Tech

Öné lehet a világ legnagyobb tornya

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2016. 03. 15. 18:00

Sci-fi filmekben és a valós életben egyformán nagy kihívás üzemeltetni azt a több tíz vagy több száz emeletnyi komplexumot, amelyben egy közösség él. Ha nem hisszük el, hamarosan kipróbálhatjuk.

1989 óta tudjuk, hogy várost üzemeltetni korántsem könnyű: ekkor dobta piacra a Maxis a Simcity névre hallgató városszimulátor első változatát, amelyből egy örök életre megtanulhattuk, hogy ha 7% fölé visszük a személyi jövedelemadó mértékét, akkor városlakóink páni gyorsassággal indítják el a kivándorló hadműveletet, ennél pedig az sem volt meglepőbb, amikor Godzilla kimászott a tengerből és a legnagyobb átlók mentén porig rombolta a városunkat. A Sim-játékok sora innentől kezdve csak bővült, hangyafarmtól az életszimulátorig, az egyik legérdekesebb azonban a mai napig a Yoo Saito fejlesztette SimTower marad, ami egyszerre felhőkarcoló- és liftszimulátor. Ebben többek között éttermeket, irodákat, hotelszobákat, orvosi központokat, parkolókat kellett építeni, illetve a legideálisabban összekötni ezeket liftekkel. Ezért is lett ez az a Sim-játék a sorozatban, amely elsőként vált igazán személyes közösségszimulátorrá: míg a Simcityben csak azt nézhettük, hogy embereink közlekednek valahonnan valamerre, addig egy toronyban megfigyelve életüket sokkal személyesebbé vált az élmény.

Ehhez a személyességhez tér vissza a Plethora Project új játéka, a Block’hood, amelyben egy óriási toronyházat kell felhúznunk, menedzselnünk és karbantartanunk. Érdekessége viszont az, hogy ebben a toronyban az emberek legalább annyira élnek, mint amennyire dolgoznak is, így egy teljesen önellátó, önfenntartó komplexumot szükséges létrehoznunk – döntéseink és építkezéseink során pedig legalább annyira kell figyelni a gazdasági követelményekre és az erőforrás-menedzsmentre, mint a statikára, a designra vagy minden rákfene alapjára, az amortizációra.

Ahogy a fenti trailerből is látszik, toronyházunkat kockákból építhetjük fel: minden kocka egy bizonyos funkcionális épületelemnek felel meg: boltnak, lakásnak, fának, napelemnek, stb. Minden egyes ilyen modulnak van egy igénye (input) és termel valamit (output): egy fának vízre van igénye, hogy oxigént termelhessen, egy boltnak pedig vásárlókra ahhoz, hogy pénzt tudjon termelni. Mivel jelenleg több mint 20 féle alapkövetelmény-típus van még az embereken és a vízen kívül, gondolhatjuk, hogy alapos tervezésre van szükség ahhoz, hogy tornyunk a legtovább maradhasson önfenntartó. Ha ugyanis egy épületelem nem kapja meg az inputját, akkor nem is hasznos eleme a rendszernek, emiatt gyorsan amortizálódni kezd, majd el is pusztul.

A játéknak többfajta játékmódja van: nemcsak a “megkapunk mindent és építkezzünk kedvünk szerint” sandbox módot próbálhatjuk ki, hanem adott a bizonyos problémák megoldására kihegyezett challenge mód, illetve az egyetemi kutatók figyelmére igényt tartó, az ő kutatásaikat elősegítő ún. research mód is, hiszen maga a játék is egy ilyen egyetemi környezetben született és számos gyakorlatba is átültethető, rendszerépítési haszna van, állítják a fejlesztők.

A játék jelenleg a Steamen és a GOG.com-on szerezhető be és Early Access fejlesztési fázisban van, azaz még korántsincs kész: a fejlesztők ugyan elhelyezték a játék egy kipróbálható változatát, de ezt folyamatosan fejlesztik, mind saját terveik, mind pedig a játékosok által javasolt ötletek alapján.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21: US actor Adam Sandler (R), US actor Ben Ben Stiller (C) and British actress Emma Thompson (L) arrive for the film ‘The Meyerowitz Stories’ in competition at the 70th annual Cannes Film Festival in Cannes, France on May 21, 2017.  Mustafa Yalcin / Anadolu Agency
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.