Tech

Eltévedt a díjcsomagok dzsungelében? Itt a segítség!

Az átlagos havi költségmutató a hatóság reményei szerint sokat segíthet a tarifák közötti eligazodásban.

A telefonszolgáltatók egyre szaporodó ajánlatai között nehéz megtalálni azt a díjcsomagot, amely legjobban szolgálja a fogyasztók igényeit, legyen az olcsóbb beszélgetés vagy nagyobb adatforgalom. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a szolgáltatók kínálata között.

A távközlési szolgáltatások fejlődésével egyre több termék és szolgáltatás jelenik meg a piacon. A szolgáltatók által kínált mobil és vezetékes telefoncsomagok díjelemei, feltételei igen különbözőek és a megfelelő előfizetés kiválasztása nem könnyű feladat a fogyasztók számára. Nem egyszerű továbbá az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), illetve a szolgáltatók honlapjainak információi alapján megbecsülni, hogy milyen havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag használata a felhasználó számára. Az NMHH az átlagos havi költségmutató (ÁHK) kidolgozásával segít válaszolni arra a kérdésre, hogy “Mennyibe kerülne havonta egy átlagos fogyasztónak a választott szolgáltatás?”.

Az ÁHK – a szolgáltatók honlapján publikált tarifák és az ÁSZF-ekben szereplő kondíciók alapján – praktikusan egyetlen számadattal mutatja meg, hogy egy átlagos fogyasztónak mennyibe kerülne havonta a mobil-, illetve vezetékes telefon díjcsomagok használata. A telefonszolgáltatók által megadott forgalmi adatok alapján képzett átlagos telefonhasználati szerkezet egy tájékoztató jellegű összehasonlítási alap, a valóságban az egyes felhasználók telefonhasználata általában eltér az átlagtól.

 

Az átlagos magyar fogyasztó telefonálási szerkezete azt mutatja, hogy havonta hányszor kezdeményez hívást, milyen irányba (saját hálózat, vezetékes, mobil, nemzetközi), milyen napszakban (csúcsidőben vagy azon kívül), illetve milyen hosszan (hány percig) telefonál.
-A vezetékes telefont használó átlagosan havonta 32-szer kezdeményez hívást, összesen 2 óra 39 percet beszél, egy hívása átlag 5 percig tart.
-A feltöltőkártyás mobiltelefont használó átlagosan havonta 19-szer kezdeményez hívást, összesen 32 percet beszél, 5 db SMS-t küld, és egy hívása átlag 1,7 percig tart.
-Az előfizetéses mobiltelefont használó átlagosan havonta 71-szer kezdeményez hívást, összesen 2 óra 47 percet beszél, 17 db SMS-t küld, és egy hívása átlag 2,3 percig tart.
A hatóság a szolgáltatók publikált kedvezményeit (havidíj lebeszélhetősége, hűségvállalással járó havidíjcsökkentés, opciók, csomagajánlatok) vette figyelembe az ÁHK számítások során.

Ha valaki az ismertetett átlagokhoz hasonló megoszlással, időtartamban és mennyiségben telefonál, illetve küld SMS-t, akkor megközelítőleg az ÁHK értékének megfelelő havi kiadással kalkulálhat. Aki az átlagosnál többet, illetve kevesebbet használja a telefont, az értelemszerűen többet, illetve kevesebbet is fizet, kivéve az átalánydíjas vagy “lebeszélhető” konstrukciójú díjcsomagok használóit. A szolgáltatók ugyanakkor az ÁSZF-ekben és a honlapon meghirdetetteken felül is nyújthatnak időszakos engedményeket, amelyek mérsékelhetik a havi költségeket, mivel rendkívül sokféle tarifacsomagot és kedvezményt kínálnak a felhasználók eltérő igényeinek kielégítésére. Különösen előnyös lehet a különféle szolgáltatások kombinált csomagban történő igénybevétele, amellyel további kedvezmények érhetők el.

Az átlagos havi költségmutató tájékoztató jellegű, az átlagos hívási szokásokat és a kínált díjcsomagok főbb jellemzőit veszi figyelembe – a telefonszolgáltatások megrendelése előtt érdemes informálódni a szolgáltatóknál is. Továbbá, amennyiben új előfizetői csomagot keresünk vagy váltani szeretnénk, érdemes ellátogatni a tantusz.nmhh.hu oldalra, amely további információkkal segít eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák között, valamint bemutatja a szolgáltatók kombinált csomagkínálatát is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik