Tech

A marketinget is felturbózza a virtuális valóság

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2016. 02. 24. 14:00

Takarékosabb, hatékonyabb, gyorsabb, alaposabb, sőt jobban kontrollálható. Itt már befejezhetnénk a cikket, de az alábbiakban inkább részleteznénk ezeket.

Az elmúlt napok MWC-mániája csak rátett a VR-fanatizmusra, most még jobban ömlik mindenhonnan a túlárazott Vive és Zuckerberg VR-vak újságírók mellett sétáló (szeletelő, fénykardozó) mémje, a türelmesebbek pedig csak a testkontrollert várják a Brazzers igazi VR-pornóélményéhez (nincs? nem baj, lesz). És jó okkal: a becslések szerint a virtuálisvalóság-piac 2020-ra 30 milliárd dolláros nyereséget hoz majd, a kiegészített valósággal együtt mindezen érték már 150 milliárd dollárra rúg majd. Mindez a Rutgers egyetem új infografikájából derült ki, amely a VR, a boltszimulációk (igen, ilyen létezik) és a piackutatás kapcsolatát elemzi – az alábbiakban ezen anyag konklúziót foglaljuk össze.

A szupermarketek hőskorában, ahogy ez kiderül – vagy ahogy ez sejthető -, a virtuális boltbejárást még kamerás videofelvételekkel helyettesítették, jelképezve ezzel, hogy a vásárló hogyan sétál a polcok között és miket néz meg, A hasznos információkat ezzel szemben vásárlói interjúk vagy kérdőívek segítségével szerezték meg – ez természetesen eléggé megszabta, hogy mit és milyen (kis) mértékben lehetett csak tanulmányozni. A mai virtuális boltbejárás ezzel összehasonlíthatatlan – egy teljesen szimulált, interaktív élmény, ami csaknem olyan, mintha egy igazi boltban sétálnánk – le tudunk venni termékeket a polcról, meg tudjuk nézni csomagolásukat, el tudjuk olvasni, hogy mi van rájuk írva, elhelyezhetjük ezeket kosarunkban, vagy visszahelyezhetjük ezeket a polcra. Ráadásul mondanunk sem kell, az ilyen élmények teljes egészében a vásárló kényelmére vannak szabva, akkor és onnan fut neki a VR-sessionnek, ahol és amikor a legmegfelelőbb számára.

Az ilyen vásárlásokat a kora-kilencvenes évek óta több megacég próbálja különböző módokon szimulálni: a Procter & Gambletől az Intelen keresztül a Goodyearig minden nagy szereplő a vásárlás folyamatát, a vásárlók bolton belüli viselkedését akarja a lehető legjobban meglátni, viszont az egyik legkorábbi, kifejezetten VR-specifikus eszköz későbbre datálható csak. 2007-től alkalmazták ugyanis a Kimberly-Clark Innovation Design Studioját, amely gyakorlatilag egy háromdimenziós boltszimuláció. Már 2008-ban a Shopper Marketing magazin egyik kérdőívéből az derült ki, hogy a cégek 3.7%-a használ virtuális teszteket, hogy jobban átláthassa: mi történik a vásárlók szatyrában (és fejében) a vásárlás során. Ugyanebben az évben a Walmart is bejelentette, hogy kutatási osztályában külön alrészleget szentelnek a virtuálisbolt-szimulációknak. Mindez hét éve volt, most pedig egy egymilliárdos felhasználóbázisra akarják ráengedni a sisakokat, amely meglepően jó viselkedési adatokat szolgáltat(hat) vissza az üzemeltetőknek.

Nemcsak a Victoria’s Secret, hanem a Tesco és Tommy Hilfiger is támogatja a v-kereskedelmet. Igen, ez egy új szó.

Mindezt számos technikai megoldás segíti elő: a szemkövető rendszerek (amelyek figyelik, hogy a vásárló a bolt, a polc, a termék, a termékleírás melyik pontjára, mennyi ideig figyel, illetve figyelmét milyen mintában változtatja) használatával nemcsak polcáthelyezési, hanem csomagolási technikákat is azonnal lehet tesztelni. A fókuszcsoportos beszélgetéseket videochaten is meg lehet oldani, ez a Vantedge Group szerint feleannyiba kerül, mint egy személyes találkozó, de a legnagyobb trükk mégis a virtuális valóságban elhelyezett bolt, ahol nemcsak a vásárló viselkedését lehet tesztelni, hanem a körülötte lévő bolt szerkezetét, az egyes termékek polcoztatását is. A szemkövető rendszerek már csak azért is fontosak, mert ezek fontos kvantálható tényezőket adnak vissza az üzemeltetőknek és a gyártóknak egyaránt: SKU (raktározási egység)- vagy terméktípusszinten képesek megadni, hogy mit mennyi ideig néztünk, mennyi ideig lődörögtünk bizonyos terméktípusok előtt, milyen terméket vásároltunk, milyen úton jutottunk oda, illetve milyen mértékben járultak hozzá a sikeres (vagy sikertelen) vásárláshoz a csomagolási, árazási és egyéb tényezők. Mindezen vizsgálatok bizonyos cégek tovább is vitték technikai és koncepcionális szinten is: a NeuroFocus gyártotta N-Matrix 3D segítségével például nemcsak virtuális boltot lehet felhúzni a semmiből, hanem a vásárlók EEG-adatait figyelve azt is megállapíthatjuk, hogy „tudat alatt” milyen ingerekre reagálnak jobban. (És hogy miért ilyen fontos a bolti történések vizsgálata? Egy 2008-as vizsgálat szerint a vásárlók 70%-a a boltban dönti el, hogy mit fog vásárolni, 29%-uk olyan termékeket is vesz, amelyeket eredetileg nem is tervezett, 20%-uk pedig ezzel ellentétesen nem vesz meg olyan terméket, amely szerepelt a bevásárlólistáján.)

Jelenleg olyan cégek biztosítják a piaci szereplőknek a VR-boltok szimulációs hátterét, mint a Kimberly-Clark, a Decision Insight, a Vision Critical, az InContext Solutions vagy a Red Dot Square. A Vision Critical egy szimulációért elég bátor árakat kér: a szimuláció elkészítése, a bolt adatokkal (pardon, termékekkel) való feltöltése 4,5-300 ezer dollárba, a kutatás beindítása 4,5-100 ezer dollárba, az adatelemzés és riportkészítés 3-30 ezer dollárba kerülhet az egyes ügyfeleknek. És míg a VR otthoni használatára még hosszas hónapokat kell várnunk, az biztos, hogy a VR igen gyenge állapotában is nagyon jól képes szimulálni egy boltot, képzeljük el, mi jöhet később… ízelítőnek mellékeltünk egy forgatható nézőpontú YouTube-videót, amelyből megláthatja, milyen csontvázakkal ebédelni. Vagy vacsorázni. Mert a fine dining már a VR-ben is megoldható.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.