Tech

Fehér színésznő hangján szólal meg a fekete szereplő, kitört a botrány

A játékostársadalom politikailag hiperkorrekt szárnya 2016 legjobban várt játékán bukott ki. Az egyik fejlesztő nagy lendülettel védte meg a döntést. Végül tapsvihart kapott.

Hatalmas várakozás övezi az aktuális Playstation-konzolra jövőre megjelenő Uncharted 4 – A Thief’s End című játékot: minden képre, videóra, hírre és más morzsára szabályosan rávetik magukat a magazinok, blogok, fórumok, hogy ízekre cincálják. Ez persze a kiadó Sonynak és a fejlesztő Naughty Dognak nagyon jól jön, ezzel a botránnyal viszont nem számoltak. Kiderült ugyanis, hogy a legújabb bemutatóban szereplő dél-afrikai fekete szereplő, Nadine Ross – aki, a feministák és a játékiparban uralkodó szexizmust jogosan kritizálók nagy örömére egy újabb erős női karakter, a videóban helyben is hagyja a macsó főhőst – egy (nagyon-nagyon) fehér fiatal színésznő, Laura Bailey hangján szólal meg.

Az interneten nagyon sokan kiakadtak, a finomabb kritikák szerint ez a fehér normativitás jele, azaz, ha lehet, mellőzik a kisebbségeket, de vannak, akik szerint egyenesen rasszista a casting. A Naughty Dog vezető fejlesztője, Neil Druckmann a most zajló Playstation Experience rendezvényen a színpadon, közönség előtt, a színésznő oldalán védte meg csapatát a kemény újságírói kérdésre. (“Ott ül Laura. És izé… fehér!“)

“Nahát, ezt nem tudtam, Laura erről nekem nem szólt!” – poénkodott Druckmann, majd komolyra vette. Nem találták ki előre a karaktert minden részletében, csak annyit tudtak, hogy dél-afrikai – magyarázta. Hívtak mindenféle színészt, feketét, fehéret, amerikait, dél-afrikait, akadtak köztük nagyon jók is, aztán megérkezett Laura és egyszerűen letarolta a mezőnyt, az egész csapat padlót fogott. Ekkor már biztos volt, hogy ő lesz Nadine; eközben a fejlesztők félig-meddig a döntéstől függetlenül kidolgozták az ekkor már fekete szereplőt. Többen figyelmeztették, hogy necces döntés fehér színésznőt alkalmazni, “házhoz mész a botrányért”, fogalmaztak, de Druckmann megtartotta Baileyt és kivárt.

A szereplő végül szabályosan életre kelt hónapokkal később, amikor már élesben zajlottak a felvételek, “annyira helyén valónak tűnt az egész, hogy ekkor már csak Nadine-t láttam, nem a színésznő és az animátorok munkáját, szóval képtelen lettem volna bármin változtatni”. Druckmann szerint ez belefér az alkotói szabadságba és ez a videojátékok egyik csodája is:

Egyáltalán nem számít, ha furcsán nézel ki.

Ha számítana, az előző játékuk, a The Last Of Us főszereplői sem tudtak volna eljátszani náluk évtizedekkel fiatalabb és idősebb karaktereket. De el tudták, mégpedig tökéletesen. Az új Unchartedben egyébként lesz fordított felállás is: fehér szereplőt szinkronizál majd fekete színész. “Ha ezen változtatnánk, azt csak félelemből tennénk, aminek semmi köze a játékhoz, szóval száz százalékig kitartok amellett, hogy ezek a legjobb döntések.” Tapsvihar.

(Forrás: Kotaku)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik