Foci

Labdarúgás: egy gramm agy többet ér, mint tíz kilogramm izom

Mindezt a Real Madrid módszertani és filozófiai igazgatója, Juan Luis Martínez állítja.

A Debreceni Egyetem valami olyasmit csinál, amit már jó ideje Magyarországon szinte senki. Nem csukja be az ablakot a külvilágra – mondván mi mindent tudunk -, hanem éppen hogy kitárja azt, megpróbálja a nemzetközi futballtudást hazánkban is elérhetővé tenni. Pedig nem is biztos, hogy az ő feladatuk lenne…

Ezért indított 2015 szeptemberében Futballegyetem címmel ismeretterjesztő sorozatot. A tudástranszfer tizedik, idei első matinéján, amely az MLSZ Edzőképző Központ által szervezett „Emeljük a szintet!” konferenciasorozat része is volt egyben, a Real Madrid új képzési irányvonalával ismertette meg a mintegy 1800 érdeklődőt Juan Luis Martínez, a Királyi Gárda módszertani és filozófiai igazgatója.

A Real Madridnál gyerekkortól a cél, a futball-intelligens, kreatív játékos képzése. 

Felfogásuk szerint a labdarúgásban az edző a legfontosabb szereplő, hiszen ő képzi a kreatív játékost.

Legfontosabb célja ezáltal a rábízott a játékosok agyi tevékenységének a fejlesztése. Az edző a madridi felfogásukban egy „agyi formáló” (configurador el cerebro) szerepet tölt be, aki felelős a játékos agyában található neuronháló felépítésért.

A cél elérése érdekében a Real Madrid képzési rendszerében

  • nincs száraz, monoton futás. Nincs bemelegítés,
  • nincs olyan gyakorlat, ahol a játékosnak nem kell döntenie,
  • nincs gátak feletti ugrálás, nincs mozgáskoordinációs gyakorlat,
  • döntés nélküli technikai elemek skálázása,
  • nincs sportképességek izolált fejlesztése,
  • nincs alapkoordinációs és alkalmazott koordinációs gyakorlat
  • minden szükséges sportképességet futball környezetben, játékon keresztül  fejlesztenek és oktatnak.

Az az ars poeticájuk, ha futballban a fizikai részt fejlesztik, akkor csak a küzdő futball fejlődik, azonban ha az agyat, akkor kreatív, intelligens játékot kaphatnak.

s
Nacho, Carvajal, Lucas, jesé már ennek a filozófiának a saját terméke.

Az általánosan elfogadott gyakorlatsorok elemzésekor kiszámolták, hogy a hagyományos képzésnél tizenöt éves képzési időszakot alapul véve, a játékos tíz és fél évet nem gondolkodik. De további két évet nem gondolkodik a hagyományos bemelegítések során, így azt is elhagyták az edzésből.

Ezért fókuszálnak a fizikum felől az agyra az oktatás során, az oktatási módszerük ezért globális a Magyarországon bevett parciális helyett.

Szakítottak a tantervszerű oktatással és helyette a futballproblémákon keresztüli oktatást alkalmazzák. Amíg az előbbi kötött és az átlagra van szabva, addig az utóbbi flexibilis és mindig az aktuális tudásszinthez igazított.

Az oktatás a játékosokkal történő interakciókon keresztül zajlik.

A gyakorlatok végrehajtása során az edző, megfigyel, elemez, majd kérdések által vezeti rá a játékosokat az adott szituáció megoldására. Madridban tilos megoldásokat adni a játékosoknak. Az edző kezében vannak a kérdések, a játékosok fejében pedig a válaszok.

Azt is figyelembe veszik, hogy a kreatív játékosból eltűnhet a kreativitás, ha félelmet kelt benne a hiba lehetősége.

Ezért tolerálják és megengedik a hibázást a játékosnak. A hiba egy lehetőség a tanulásra, a tévedés a tanulási folyamat része. Nem hiba van, hanem javításra szoruló, fejlesztendő terület.

Hallgatva a beszélgetéseket, a jól értesült és mindent tudó magyar szakma azt a végső konklúziót vonta le a konferencia után, hogy „Ezeket a bemutatott gyakorlatokat mind ismerem.”, ami akár még igaz is lehet, azonban a gyakorlatok mögötti szellemi üzenetet a lényeg, amit a többség minden bizonnyal nem ismert.

Ami leginkább érdekes, a Real Madrid filozófia összefoglalható három magyar szakember évtizedekkel korábban megfogalmazott alapvetésével. De mint tudjuk, senki sem lehet próféta saját hazájában, így 1800 edző tátott szájjal hallgatta az új innovatív gondolatokat, amiről megállapítható, hogy valójában régi. Pár idézet elődeinktől

  • Bukovi Márton: A focit fejjel játsszák, a végrehajtás eszköze a láb.
  • Kalocsai Géza: A játék felgyorsítását az ösztönös cselekvés segíti elő. Így nem a játékos sebességét kell növelni, hanem a csapat sebességét. Ezért oktattam a technikát, a taktikát, az erőnlétet egyben, hogy a csapatgyorsaság, a stílus meghagyásával nőjön. Mégpedig az ösztönösség szintjének az elérésével nőjön a csapat sebessége.
  • Verebes József: Nem lehet a játék összetevőit hangsúlyozni a másik rovására. A mérkőzésre, a játékra, játékkal kell felkészülni.

Ebből is látszik, tudtunk mi futballozni, nem véletlenül volt a magyar labdarúgás a világ élvonalában, nem véletlenül volt több tucat magyar edző nagy nemzetközi kluboknál a hatvanas évek elejéig.

A maiak csak szimplán elfelejtették azt, amit elődeink bő ötven éve alapvetésként tartottak számon és oktattak világszerte.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik