Poszt ITT vélemény

Fiala: Igazgató a jégen

Nagyon sokan érdeklődtek, reklamáltak, a sajtó meghívását helyezték kilátásba, ha az iskola fűtési helyzetében nem áll be rövid idő alatt változás. Szerintem ez nincs jól.

1.) Tény, hogy az iskolában a fűtéssel rendszeresen vannak nehézségek. Az épület vén, az elöregedett rendszer pedig javításra szorul.

2.) A fűtéssel kapcsolatos hibákról folyamatosan tájékoztatom a fenntartót – most a harmadikkal működöm együtt -, javították is a rendszert, de a teljes korszerűsítés ekkora épület esetében hatalmas költséggel jár.

3.) Idén nyáron két új kazánt építettek be – az önkormányzat forrásaira támaszkodva – az elavultak helyére. Ez sokmilliós beruházás volt. Az új kazánok garanciálisak, szervízhálózat felügyeli őket. A fűtési rendszer javítása megkezdődött nyáron, amikor a folyosókon és a közterekben lecserélték a közel harminc éves hőtárolós radiátorokat. A teljes fűtési rendszer átvizsgálása a fűtési szezonban nehezen megvalósítható, amit tovább nehezít a 2017. január 1-jén bekövetkezett újabb fenntartó-váltás, akivel megindultak a működtetéshez kapcsolódó feladatok áttekintése. Nálunk – egyéb feladatok között – a fűtés korszerűsítése mellett, egy ennél is nagyobb költségű feladat is van: a nyílászárók cseréje az épület 2/3-ában.

4.) A téli szünet utáni első hétvégén, a mínusz 21 Celsius fokos hőmérséklet miatt a külső térrel érintkező szakaszon a fagy elroncsolt egy csövet és elfolyt a fűtési rendszerből hatalmas mennyiségű víz, a kazánok pedig a nyomás csökkenés miatt automatikusan leálltak. Ezért hétfőn hajnaltól javították a fűtési rendszert, folyamatosan töltöttek és légtelenítettek.

Az épületben sok helyen 17-19 fok volt, ezért háromszor is harmincperces órát tartattam, ezzel érvényesítettem a napot és mindenkit arra kértem, hogy maradjanak kabátban, a tanárokat pedig arra vettem rá, hogy többször mozogjanak a diákokkal a tanórák alatt, mert reméltem, hogy bemelegszik az épület egy-két óra alatt. Mikor láttam, hogy ez hosszabb időt igényel, 10:30-tól a gyerekeket hazaengedtem, az ebédet pedig hamarabb iderendeltem, amit a 18 fokos ebédlőben el tudtak fogyasztani. A következő váratlan esemény aznap délután történt, egy szétfagyott csőből előbb csöpögni, majd folyni, végül hatalmas nyomással zuhogni kezdett a víz a földszinten. A főcsapok elzárása után közel húszan: tanárok, más dolgozók és pár diák együtt terelte, seperte, lapátolta a vizet a kijárat felé. Végül a kihívott szakemberek megjavították a szétfagyott csövet, másnapra normalizálódott a helyzet.

5.) A folyamatos fűtéssel szerdától megfelelő hőmérsékletben folyt a tanítás. Az épület egyik részében azonban több radiátor változatlanul nem melegedett rendesen, hívtam a szerelőket, akik légtelenítettek, illetőleg leszerelték a termosztátokat, vizsgálatokkal és mérésekkel intézkedtek a további javítás érdekében.

6.) Január 16-án hajnalban ismét leállt a fűtés. Mint kiderült, valaki – egy külső személy – nem érthető okból/indokkal, egy biztonsági áramtalanító kapcsolót megnyomva leállította az áramellátást az épületben, amit hajnalban ugyan visszakapcsoltak a karbantartók, de a fűtés nem indult el. Megint hívtuk a szerelőket. Elhárították a hibát, és 7:40-től ment a fűtés. Rövidített órát rendeltem el a napra, felkészülve az előző heti nehézségekre, és folyamatosan mértem a tantermek hőmérsékletét. 10 órakor a tantermek többségében 19 és 21 fokos volt a hőmérséklet. Egyetlen teremben volt 14,7 fok, onnan levittem a csoportot a nagy tanáriba, ahol addigra már 20 fok volt. A folyosókon és aulában 17,5 fok volt. Mindenkit arra kértem és többször bemondattam, hogy legyenek kabátban. Más teremben ilyen alacsony hőmérséklet nem volt, egész nap jártam az épületet és mértem.

7.) Garantálom, hogy folyamatosan oda fogok figyelni, mérem a hőmérsékletet a gyerekek biztonsága érdekében. Arra a kérdésre nem tudok válaszolni, hogy ez az állapot meddig áll fenn. Várhatóan, ameddig nem tudják a teljes rendszert felújítani, amivel bármikor lehet probléma, bármikor elromolhat, és akkor lehet javítani, légteleníteni. Addig a hőmérsékletet folyamatos mérése mellett arra kérem a szülőket, hogy gyermekeiket melegen öltöztessék fel. A fűtetlen helyiségeket – ha ilyet találok – ki fogom váltani, és átvitetem a tanulókat egy másik terembe. Ha nem elfogadható a hőmérséklet, mint egy héttel ez előtt történt, akkor nem lesz tanítás, de azokat a napokat pótolni kell a törvény szerint, és erre szükség esetén fel kell készülni. Egyelőre nem kellett pótló napot szerveznem.

8.) A szülők elsősorban abban segíthetnek, ha gyermekeiket réteges öltözködéssel felkészítik a változó és hideg időjárásra, valamint szólnak, hogy jelezzék, ha fáznak. A külső hőmérséklet mínusz 5 fok alatt a benti hőérzetet is kedvezőtlenül alakítja, a hőmérőnek rendeleti szabályozás szerint 19-20 fok között kell lennie, ami többé-kevésbé megvalósítható, az aulát leszámítva, aminek a kifűtése ebben a nagy hidegben nem lehetséges, ott pulóverben kell tartózkodni. Vagy kabátban.

9.) Összefoglalom:

  • nincs 14 fokban tanítás,
  • a szülők öltöztessék gyermekeiket rétegesen,
  • a beteg lurkók pedig maradjanak otthon,
  • ami pedig engem illet, én az utolsó leheletemig fogok küzdeni a fűtési rendszer megjavításáért:
  • XY

Igazgató

(Kiemelt képünk illusztráció. MTI / Varga György)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik