Tech

Mi magyarok ebben is le vagyunk maradva

Jelentős a lemaradásunk mobilinternet terén: Magyarországon csupán minden negyedik embernek van broadband internete.

Magyarországon csupán 27,7 százalék a vezeték nélküli szélessávú internet penetrációja, míg az OECD országainak átlaga már elérte a 72,4 százalékot. A kelet-közép-európai régió országaiban 100 lakosra jelentősen több vezeték nélküli internetcsomag jut, Szlovákiában 55,3, Lengyelországban 61,3, Csehországban pedig 62,5. A mobilinternet elterjedésének gátja hazánkban elsősorban a magas árakban keresendő, ugyanis a mobilinternet átlagos ára a havi bruttó átlagkereset 6,8 százalékát teszi ki, amellyel jelentősen meghaladja a legtöbb ország arányát – adta hírül az Internetet.hu portál.

Az OECD államainak átlagos szélessávú mobilinternet penetrációja egy év alatt 3 százalékkal 72,4 százalékra nőtt. Míg hét tagországban minden lakosra több mint egy mobilinternet-előfizetés jut (Finnország, Ausztrália, Japán, Svédország, Dánia, Dél-Korea, USA), addig Magyarországon átlagosan csupán minden negyedik lakos rendelkezik mobilinternet-előfizetéssel, amellyel az európai tagországok rangsorában az utolsó helyen vagyunk. Ugyanakkor a kelet-közép-európai OECD-tagországok, például Csehország vagy Lengyelország ennél több mint kétszeres arányt tudhatnak magukénak.

 

Az alacsony hazai penetrációért elsősorban a szolgáltatások viszonylagos magas díjai okolhatók. A mobilinternet-csomagok díjai ugyanis a bruttó átlagkereset 6,8 százalékát teszik ki. “Megfigyelhető, hogy azokban az országokban, ahol az átlagkeresethez viszonyítva alacsonyabb arányt érnek el a szolgáltatások díjai, a penetráció jelentősebb magasabb. Szlovákiában például a fizetésekhez képest feleannyit kell áldozni mobilinternetre, így nem meglepő, hogy kétszer akkora a penetráció. Itthon a sokkal megfizethetőbb kábeles internet, illetve a DSL-kapcsolat elterjedt. Amint az emberek megengedhetik maguknak a mobilinternetet, várhatóan többen is fogják használni” – nyilatkozta Solt Ádám távközlési szakértő.

Bár a mobilinternet-szolgáltatások bővülése a hazai piacban rejlő potenciál miatt természetes folyamat, a nagyobb arányú növekedésnek azonban megvannak a gátjai. “A hazai mobilinternet áraiban jelentős arányt képviselnek a telekommunikációs szektort terhelő, kirívóan magas adók is, amelyek mindent beleértve a szolgáltatások díjának közel 60 százalékát teszik ki. Így a szolgáltatók az árak egészének kevesebb mint felére vannak hatással, és kisebb intervallumban tudnak rajtuk változtatni. Az alacsony ügyfélszám miatt pedig a rendszerfenntartási költségeket is kevesebb felhasználóra tudják áthárítani. Mivel a hazai előfizetőkre nem jellemző a szolgáltatók közötti váltás, azok mesterségesen magasan tarthatják az árakat” – mondta Solt Ádám.

A penetráció további növekedésében nagy szerepet vállalhat a szélessávú mobilinternet lefedettségének növelése, a 4G-technológia további fejlesztése, illetve az okostelefonok és hordozható eszközök árainak csökkenése. A legnagyobb előrelépéshez azonban kétségkívül a megfizethető csomagdíjak tudnának hozzájárulni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik