Toro Rosso driver Max Verstappen of the Netherlands prepares to start the third practice session of the Formula One Japanese Grand Prix at the Suzuka circuit on September 26, 2015.    AFP PHOTO / KAZUHIRO NOGI
Forma-1

F1: Berobbant a sorozatba Senna, Vettel és Alonso keveréke

Menyhei Csaba
Menyhei Csaba

sportújságíró. 2016. 01. 01. 08:00

Sok izgalmat nem tartogatott a 2015-ös szezon, egy fiatal holland versenyző azonban választ adott a kritikusoknak és megmutatta, hogy a száguldó cirkusz egyik legnagyobb versenyzője lehet.
Korábban a témában:

2014 augusztusát írunk. A Red Bull jelentette, hogy a 2015-ös szezonban az akkor 16 éves Max Verstappen lesz a Toro Rosso egyik pilótája. A versenyző a nagyszerű iskolának számító gokartban bontogatta szárnyait, majd következett egy szezon a Forma-3-ban. A rendkívül kiegyenlített sorozatban nyolc futamgyőzelemmel és öt pole pozícióval a harmadik helyen fejezte be a bajnokságot.

A vélemények azonban erősen megoszlottak a tinédzser versenyző bevetése miatt. A sajtóban és a belgiumi versenyhétvégén is többen kifejtették álláspontjukat.

Helmut Marko azonnal védelmébe vette a hollandot, sőt Ayrton Sennához hasonlította őt. Ő maga egy újságíróira kérdésre válaszolva azt mondta, hogy leginkább Fernando Alonsóhoz hasonlítaná magát. Természetesen az ellenoldal is megszólalt, leginkább az ütős nyilatkozatairól ismert Jacques Villeneuve véleményét érdemes kiemelni:

Lényegében ez olyan, mintha valaki ajándékot kapna, anélkül, hogy megérdemelné. És itt van ez az új trend, hogy minél fiatalabb, annál jobb. Mi lesz a következő lépés? Egy csapat leigazol majd egy 15 évest, csak hogy bekerüljön a hírekbe. Egy 16 évest, aki még egyetemre sem járt, nem vesznek fel csak úgy orvosnak egy kórházba, még akkor sem, ha nagyon jó és intelligens. Meg kell fizetni a tanulópénzt. Ki kell érdemelni, mert csak így lesz valakiből férfi.

Az nem ritka, hogy egy pilótát húsz éves kora előtt bedobnak a mélyvízbe. A legfiatalabb debütáns 19 évesen és 36 naposan bemutatkozó Jaime Algersuari volt. Ő komolyabb eredményeket nem tudott elérni, mára már a versenyzést is abbahagyta.

Viszont ellenpéldát is lehet találni, hiszen Sebastian Vettel is alig múlt el tizenkilenc amikor Indianapolisban ott állt a rajtrácson. A többi már történelem, négyszeres világbajnokként készül második ferraris idényére. Jó példa Fernando Alonso is, aki 61 nappal a tizenkilencedik születésnapja után bemutatkozott a száguldó cirkuszban, az ő eredményei is magukért beszélnek.

Azt viszont példátlan, hogy valaki még kiskorúként, jogosítvány nélkül, ellenben hatalmas tehetséggel ott legyen a legjobbak között.

Névjegy

Név: Max Verstappen
Születési idő: 1997. szeptember 30.
Születési hely: Hasselt, Hollandia
Rajtszám: 33
Csapat: Toro Rosso
Forma-1-es versenyek száma: 19
Forma-1-ben szerzett pontok száma: 49

Jos Verstappen fia nem a kamerák előtt akart választ adni a kritikusainak, hanem a pályán. Két nappal tizenhetedik születésnapja után már a Japán Nagydíj első szabadedzésén a volán mögé ült. A téli tesztek után pedig jöhetett az első éles bevetés, a melbournei szezonnyitón. Az időmérőn azonnal robbantott, a hatodik helyen fejezte be a kvalifikáció harmadik szakaszát.

Az első négy verseny nem sikerült a legjobban, három kiesés mellett egy hetedik hely jött össze Malajziában. Az osztrák nagydíjtól kezdve viszont már az eredmények is jöttek. A szezon utolsó tizenkét futamán csak háromszor nem szerzett pontot, kétszer is egyetlen hely választotta el a dobogótól.

Tehetségéről és tudásáról sok mindent elárul, a Belgiumban és Szingapúrban mutatott produkciója. Spában a tizennyolcadik helyről lépett fel a nyolcadikra, míg az ázsiai futamon a rajtnál leállt az autója, majd egy körrel később a bokszból indulva a nyolcadik helyen intették le.

Ehhez a versenyhétvégéhez köthető az egyetlen balhéja. A verseny utolsó körében a csapatutasítás ellenére nem engedte el csapattársát, Carlos Sainz Jr.-t.

A szezon során 49 pontot gyűjtött össze, ezzel a pontverseny tizenkettedik helyén zárt. Talán számára a legfontosabb, hogy harmincegy pontot vert spanyol csapattársára.

Egy szezon alatt választ adott a kritikusainak, nem csoda, hogy a Ferrari és a Mercedes is szeretné a soraiban tudni. Nagy pénzt nem tennék rá, hogy 2017-ben is a Toro Rosso pilótája lesz.

Végezetül egy kis összeállítás a szezon során bemutatott legszebb manőverei közül:

+1, az év előzése:

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.