Tech

Ez a legnagyobb probléma a virtuális valósággal

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2016. 01. 06. 14:00

A költöztetődoboz méretű VR-sisakokhoz képest jóval kisebb modelleket várhatunk idén, ettől viszont még nem oldódik meg a virtuális valóság egyik legfontosabb problémája.

Testünk nyugalomban van, agyunk viszont azt érzékeli, hogy egy dzsungelben futunk valami elől, amit látni nem látunk, hallani viszont nagyon hallunk, úgyhogy futunk tovább. Ebből a kognitív disszonanciából adódik az ún. utazási betegség (vagy kinetózis): egyensúlyérzékünk és látásunk ütköznek egymással, ettől pedig szédülhetünk, hányhatunk, lefáradhatunk vagy igen rossz közérzetünk lehet. VR sem kell ehhez, hiszen ezt járművön való utazáskor legalább annyira tapasztalhatjuk, mint a hullámvasúton – az FPS-játékok pedig szintén kihozhatják belőlünk ugyanezt.

Fél-háromnegyed óra után sokan így érzik magukat a kinetózis miatt

Adott azonban egy még kellemetlenebb probléma, amely csak a virtuális valóságon belül tapasztalható, ezt konvergencia-akkomodáció konfliktusnak hívjuk, mindkét kifejezés szemünk természetes mozgására vonatkozik. A konvergencia a szemeink által bezárt szöget jelenti, ez nyilván a test távolságától függően. Az ún. akkomodáció pedig arra utal, hogy a figyelt test távolságától függően szemlencsénk is alkalmazkodik, pont azért, hogy a tárgyról beérkező fénysugarak pont az éleslátás helyére essenek. Ez a két folyamat általában együtt jár, hiszen ha például telefonunkon olvassuk ezt a cikket, lencsénk domborúbb lesz és szemünk is jobban összetart.

Az evolúció legalábbis ezt hozta, de amikor felteszünk a fejünkre egy VR-sisakot, rövid idő alatt kiderül, hogy az evolúciós időszak alatt nem volt VR-sisak, amihez alkalmazkodnunk kellett volna. Egy VR-sisak belülről jelenleg két 3D-s képet vetít bal, ill. jobb szemünk elé, ezek eltéréséből alakul ki a pontos térbeli hatás. A problémát tehát maga a képernyő jelenti: ha a valóságban egy sok méterre lévő fát nézünk, mind a konvergencia, mind az akkomodáció beáll arra a sok méterre. Ha azonban egy VR-sisakon belül próbálunk egy távol lévő fát figyelni, agyunk szokatlan dologgal kell hogy szembesüljön: az akkomodáció a szemünk elé helyezett képernyőt figyeli, arra áll be, a konvergencia viszont azt mondja agyunknak, hogy nagyon távolra figyeljünk (a fára), gyakorlatilag a képernyő mögé. 2008-ban már készült ezzel kapcsolatban egy tanulmány, amelyet a Stanford egyik professzora, Gordon Wetzstein jegyez: ebben az olvasható, hogy a konvergencia-akkomodáció konfliktus fáradtságot, kimerültséget, zavart okoz és nagyban hozzájárul az utazási betegség kialakulásához is.

Így néz ki a valóság Wetzstein sisakjában

Wetzstein és kollégái pont ezen kutatási anyagukra alapozva hoztak létre egy VR-sisak prototípust, amely a piacra ígért változatokkal szemben szembarát és feloldja a szemeinket terhelő konfliktust: két egymás mögé eső LCD-felület kapott helyet ebben a sisakban, ezekre pedig 3D fényminták esnek, amelyek a valós világ tárgyairól lepattanó fényhatásokat hivatottak utánozni. Egy, a háttérben futó algoritmus pedig azt számolja, hogy mit lehet éppen látni a látómezőben: a hátsó LCD-re pedig a távolban lévő tárgyak kerülnek jóval részletesebben. Mindez azonban csak 90 fokos látómezőt ígér (a valós világban szemeink 170-180 fokkal dolgoznak, a PC-játékosok szeme 90-100 fokot tart barátságosnak), a rendszer felbontása viszont meg sem közelíti nagyon az Oculusét (amely jelenleg 2160*1200, azaz szemenként 1080*1200), a gyakorlatban is alkalmazható nagy felbontás pedig mindeddig problémásnak bizonyult többféle megközelítés esetén is.

Wetzstein szerint van jövője a kevésbé szem- és fejfájdító virtuális valóságnak is, de ha kímélni akarjuk idegrendszerünket, meg kell várnunk azon modelleket, amelyek fénymezőkkel és nem sztereoszkopikus képekkel dolgoznak: sajnos a 2016-ban érkező összes headset ilyen.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.