Tech

Viszlát ingyenjáték: két év és eltűnnek a feltört szoftverek

Neményi Márton
Neményi Márton

ír, fotóz. 2016. 01. 08. 12:00

Már most is hetekig tart, mire a nagyobb címeket crackelik, sőt: van, amivel egyáltalán nem boldogulnak. Egy kínai hekkerlány a kalózpiac összeomlását jósolja.

Mióta piaci szoftverkereskedelem van, kalózkodás is van. Régen még elég volt egyszerűen lemásolni a programokat, a kilencvenes évek óta azonban a játékpiacon is ki kell játszani az egyre erősödő digitális másolásvédelmi rendszereket. „Szerencsére” jelentkezőkből nincs hiány, mióta pedig internetes fájlmegosztás létezik, őrjöngő verseny folyik a szoftverek feltörésére szakosodott crackercsapatok között, hogy pusztán presztízsből ki tudja először megkerülni a védelmet, hogy így ingyen hozzáférhetővé tegyék a tíz-húszezer forintos játékokat a megjelenés napján, vagy, ha sikerül megszerezni, már előtte. A kalózkodás főleg a PC-s piacot érintette, érthető okokból könnyebb visszafejteni a kódokat, hiszen könnyebb hozzáférni magukhoz a fájlokhoz, de az előző generációs konzoloknak, az Xbox 360-nak, a Playstation 3-nak és a Nintendo Wii-nek is volt „tört” változata, amely futtatta a letöltött crackelt játékokat. A legújabb generációs konzolokat, az Xbox One-t és a PlayStation 4-et még nem sikerült feltörni.

A 3DM kínai crackercsapat – az egyik legmenőbb a versenyben – most állítja: két éven belül vége a jó világnak, nem csak konzolon, de pc-n sem találkozunk majd ingyenes, illegálisan feltört játékkal. A „pánik” oka a Denuvo szoftvervédelem, ami példátlan kihívás elé állítja a crackereket. A Denuvo akkor került először címlapokra, amikor a várva várt Dragon Age: Inquisition című csak szerepjátékot

elképesztően hosszú idő, majdnem egy hónap után tudták feltörni,

azaz a megjelenés eddig kellett várniuk azoknak, akik nem adnak pénzt ilyesmiért, de azért játszani játszanak vele, hogy letorrentezhessék. Csak a rend kedvéért: két hét nagyon hosszú idő, a szoftverek többségét már a megjelenés napján, vagy még az előtt feltörik, a kiadók minden igyekezete ellenére. A Dragon Age-et végül éppen a kínai 3DM törte fel, ezzel állításuk szerint először „győzték le” a Denuvót.

A Denuvo természetesen nem árulja el, hogyan működik a szoftveres védelmi rendszer, hiszen különben könnyen kijátszható lenne. A Dragon Age-ből kis tanulva az osztrák vállalat tovább fejlesztette a rendszerét, és láss csodát: a Lords of the Fallen feltörésére már egy egész évet kellett várni, több mostanában kiadott játékból pedig, így a minden évben népszerű FIFA új, ’16-os kiadásából sem sikerült kalózváltozatot készíteni. A 3DM csapat jelenleg a Just Cause 3 című sikerjátékkal szenved, méghozzá szó szerint: a szoftver már hónapok óta a boltok polcain és a digitális áruházakban csücsül, a crackerek azonban a mai napig nem boldogultak vele, a kínaiak konkrétan az összeomlás határán állnak.

„Az utolsó fázis túl bonyolult, Jun (az egyik cracker – a szerk.) majdnem feladta, de bátorítottam, hogy folytassa”

– írta fórumukon Bird Sister, a csapat vezetője, aki még mindig hisz benne, hogy sikerül, de, ahogy fent is idéztük hozzátette: két év múlva végleg elveszítik a harcot.

Ahhoz, hogy a kiadók nyerjenek, még csak az sem kell, hogy létrehozzanak egy valóban feltörhetetlen rendszert. Elég lesz, ha, mint most, hónapokig megnehezítik a kalózok dolgát, azaz, ha egy játékot csak kiadás után fél évvel tudnak majd feltörni. Akik tényleg játszani akarnak, azok így kénytelenek lesznek megvenni. Igaz, eddig minden rendszert kijátszottak előbb-utóbb, valószínű, hogy a Denuvóra is ez vár – ráadásul nemrég egy bizonyos szintig feltörték a PlayStation 4-et. Egyelőre „csak” Linux fut rajta, másolt játékok nem, de az üzenet egyértelmű.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.