Tech

Azt hiszi, a modern elektromos autók menők? Akkor nézze meg ezt a magyar Elektro Barkast!

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 02. 16. 12:05

A hatvanas évek során előbb Nyugat-Európában, majd a KGST-országokban is előtérbe kerültek a villanyautó-fejlesztések. Ez a hullám Magyarországra 1968-ban érkezett el, mikor a Villamosipari Kutatóintézet frissen kinevezett vezetője, dr. Lukács József a Villamos Technológiák Főosztályán elindította a “járművek villamosításával összefüggő alkalmazástechnikai kutatásokat”.

Néhány ígéretes prototípus – köztük a Tiny I nevű kisautó, valamint a Hospedit nevet kapott kórházi villamos jármű – után 1971-1972-ben a Kohó-és Gépipari Minisztérium és az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium társfinanszírozásával elindították két legnagyobb projektjüket, az Elektro Barkast és a hibrid-Ikarust.

A vasfüggöny mögött jól ismert Barkas B1000 első elektromos prototípusa 1973-ra készült el, de az komoly problémákkal küzdött:

tömege – főként az akkumulátorok miatt – kétszeresére, 1350-ről 2700 kilogrammra nőtt, terhelése viszont felére, 1000-ről 500 kg-ra csökkent, egy feltöltéssel pedig mindössze ötven kilométert tudott megtenni.

A tízdarabos széria végül két évvel később, 1975-re készült el, és a Magyar Posta járműparkjába kerültek.

Két évvel később egy interjú során a Posta Járműtelep egyik dolgozója ugyan megjegyezte, hogy “nagyon óvatosan kell” vele bánni, de dícséretekkel is elhalmozta:

“Nem fáj az embernek a feje. És ugye hát kint is mégis csak tisztább. A lépéstartásban a városban nagyon jó. A sebessége 60-70 km/h, habár csak ötven a megengedett.”

Az autók ugyanakkor gyakran meghibásodtak, fenntartásuk így nagyobb összeget emésztett fel a tervezettnél. Nem csoda hát, hogy a Posta néhány év után rövid úton megszabadult tőlük.

Elektromos Barkassal egyébként nem csak Magyarországon próbálkoztak, íme néhány keletnémet példa:

Egy mosodai és ételszállításra használt, hetven kilométeres hatótávolságú zöld példány, amit Szászország egyik fürdővárosában, Bad Elsterben használtak, vagy épp a zöld hatkerekű E-B 1000-3:

 

A mai Technische Universität Chemnitz (akkor Technische Universität Karl-Marx-Stadt) mérnökei 1972-ben hét darabos szériát készítettek belőlük a német posta (Deutschen Post) és a vasút (Deutschen Reichsbahn) számára – a példányok két feltöltés közt száz kilométert voltak képesek megtenni:

De Kelet-Németország több más pontján is készültek hasonlóak:

A magyar példányokkal kapcsolatos információk és fotók a Magyar Járműről, a többi pedig a Freie Presse-ről, az eBay-ről, a TU Chemnitz honlapjáról, és a Sächsisches Nutzfahrzeugmuseum Facebook-oldaláról származnak.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.