Tech

Magyarok villanthatják az év divatkütyüjét

Hogy kerül a Technet egy karkötő bemutatójára? Egyszerű: ez a karkötő több, mint az összes többi, ráadásul ha kitalálói ügyesen lavíroznak, igazi világsiker lehet.

Először nézzük talán meg az alábbi képen a tago arc karkötő prototípusát. Letisztult forma, az arany kávák között egy szürke-fekete ábrával. Van már ilyen, legalábbis biztosan kell, hogy legyen, gondolhatná az egyszeri szemlélődő. És ekkor valaki megjelenik a karperec mellett egy telefonnal, amin kiválaszt egy másik díszítő motívumot, a karkötőhöz érinti, és azon máris az új ábra jelenik meg az arany csíkok között.

Na, ez már tényleg érdekes! Szóval, ez itt legalább annyira műszaki cikk, mint divatkellék. Viszont az ilyen kísérletek legtöbbje azon a tényen hasal el, hogy ha egy tech eszközből divatkiegészítőt akarnak csinálni, a stílus-sznobok kiakadnak a töltőktől, vezetékektől és gomboktól, amik a funkcionalitás oltárán feláldozzák a szépséget. És itt értünk el odáig, mi is a magyar fejlesztésű tago arc karkötő igazi különlegessége. Egyszerre divatkellék és tech kütyü, és nincs drót, nincs gomb, nincs semmi olyasmi az ékszeren, ami bármilyen szinten is a rideg technológiát éreztetné.

A megoldás lényege, hogy a változtatható ábra megjelenítésére az elektronikus könyvolvasókon sikeres e-papír kijelzőt használnak, amelynek ugyebár az az egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy statikus állapotában (tehát amikor semmi nem változik a kijelzőn, csak a legutolsó ábrát mutatja) gyakorlatilag nem fogyaszt energiát. Az ábra megváltoztatásához szükséges energia tárolásához és az interakció vezérléséhez pedig a fejlesztő LIBER8 szakemberei évek munkájával olyan szinten miniatürizált elektronikát tudtak összehozni, amely a karkötő hátoldalán észrevétlenül lapul a burkolat alatt, minimális kitüremkedés és kényelmetlenség nélkül.

Az új ábrákat okostelefonos alkalmazáson keresztül választhatjuk ki, és az egyérintéses kommunikáció, az NFC segítségével “tölthetjük fel” a karperecre. Mivel az NFC kapcsolat során minimális elektromos energia is átadható, a tago arc számára pedig teljesen elegendő a mobilos érintés közben átvihető mennyiség. A fejlesztők elmondása szerint a későbbiekben gondolkodnak színes kijelzős változaton is, amely már több áramot igényel, de egyelőre marajunk a jelennél, és az egyelőre sikeresnek tűnő indulásnál.

Itt ez a szép ábra. De mit tegyek, ha ma máshoz van kedvem?

Csak kiválasztom a mobilos alkalmazásból az újat, és egy érintéssel feltöltöm. Oké, a piros varázspor csak hatásos reklámcélokat szolgál, ilyen nincs a rendszerben…

Mindenesetre ennyi az egész, egy érintés, és már a karperecen szépeskedik az új minta.

A karperec sorozatgyártása még függőben van, de a jelek szerint nem sokáig. A LIBER8 ugyanis közösségi finanszírozással teremtené elő az első sorozat legyártásához szükséges összeget, az Indiegogo oldalon elindított gyűjtést tegnap egy nagyszabású rendezvényen indították el. Az első körben 40 ezer dollár összegyűjtése a cél, az így “elővásárolt” karkötőket az idei év végén szállítják a tulajdonosoknak. Az ottlétünk alatti egy órában már összejött a célösszeg körülbelül 18 százaléka, ma pedig, a cikk megírásakor (csütörtökön délelőtt 11 órakor) már 42 százalék fölött járt a mutató. Mivel a finanszírozási időszak március 13-ig tart, a jelenlegi üzem alapján teljesen elképzelhető, hogy összejön a megcélzott támogatás, sőt akár túl is teljesíthetik az elvárásokat az előrendelők.

Okos kütyükről, multifunkciós karórákról és egyéb viselhető eszközökről manapság egyre többet hallunk, de a LIBER8 ügyesen, épp a fonákjánál fogta meg az új trendet, és míg mások a szépséget feláldozva okosítják a rajtunk hordozott kiegészítőket, itt pont a szépséget szolgálja a kívülről szinte láthatatlan technológia. A tago arc karkötő azok kedvence lehet, akik eddig több tucatnyi karkötő közül válogattak minden egyes alkalommal annak függvényében, milyen dizájn megy az adott ruhához, az esemény jellegéhez, az időjáráshoz, vagy bármi egyébhez. Egyszerű probléma, de igazán frappáns megoldás, ami megérdemli a sikert. Mi mindenesetre drukkolunk.

FRISSÍTÉS, 2012. február 12, este 10 óra: időközben örömmel jelenthetjük, hogy a kampány mindössze egyetlen nap alatt elérte a kitűzött 40 ezer dolláros célt. Most már csak arra vagyunk kíváncsiak, hol áll majd a számláló egy hónap múlva… Gratulálunk, és hajrá!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik