Szórakozás

Ez lehetett volna a szovjet Porsche: bemutatjuk a Zaporozsecből lett Sport 900-at

A Szovjetunió autóiparának legérdekesebb darabjaiból már korábban is szemléztünk ugyan, de a kis híján szovjet Porschévé avanzsált ZAZ Sport 900 felett egyszerűen elsiklott a tekintetünk.

Méltánytalanul, hiszen a három évtizeden át Zaporozseceket ontó, a mai Ukrajna területén található Zaporizzsjai Autógyár egyértelműen legérdekesebb, 1957 és 1965 közt fejlesztett modellje ugyan sosem vált sorozatgyártott termékké, de nem vitás, hogy csinos karriert futhattak volna be a vasfüggöny mögötti országokban.

Az autóról sajnos iszonyú kevés, sőt, sokszor egymásnak ellentmondó információ áll rendelkezésre, de a Karmann Ghiához, illetve a Renault Caravelle-hez való hasonlósága megkérdőjelezhetetlen, hátsókerék-hajtása, illetve 2+2 üléses kupé mivolta miatt pedig több kulcsponton is hasonlított volna az immár közel ötvenöt éve csiszolt Porsche 911-ekhez.

A típusból mindössze hat példány készült, ezek közül pedig mára több nyomtalanul elveszett, így a túlélő, ám iszonyúan viharvert példányok értéke óriási – illetve óriási lenne, ha a posztszovjet országokban bárki is törődne hasonló felújításokkal.

Az orosz témákban otthonosan mozgó EnglishRussián néhány órával ezelőtt megjelent képes anyagban bemutatott példányt ugyan felújításra szánják, de az eredeti állapot visszaállítása kimondottan nehéz lesz – főleg azért, mert nem állnak rendelkezésre adatok a jármű pontos alkatrészeiről, így a vélemények arról is megoszlanak, hogy az aprócska ZAZ-965 26, illetve 27 lóerős, léghűtéses motorját kapta-e, vagy esetleg az 1967-ben bemutatott ZAZ-966 887 köbcentiméteres, harminc lóerős, négyfokozatú váltóval párba állított erőforrását szánták bele.

Galéria

A 3,725 méter hosszú, illetve 1,17 méter magas autó kasztniját a sportautók körében kedvelt üvegszálas anyag alkotta, így – a hat helyett egyébként mindössze öt prototípusról beszélő litván Automanas szerint – súlya alig közelítette meg az ötszáz kilót, ez pedig elég volt a száz-száztíz kilométeres óránkénti sebesség elérésére.

Az oldal arról is beszámol, hogy a Sport 900 elnyerte a moszkvai vezetés tetszését, így minden jel arra mutatott, hogy a projekt zöld utat kap, az összes prototípus átvizsgálása után azonban mégis megvonták a sorozatgyártás beindításához szükséges támogatást, a terv pedig örökre süllyesztőbe került.

Fotók: allcarindex, English Russia

Ajánlott videó

Olvasói sztorik