Tech

A weboldal, ami csendben leverte az egész zeneipart

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2016. 05. 25. 08:00

Van egy internetes szolgáltatás, ami számok tekintetében még a legnagyobb zeneszolgáltatóknak is odacsapott, miközben a zenészeket sem fillérekkel eteti meg.

Ha az elmúlt években esetleg nem hallgattunk zenét, egy barlangban tengődtünk vagy netán egy internettelen (igen, ez egy új magyar szó) űrroncsban sodródtunk a kozmoszban, akkor vélhetően elkerültük a Bandcampet, azt az oldalt, ahol kezdő és profi zenészek egyaránt megoszthatják albumaikat – akár ingyenesen, akár adott mennyiségű pénzért cserébe. Az oldal nagyszerűsége egyszerűségében rejlik – zenerajongóként és zenekészítőként ugyanolyan könnyen kezelhető.

Az üzemeltetők MP3 (vagy más formátumú hangfájl) vásárlásakor 15 százalékot, póló és egyéb ajándéktárgy vásárlásakor 10 százalékot vesznek le az egyes tranzakciókból, a bankkártyás vagy egyéb fizetések költségei további 4-7%-ot jelentenek (a fizetési módszertől, illetve annak összegétől függően), ez viszont azt jelenti, hogy

minden egyes vásárlásból a zenészek közvetlenül kapnak 80-85 százalékot.

A Bandcamp egyik legutóbbi blogposztjában tette helyre a számokat és a zeneipart egyaránt. A rajongók havonta 4.3 millió dollárt költenek el az oldalon (az oldal 2008-as megalapítása óta mintegy 157 millió dollárt költöttek kedvenc zenészeik támogatására), ami azt jelenti, hogy naponta körülbelül 25 ezer albumot vásárolnak meg – tehát négy másodpercenként mindig van valaki, aki rácsap a Buy gombra. Eddig közel hatmillióan vásároltak zenét az oldalon keresztül (akiknek fele 30 évesnél is fiatalabb), az itt zenét áruló zenészek száma pedig több százezres helyi értékben mozog.

Örömre azonban igazából az albumeladási trendek adnak okot: a Bandcampen tavaly 14%-kal nőtt az albumeladás (míg a zeneipar 3%-os esésről számolt be), az egyes számok eladása 11%-kal nőtt (az ipar 13%-os eséséhez képest), mindezek mellett pedig még a fizikai eladások is nőttek: a bakelitek 40, a kazetták 49, a CD-k pedig 10 százalékkal.

A site üzemeltetői, ahogy a posztból kiderül, kíváncsian kísérik az előfizetéses streaming sorsát, az e fajta szolgáltatási módról ugyanis nem derült még ki számukra, hogy működőképes-e, még úgy sem, hogy az iparági szereplők eddig több száz millió dollárnyi befektetést tettek ebbe. A Bandcamp olyan alternatívát kínál, ami működik, és egészen addig, amíg vannak rajongók, akik örömmel áldoznak pénzt kedvenc zenészeik számára, a közvetlen kapcsolat biztosítva is lesz közöttük.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.