Tech

Halvány lila gőzünk sincs róla, hogy mi az az IoT

Ennek ellenére a magyarok kifejezetten nyitottak a technológiai újítások iránt.

Ha nem hallottad még az IoT (internet of things), azaz a dolgok internete kifejezést, akkor magyarok azon 90 százalékához tartozol, akik egyelőre nem tudják hova tenni ezt a fogalmat. Nincs is ezzel semmilyen komolyabb probléma, hiszen ez az informatika trend ebben az évben kezd el igazán terjedni, de az igazi IoT-Kánaán majd csak 4-5 év múlva érkezik el.

Mi is az a hogyishívják?

Amíg ez megtörténik, a nagy elektronikai gyártók és ezzel párhuzamosan az újságírók is azon vannak, hogy minél többször beszéljenek erről a jelenségről. A Samsung ennek keretében elvégzett egy kutatást, amely során több mint 10 ezer európait kérdezett meg arról, hogy milyen viszonyt ápolnak a dolgokkal és azok internetével. Az eredmények bemutatása előtt jöjjön egy kis IoT magyarázás.

Halvány lila gőzünk sincs róla, hogy mi az az IoT 1

Nest okostermosztát: az eddigi legismertebb IoT kütyü

A világot, és az abban élő embereket az utóbbi pár évben a mindent behálózó rendszerek jellemzik, mozgatják, vezérlik. Az internet, az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások lehetővé teszik, hogy egyetlen pillanat alatt kapcsolatba lépjünk egymással, vagy egy történet pár óra alatt világszenzációvá váljon. Most ugyanez történik, csak nem emberek, hanem berendezések, eszközök, azaz leegyszerűsítve tárgyak között.

Mivel a hálózatra (az úgynevezett internetre) alapvető kellékként tekinthetünk, semmi akadálya annak, hogy a használati tárgyakat is bekössük ebbe a hatalmas rendszerbe és ugyanúgy kommunikáljunk velük, ahogy azt embertársainkkal tesszük. A különbség csak annyi, hogy az IoT részeként létező érzékelők, kapcsolók, hűtők, autók, légkondicionáló berendezések nem szólnak vissza, hogy „köszi, jól vagyok”, hanem jeleznek, ha mozgás van a lakásban, bekapcsolják a fűtést, ha hidegebbre fordul az idő, vagy üzennek, ha lefutott a mosógép programja.

Érdeklődve nem értjük

Már most is 4 milliárdnál is több IoT-képes eszköz működik a világon, de ahogy oly sokszor, most sem vagyunk még képben a témát illetően. A Samsung felméréséből kiderült, hogy a magyarok közel 90 százaléka nincs tisztában az IoT kifejezéssel, de jó hír, hogy ez alig marad el az európai átlagtól. Ennek ellenére fogékonyak vagyunk a technológiai újítások iránt: 58 százalékunk figyelemmel kíséri a legújabb fejlesztéseket, és tízből kilenc válaszadó a közeljövőben vásárolni tervezett elektronikai eszközök tulajdonságaira is ügyel.

A felmérés többi, fontosabb részlete az itt következő infografikából jól kiolvasható:

Samsung_Tech_Habits_infografika_IoT

Ajánlott videó

Olvasói sztorik