Poszt ITT

Gerlóczy: Magyar sikerek

Gerlóczy Márton
Gerlóczy Márton

író, publicista. 2017. 03. 16. 15:31

A nagy kórus, az a valódi mást sem zeng, mint a siker kritikáját és dicséretét, concerto ez a javából, varangy, kurva anyád.
Korábban a témában:

Péter, a kreatív gyakran elmondja, nyilatkozza és hangsúlyozza – én legutóbb akkor hallottam, amikor erről egy népszerű showman személygépjárművében furikázva beszélt -, hogy a sikerrel nem lehet vitatkozni.

Nézd, Tibi, van az a mondás, te tudod, és én is tudom, hogy a sikerrel nem lehet vitatkozni, mondta, és akkor Tibi, aki nézte is, tudta is, rántott egyet a vállán, elmosolyodott, érezte, ahogy a gerince mentén kúszik felfelé valami melegen, talán a siker az, gondolta, vagy talán csak a megkönnyebbülés, hogy felmentették, gondolom, és mint a gejzírből a forró víz, kitört a száján az elégedettség, nevetett, kacagott, hahotázott és megigazította sikeres testét a bordó bőrülésben.

A sikerrel nem lehet vitatkozni. Nézd! Nézem én, bevallom, ha nem is vagyok Tibi, de nézem, viszont mást se látok az elmúlt hetekben, minthogy az emberek a sikerről vitatkoznak, Péter sikeréről, a kisfilm sikeréről, a hegedűművész sikeréről, a magyar és az amerikai és az észak-koreai vezető sikeréről, a magyar rocksztár sikeréről, a rendezőnő sikeréről, a nagy kórus, az a valódi (amelyben nem oly tiszták és tökéletesek a hangok, hogy az ember elsírja magát tőle, illetve nem azért sírja el magát tőle) mást sem zeng, mint a siker kritikáját és dicséretét, concerto ez a javából, varangy, kurva anyád.

Egy dolog biztos, nézd, Tibi, a kreatív téved, a sikerrel lehet vitatkozni, sőt, egyre inkább úgy tűnik, hogy egyedül a sikerrel lehet és szokás vitatkozni, ugyan mi vitatkozni való lenne a sikertelenségen, ritkán hallani olyasmiről, hogy egy sikertelen ember sikertelenségéről folyna vita, nem lehet védeni azt, amit (vagy akit) nem támadnak, a vita minden esetben támadással és nem védekezéssel kezdődik.

A kreatívot – aki egész életében a sikert hajszolta, abban fürdőzött, és ebben a fürdőzésben elpuhult és elkényelmesedett – valójában ez bántja, a támadás maga, a rosszindulatú emberek irigysége, ahogyan ő nevezi, és nem a támadás kritikájának üzenete, így aztán természetesen nem ért meg belőle semmit, soha nem szállt ki a kádból, az üzenet már nem jut el hozzá, csak védekezik, reflexből hárít és felmenti magát, mert az a könnyebbik út, ahogyan a varangyhoz hasonlított vezető elvakult követői és az arany szobor fényétől megvakult szenzáció- és sikeréhes százezrek és milliók, a közönség, akikről a mondás szól: a közönséggel nem lehet vitatkozni.

Képzeljünk el egy telt házas futballstadiont, ahol hetvenezer (ne magyar stadiont képzeljünk el) ember vitatkozik, mindenki mondja a magáét, semmit sem lehet érteni, ezt hívják úgy, ezért nevezik ezt így, a közönséggel (illetve az ízléssel) nem lehet vitatkozni, gyakorlati akadályai vannak, a tömeg korábban csak tiltakozni vagy tapsolni, vagyis kiabálni vagy bólogatni tudott, vitatkozni nem, de ennek vége, mert ma már ez a hetvenezer ember igenis képes egyszerre, egy időben, hallhatóan és érthetően és egy helyen, a világhálón vitatkozni, és ebben a vitatkozásban megőrülni és egymást meggyűlölni természetesen. Ma már a közönséggel is lehet vitatkozni, és a közönség is vitatkozhat.

A tömeg egyelőre még kaotikusnak tűnő mozgásának sikeréhes és szenzációhajhász rendezői (bűnsegédei) is vannak, a mindkét oldalon lezüllesztett és elkurvult sajtó, tessék csak megfigyelni, hogyan robbannak ki ezek a botrányok, legtöbbször a nyilatkozóval szimpatizáló oldal sajtója robbantja ki ezeket, hogy a csalánt a más (tehát az alkotó) faszával verve, a szavait kiragadva vagy kiforgatva, a tetemét a hiénák elé vetve a figyelmet magára felhívja, és a legfőbb rendezőt, vagyis a sajtó rendezőjét a közvélemény befolyásolásával helyéről, vagyis a rendezői székből, a hatalomból elmozdítsa.

A közönség vitája az ízlésről és az ízlés vitája a közönségről a sajtó közvetítésével a nagy virtuális térben egyetlen személy, a nagy vezető sikerének megkérdőjelezhetetlensége illetve megkérdőjelezhetősége köré szerveződik, az ő sikeréről folyik itt a vita már évtizedek óta lényegében, minden megszólalás az ő sikerének méltatása vagy kétségbevonása, és eközben elhull mindenki, szép lassan nem marad már senki, akinek ha nem is a sikerességében, de a tehetségében még hinni lehetne.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Harry Potter author J.K Rowling attends the world premiere of Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 in central London on July 7, 2011.  Thousands of Harry Potter fanatics screamed for the stars of the epic movie series as they hit the London red carpet for the final film's world premiere.
AFP PHOTO / CARL COURT / AFP PHOTO / CARL COURT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.