Forma-1

F1: korlátba csapódva ünnepelte élete sikerét

Vittorio Brambilla (Array)
Vittorio Brambilla (Array)

A Forma-1 versenypályáin számos emlékezetes versenyt rendeztek. Nincs ez másképp az ausztriai Spielberg esetében sem.

1975-ben balesetekkel tarkított versenyhétvégét rendeztek az augusztusi Osztrák Nagydíjon. Már az edzések során többen megsérültek és sajnos tragédia is történt: Mark Donohue a leggyorsabb kanyarban veszítette el irányítását autója felett, a balesetben két versenybíró halt meg, a pilóta pedig három nappal később agyvérzés következtében hunyt el…


Vittorio Brambilla az 1975-ös Osztrák Nagydíjon
Fotó: Europress Fotóügynökség 

A futamon áldatlan állapotok uralkodtak, egy valaki azonban nem bánta, hogy óriási zuhé volt: Vittorio Brambilla. A „monzai gorilla” híresen jó volt az esős versenyeken, így miután a pole-ból induló Niki Lauda visszább esett (hatodik lett végül), már „csak” James Huntot kellett befognia. Az akkori mezőny legidősebb tagja, a 37 éves olasz mindössze két kör alatt cserkészte be brit riválisát, majd a 29. körben a versenybírók úgy döntöttek, hogy a pilóták biztonsága érdekében leintik a futamot, Brambilla haladt át elsőként a célvonalon.

Itt jön a győztes verseny pikantériája: Brambilla – akinek ez volt karrierje első és egyetlen futamgyőzelme a Forma-1-ben – amint beért a célba, rögtön el is veszítette irányítását a March-Ford felett és a korlátnak csapódott, összetörve a versenygép elejét. Furcsa módja az ünneplésnek, de ez sem gátolta meg abban, hogy utána a levezető körön még köszöntse a szurkolókat. Győzelméért 4,5 pontot kapott az eredeti kilenc helyett, mivel nem ment végig a verseny.

Videó – Brambilla megnyerte a versenyt, majd összetörte az autóját:

Érdekesség, hogy Brambilla hét szezon alatt összesen 79 versenyen vett részt a Forma-1-ben, de mindössze egyetlen egyszer állhatott dobogóra, akkor is a legtetejére: 1975-ben, Ausztriában. Stílusosan a hazai verseny, az 1980-as Olasz Nagydíj volt pályafutása során az utolsó.

Visszavonulása után sem szakadt el végleg a sportágtól, Milánóban F1-es relikviákat forgalmazó boltot nyitott, az Olasz Nagydíjon pedig néha ő vezette a biztonsági autót. 2001-ben, 63 esztendős korában érte a halál, lesmói otthonában fűnyírás közben kapott szívrohamot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik