Tech

Könnyen meghackelhetők a közlekedési lámpák

Hatalmas káoszt okozna, ha rosszindulatú hackerek egyszer csak minden lámpát zöldre állítanának.

A hollywoodi akciófilmek már-már unalmas jelenete, amikor a rengeteg lopott pénzzel megpakolt autóval menekülő rosszfiúkat a távolból úgy segíti egy számítógépes guru, hogy az útvonalukon található közlekedési lámpákat mind zöldre váltja, a keresztforgalmat pedig blokkolja. A filmvászonnal ellentétben a valós életben azonban mindez nem unalmas, hanem rendkívül veszélyes lenne.

Az Egyesült Államokbeli Michigan Egyetem munkatársai nemrégiben pontosan ezt a kérdéskört járták egy kicsit körbe, és arra a meglepő megállapításra jutottak, hogy a közlekedési lámpák rendszerét sajnos nagyon is könnyű feltörni. A tanulmány készítői szerint lényegében csak egy laptopra, illetve a megfelelő rádiós kütyükre volt szükségük ahhoz, hogy Michiganban átvegyék a hatalmat egy száz kereszteződésből álló városrész villanyrendőrei felett.

A rendszerben kétféle vezeték nélküli adatátviteli kapcsolatot használnak az üzemeltetők: az egymáshoz közeli és egymásra rálátással rendelkező pontok között 5,8 GHz-es, az egymástól távolabbi, illetve közvetlen rálátás nélküli pontok között pedig 900 Mhz-es frekvenciájú kommunikáció zajlik. Ez utóbbi kapcsolatok egyedi FHSS technológiát alkalmaznak, azonban az 5,8 GHz-es megoldások nem sokban különböznek a rendkívül népszerű 802.11n-es Wi-Fi szabványtól. Az 5,8 GHz-es hálózaton semmilyen kódolás, vagy jelszavas védelem sem található, és akár módosítás nélküli notebookokkal vagy okostelefonokkal is fogható az SSID azonosítójuk.

A jelentés készítői felhívják a figyelmet arra, hogy az 5,8 GHz-es hálózaton egyszerűen engedélyezni kellene legalább egy WPA2 titkosítást, ezenkívül pedig az alapvetően védettebb 900 MHz-es rendszeren is érdemes lenne aktiválni a WPA vagy WEP titkosítást. A kutatók tehát felhívták a figyelmet a problémára, a kifogásolt közlekedési rendszer beszállítója viszont lényegében egy vállrándítással elintézte a dolgot: a cég szerint az alkalmazott megoldások minden tekintetben megfelelnek a széles körben elfogadott iparági szabványoknak.

A világ első közlekedési lámpáját száz évvel ezelőtt helyezték üzembe az Egyesült Államokban, hazánkban pedig 1926-ban telepítették az első ilyen megoldást.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik