Image: 73182658, Orb·n Viktor a 168Ûra cÌm˚ hetilapban, Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Poszt ITT

Orbánt még Rákosinál is jobban felizgatták a sorosbérencek

Ember Zoltán
Ember Zoltán

újságíró. 2016. 12. 27. 15:56

Korábban a témában:

Mint azt megírtuk, ismeretlen elkövetők meghamisították (!) Orbán Viktor miniszterelnöki interjúját a Fejér Megyei Hírlapban. Az idei karácsonyi, nyomtatott lapszámba olyan mondatrészek kerültek, amelyeket valójában nem mondott a miniszterelnök.

A titokzatos elkövetők, akiket még keresnek (FRISSÍTÉS 12. 28: már elkapták őket), négy ponton nyúltak bele a szombaton megjelent szövegbe (ezeket dőlt betűvel jelöljük):

  • Menekültellenes népszavazás: „mi kikértük az emberek véleményét, bár nem érdekelt minket
  • Egészségügy: „és az ápolónők bérét 2017-ben és 2018-ban is folyamatosan emeljük. A kórházi hullák száma is emelkedik”.
  • Korrupció: „A korrupciós vád mint politikai lejárató eszköz teljes mértékben megszokottá vált. Mi is használjuk.
  • Szimpla trollkodás: „Azt kívánom, hogy minél többen találjanak vissza a karácsony pogány értelmezéséhez, hiszen mégiscsak a Megváltó születését várjuk.”

A lapot kiadó, nyíltan kormánybaráttá alakított Mediaworks azt írta, hogy vizsgálatot rendeltek el, és megteszik a jogi lépéseket. Az elkövetők valószínűleg a nyomdába adás előtti utolsó pillanatban, a megszerkesztett cikk tördelése, és az utolsó kivonat elkészítése környékén avatkozhattak be.

Fotó: MTI/Kallos Bea
Fotó: MTI/Kallos Bea

Gondatlanságból elkövetett izgatás

A magyar sajtóban volt már hasonló eset, amikor a “nyomda ördöge” tréfálta meg az állami propagandát. Sztálin halála (1953) előtt nem sokkal a Népszava azt írta, hogy:

Mélységes megrendeléssel értesült az egész magyar nép Sztálin elvtárs súlyos megbetegedéséről.

A népnyelv később úgy „módosította” a sztorit, hogy a hír Sztálin haláláról szólt, a Népszava címoldalon közölte, és a lapszámot később bezúzták, hogy ne maradjon nyoma. Azt is ki lehetett hallani a sztoriból, hogy a nyomdász szándékosan, a Rákosi-rendszer elleni tiltakozásból hajtotta végre a cselekményét, amiért internálták is Recskre.

Az Urbanlegends derítette ki, hogy a hír nem a Sztálin haláláról beszámoló lapszámban, hanem egy nappal előtte, a vezér betegségéről szóló cikkben jelent meg, illetve a lapszámot nem zúzták be, az jelenleg is megtalálható a könyvtárakban. És bár az is igaz, hogy a Népszava olvasószerkesztőjét az eset miatt valóban internálták, de nem két évre, hanem rövidebb időre. Bodó Bélát másnap hajnalban vitte el az ÁVH nagy fekete autója, és amikor fél évvel később előkerült, egykori önmaga volt, írta a blog tanúk visszaemlékezéseire hivatkozva.

Valószínűleg az történhetett, hogy a nyomdai szedő véletlenül elírta a betűt, és a hibát az olvasószerkesztő sem szúrta ki az utolsó ellenőrzéskor. A Rákosi-rendszer hivatalosan is megvádolta őket, „gondatlanságból elkövetett izgatással”.

Szándékos sorosbérencezés

Ehhez képest az Orbán-interjú meghamisítása szándékos cselekmény lehetett. Az elkövetőknek alighanem elege lett a miniszterelnök rendszeréből, amelyet így próbáltak nevetségessé tenni, a hazugságait leleplezni. Szerintem sikerrel. További hasonlóságok is megfigyelhetők a két eset között.

Különbségek:

  • Teljesen más társadalmi-politikai rendszerben történtek az esetek.
  • Az egyik sztori azért szép, mert “a sors”, a véletlen leplezte le a Rákosi-rendszer álságosságát, képmutatását.
  • A másik azért, mert a tudatos akció, tiltakozás érte el ugyanezt.
  • A vétlen elkövetőket internálta a Rákosi-rendszer paranoiája. A szándékos elkövetőket ilyesmiért eleve nem lehet börtönbe zárni egy demokráciában.
  • Amíg a Rákosi-rendszerben az ellenzéki újságírókat börtönbe zárták, a Fidesz nem csinál ilyet, csak elveszi a munkájukat, kirúgatja őket.

Hasonlóságok:

Orbán szerint a független sajtó munkatársai sorosbérencek, Rákosi szerint a nyugati imperialisták szekértolói. A gond az, hogy azok az európai országok, ahol a vezetők azt gondolják, hogy az újságírók nem lehetnek függetlenek, az irányított demokrácia, más néven az illiberális állam felé tartanak, vagy már benne is vannak (pl. Törökország, Oroszország).

Ezek az országok – beleértve Magyarországot is – lényegében államosították a korrupciót. Azért nem tudnak fejlődni, mert egy szűk réteg ellopja a nemzeti vagyont. Néhol börtönbe is zárják az újságírókat, akik erről tudósítanának. Magyarországon csak kirúgják őket, elveszik a munkalehetőségüket.

Orbán szerint nálunk amúgy sincs korrupció, ezt csak politikai ellenfelei terjesztik.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Eger, 2017. május 25.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára (k), Nyitrai Zsolt miniszterelnöki megbízott, Eger és térsége országgyűlési képviselője (b) és Dányi Gábor Zoltán európai uniós fejlesztések koordinációjáért felelős helyettes államtitkár (j) a fejlesztéspolitikai egyeztetésen az egri városházán 2017. május 25-én.
MTI Fotó: Komka Péter
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.