Poszt ITT

Taxi, taxi, Uber Alles

Bátky Zoltán
Bátky Zoltán

tech-újságíró és zenész. 2016. 01. 18. 11:15

Értem én. Adózás, szabályozások, PÁV, és minden egyéb. De én csak egy utas vagyok egy állítólagos piacgazdaságban, szóval mondom, mi fontos nekem.

A taxi drága.
+ Az Uber kétharmadáron visz.

A taxiknál még mindig diszpécser irányít, a modern rendszerek láthatóan nem működnek, 10 percre ígérnek autót, 15-re jön, vagy 20 perc után felhívnak, hogy sajnos mégsincs autó.
+ Az Ubernél azonnal látom, ha felvették a címemet, onnantól házszámra pontosan nyomon tudom követni, hol jár és mikor ér hozzám.

A taxinál nincs visszaigazolás arról, merre mentünk, és ennek alapján miért annyi volt a fuvardíj, amennyi, ez még sima esetben is ódivatú, de főleg az a gond, hogy lehetővé teszi a trükközött, tekergetett taxiórák használatát vagy a kerülőutakat.
+ Az Ubernél pontos visszaigazolást kapok az útról (sőt előre is látom, ha akarom), bármikor utólag is megnézhetem, merre mentünk, a sofőrnek pedig semmi lehetősége trükközésre.

A taxinál elvben jelent csak garanciát a sárga festés és a matricák, ugyanúgy bele lehet szaladni hiénákba, sárgára festeni és matricázni bárki tud.
+ Az Uber esetében mindenki ugyanazt a rendszert használja, nincsenek ilyen-olyan társaságok és magánzó hiénák.

A taxis (bár kötelező lenne) már több esetben is jelezte, hogy nem tud kártyát elfogadni, vagy “ne kártyázzak már, mert az után csak két hét múlva kapja meg a pénzt”, készpénzből pedig nem tud visszaadni.
+ Az Uberben nincs fizikai pénzmozgás, közvetlenül a szolgáltatónak fizetsz automatikusan.

Ha egy taxis bunkó, késik, átver, legfeljebb bejelentem, aztán lesz ami lesz.
+ Ha egy Uberes prosztó, lepontozom a halálba, írok rá egy negatív szöveges értékelést, ebből minden következő utas látja, ha gondom volt az illetővel, és nem száll be hozzá.

Szándékosan nem beszélek arról, hogy adózik és ki milyen jogi státuszban működik – ezt oldják meg odafent. Én egy felhasználó vagyok, aki szeretne olcsón, gyorsan, megbízható körülmények között utazni.

A piacgazdaság ugyebár azt jelenti, hogy aki kevésbé rugalmas ár vagy szolgáltatási minőség terén, az lemarad. És ilyenkor nem tüntetni kell, hanem megnézni, mit csinál jobban a másik, aztán alkalmazkodni. Például leszállni a magas lóról. Például beérni a XXI. századba technológiailag és mentalitás terén. Szóval igen, most én leszek radikális, de ha én lennék a bármilyen döntéshozó, fognám magam, és épp az Uber előtt nyitnám meg a buszsávokat, a taxisokkal meg közölném, hogy ha a fenti dolgokat helyrehozták, lehet majd tárgyalni. A taxisok ne azért vonuljanak az utcára, hogy beszüntessék az Ubert, hanem azért, hogy maguknak is Uber-szintű feltételeket harcoljanak ki. A lovaskocsisok is tüntethetnének a buszok és teherautók ellen, vagy a Fejszámolók Magyarországi Szövetsége is betiltathatná a számítógépeket, de azért látjuk, hogy ez nem így megy…

PS: Tegnap kaptam a hírt kanadai ismerőseimtől, ahol (természetesen a hazai helyzettől függetlenül, arról mit sem sejtve, szimplán a piaci folyamatok mentén) a taxis tarifákat egységesen 25 százalékkal csökkentették az Uber miatt. Így is lehet.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2015. január 30.
Németh Szilárd országgyűlési képviselő, a Magyar Birkózó Szövetség (MBSZ) megválasztott új elnöke a szövetség tisztújító közgyűlésén Budapesten, a Magyar Sport Házában 2015. január 30-án.
MTI Fotó: Kallos Bea
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.