játék, ami a valós környezet segítségével segít elkapni a Pokémon világ szörnyeit. A kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) alapú szoftverek eddig is jelen voltak, de ekkora áttörést egyiknek sem sikerült elérnie. A játék alapvetése, hogy csak akkor juthatsz Pokémonokhoz, ha kimozdulsz, sétálsz (beleesel ebbe-abba) és felfedezed a világot, amit a fejlesztők köréd álmodtak. Ennek következtében gyakori látvány a mobiljukba feledkezett emberek csoportja, akik igyekeznek bővíteni a kollekciójukat. Erről jöjjön egy egészen hihetetlen videó, amit New Yorkban, a Central Parkban rögzítettek:

Ki a felelős mindezért?

A Pokémon Go igazi csapatmunka nyomán jött létre. Az eredeti ötlet, illetve a technológiai háttér a Niantic Labs nevű fejlesztőktől ered, akik 2011-ben már elindítottak egy hasonló játékot Ingress néven. Ebben nem szörnyeket kellett befogni, hanem portálokat elfoglalni, de a lényeg ugyanaz volt: a játékosnak feltétlenül mozognia kellett ahhoz, hogy eredményeket érjen el. Az Ingress jóval szűkebb körben terjedt, de egy nagyon elhivatott bázist épített ki magának, amire a Pokémon Go most jól tudott építkezni. A Niantic mellett a világ jogait kezelő Pokémon Company a másik főszereplő, aminek egyébként csak egyik, kisebbségi tulajdonosa a Nintendo.

Miért pont most?

Mert a mobilos játékok piaca ép ésszel felfoghatatlan tempóban, dollármilliárdokat (éves szinten kb. 37 milliárd USD-ről beszélünk) termelve fejlődik. A toplistákat uraló játékok egy olyan üzleti modellt alakítottak ki, ami a cégeknek, a játékosoknak is megfelel és kényelmes: a játék ingyenes, de azon belül a plusz kiegészítőkért, tárgyakért, pályákért már fizetni kell, illetve lehet. A Candy Crush, a Clash of Clans, korábban az Angry Birds bebizonyította, hogy az éves szinten eladott másfél milliárdnyi okostelefon olyan közösséget hoz létre, ahol már lehet keresnivalója egy jó ötlenek. A Nintendo egész sokáig kivárt a mobilos területre való lépéssel (a konzolokat erőltette), sokan azt gondolták, hogy el is késett, de a jelek és a számok azt mutatják, hogy az iparágban még bőven van tartalék. És még annál is több.

Illusztrációként itt egy másik tumultuózus jelenet Santa Monicából: igen, mindenki azért van itt, mert Pokémonokat akar elfogni:

Mennyi az annyi?

A Pokémon Go eddigi teljesítményére vonatkozóan csak találgatások, tippek, nem hivatalos információk jelentek meg. Az biztos, hogy a játék pár nap alatt átvette az első helyet a letöltési toplisták élén, ami más fejlesztőknek több hónapos marketing munkával és rengeteg pénz beáldozásával szokott sikerülni. A Nintendo mindezt úgy oldotta meg, hogy a névre, a világra bízta a dolgot, ami bejött, így a szakértői becslések szerint a premier óta (július 6.) 7,5 millió letöltést kapott a játék. Egy másik tipp szerint azóta napi szinten 1,6 millió amerikai dollár bevétele volt a cégnek csak az iOS-en futó alkalmazásból, csak az Egyesült Államokban. Az egész felhajtás nyertese egyértelműen a Nintendo, amelynek részvényei mostanra 25 százalékos növekedést produkáltak, amivel a cég értéke pár nap leforgása alatt 7,5 milliárd dollárral nőtt. Emlékeztetőül: a Nintendo a jogokat birtokló cégben kisebbségi tulajdonos, a pénzügyi hatások mégis nála ütöttek be legerősebben.

Mi a siker titka?

Több elem is van: egy 21 éve létező univerzumra épít, ami alatt rengeteg film, sorozat, társasjáték, kártya kollekció jelent meg. Az akkor tinédzser korú rajongók most mobillal hódolhatnak a szenvedélyüknek, méghozzá ingyen, bár a pár dolláros tranzakcióktól sem ijednek meg, hiszen már dolgoznak, keresnek. A másik faktor a gyűjtőszenvedély kiaknázása: ezt nem szükséges magyarázni, hiszen a „szerezd meg mindegyiket” jelszó mindig is tökéletesen működött. Az AR bevetése az újszerűséget hozta el: az Ingressből tudható volt, hogy ez működik, még akkor is, ha a szerverek nem nagyon bírták a terhelést, ami miatt le kellett állítani a további országokban való megjelenést.

Hogy juthatok hozzá?

Magyarországon hivatalosan egyelőre nem elérhető az alkalmazás, ennek ellenére könnyedén telepíthető mindkét mobilos rendszerre. Android esetében ezt az oldalt kell meglátogatni, letölteni az .apk kiterjesztésű telepítő fájlt (piros hátterű DOWNLOAD APK gomb), majd futtatni azt. Ehhez szükség lesz az ismeretlen forrásból származó fájlok engedélyezésére, amit a telepítés során az Android automatikusan jelez. Az iPhone tulajoknak annyit kell tenniük, hogy az kijelentkeznek az Apple ID-ból, majd az Általános beállításokon belül kikeresik a Nyelv és régió menüpontot, ott kiválasztják az USA, Új-Zéland, vagy Ausztrália valamelyikét, ami után a store-ban már megjelenik a játék.

A Pokémon Go a hivatalos információk szerint pár napon belül folytatja a terjeszkedést, de azt egyelőre nem lehet tudni, hogy hazánk mikor esik bele a szórásba. A letöltést fokozatosan fogják elérhető tenni, hogy a szerverek ne dőljenek be egy-egy nagyobb terhelés miatt. Aki játszik, annak jó tanács: figyeljen a lába elé és néha nézzen fel, hogy megismerhessen új embereket, mert a Pokémon Go erről (is) szól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik