Sport

Besenyei Péter: Eddig agyon voltunk verve

besenyei péter (Array)
besenyei péter (Array)

Három csalódást keltő futam után Budapesten újra versenyképes lehet a magyar világbajnok repülőgépe.

“A szárny meg a törzs a legfőbb probléma. A törzs túl széles, a szárny meg vékony, így nem bírja a fordulókat. Hangsúlyozom, ez egy jó repülőgép, jó repülni vele, de erre a típusú versenyre nem a legideálisabb” – nyilatkozta a sajtó képviselőinek Besenyei Péter a horvátországi Rovinjhoz közeli hangárban a magyar fejlesztésű Corvus mellett állva. Szerencsére árnyékban, mert remek időt fogott ki az Air Race az elmúlt hétvégén, és a nyári forróságot csakis vízparton lehet elviselni, ez pedig hazai pálya Rovinj városának.

Az idei szezon harmadik állomásán az volt a legfőbb kérdés, megint Paul Bonhomme-nak jön ki jobban a lépés, vagy a riválisok tudnak faragni a hátrányukból: végül utóbbi történt, Hannes Arch nagyszerű repüléssel megnyerte a versenyt a szép számmal jelen lévő osztrák drukkerek nagy örömére.

Besenyei Péter számára viszont az eddig megszokott forgatókönyv nem változott, a sorozat keresztapjaként ismert pilóta már az első párharcban búcsúzott, épp Arch ellen.

 Fotó: Red Bull

Ezt több ezer néző kísérte figyelemmel a lelátón, és legalább ennyien a tengerről, hiszen aki megtehette, hajóról követte a verseny alakulását. Persze már órákkal a kezdés előtt vízre kellett szállni, hogy a legjobb helyeket elfoglalják a hajók, a kis ladikoktól a komoly vagyonokat érő luxusyachtokig bezárólag.

A lélegzetelállító környezet nem lett volna teljes az óváros félszigete nélkül, melynek tetején a Szent Eufémia-székesegyház harangtornya, a meredek sziklafal és a szűk utcák igazi mediterrán hangulatot varázsoltak az egyébként sem unalmas Rovinjnak.

Viszont pilótaként a szépség egy extra nehezítő körülménnyel párosult: “A tengerparton a szélirány elég gyorsan változik és elég turbulens, ez okozhat időnként gondot. Nem véletlenül, tavaly is meg idén is itt volt a legtöbb balloncsapás. Ez jelzi azt, hogy a pálya trükkös tud lenni a szél miatt” – mondta Besenyei.

 Fotó: Red Bull

A világbajnok most repült utoljára a Corvusszal, hiszen Budapesten már egy új géppel próbál előrébb lépni a pontversenyben. A magyar fejlesztésű repülő tavaly debütált az Air Race-en, de nem tudott maradandót alkotni, Japánban ráadásul a csapat egy újabb problémát is felvett az egyébként sem rövid hibalistára.

“Az elmúlt két futamon a motorral szenvedtünk, egyfolytában üzemanyaggondunk volt és nem tudtuk mi lehet, az összes szerelő már a gép körül állt. Chibában verseny közben háromszor meg is állt a motor, a szűkebb húzásokban nem kapott üzemanyagot, ami semmiképp nem volt jó. A repülőgép amúgy is olyan szerkezetileg, hogy nem lehet vele szűken fordulni, nem úgy mint az amerikai gépekkel, plusz ezzel a motorral meg végképp agyon voltunk verve.”

A probléma megoldása nem volt egyszerű, komoly fejtörést igényelt a szerelőktől is.

 Fotó: Red Bull

“Lépésről lépésre kiszűrtük hogy mi lehet a baj, azzal kezdtünk itt Rovinjban, hogy az üzemanyagrendszerből kiszedtünk mindent. Lépésről lépésre tettük vissza a szűrőket, a szenzorokat, hogy lássuk melyik volt a bűnös, mert korábban már mindent kicseréltünk. Kiderült, hogy az ülepítővel volt a gond, így most a motor rendben van, de ez nem jelenti azt, hogy a leggyorsabb gép lett, mert a szárnyprofil nem alkalmas a szűk fordulásokra.”

Egy ilyen leállás bőven hordoz magában veszélyeket: a pilóta élete forog kockán, ráadásul Chibában a Tokiói-öböl fölött repültek, és az sem mindegy, hogy a parton több tízezren szurkoltak a levegő urainak.

“Ilyenkor megáll egy-két másodpercre és utána újraindul. Jópár éve, Kanadában volt egy olyan, hogy megállt a motorom és le kellett szállnom a repülőtéren kívül, az egy teljesen már történet volt, így ez abszolút rendellenes viselkedés.”

 Fotó: Red Bull

Besenyei Péter Rovinjban végül a 12. helyen zárt, ám ha minden a tervek szerint alakul, a Duna fölött már újra az élbolyban találhatja magát az amerikai Edge-tipusú repülőgépnek és a több tízéves rutinjának köszönhetően.

“Az új gép a hétvégén készült el Amerikában, repülnek is vele pár órát, majd elküldik Salzburgba, ahol átszerelik a szabványt motort és a légcsavart a Corvusból. Június közepén érkezik meg a gép Magyarországra, és minél többet repülök vele, annál jobb, de nem tudom, mennyire lesz időm. Nem csak a megszokás miatt fontos ez, hanem be kell állítani a gépet, a nüánszokon múlik minden, nagyon kicsin is el lehet csúszni.”

A rovinji égbolt látta tehát utoljára Besenyei Péter és a Corvus kettősét, Budapesten pedig már fel is avathatja az új társát, aki remélhetőleg pontokkal ajándékozza majd meg a magyar világbajnokot és a szurkolókat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik