Mobil

Ma lép életbe az EU-s jogszabály a roamingdíj eltörléséről

FRISSÍTÉS: Korábban azt írtuk, mától nincsenek roamingdíjak Európában. Ez nem volt igaz, valójában június 15-től nem lesznek, ma csak a rendelet lépett életbe. 

2017 január hatodikán, vagyis ma lépett életbe az az uniós jogszabály, amely eltörli az Unión belül a mobiltelefonok roamingdíjait. Az elfogadott rendelet az Unión belül bevezeti a “roaming mint otthon” (“roaming like at home”) koncepciót, amelynek lényege,

hogy az előfizetők a hazai feltételeknek megfelelően tudják igénybe venni a mobiltelefonáláshoz kapcsolódó szolgáltatásokat az európai utazásaik során, mindenféle többletdíj megfizetése nélkül.

Ilyen előfizetései egyébként korábban magyar szolgáltatóknak is voltak, a Vodafone egy ideje már ilyen előfizetéseket köt.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felhívja rá a figyelmet, hogy vannak azért olyan kitételek, melyekkel azt vizsgálják, hogy valaki nem él-e a helyzettel, azaz nem köt-e egy kedvező szerződést mondjuk Németországban, majd használja folyamatosan roamingolva a telefonját Magyarországon. A szolgáltatóknak az előfizetőkkel kötött szerződésben ismertetniük kell az általuk alkalmazott objektív indikátorokon alapuló, tisztességes, észszerű és arányos méltányossági feltételeket és az azokat ellenőrző mechanizmusokat.

Az objektív indikátorok között szerepelhetnek olyan intézkedések, amelyekkel megállapítható, hogy az ügyfél a roamingoláshoz képest elsősorban belföldön vesz igénybe mobilszolgáltatást, illetve hogy más uniós tagállamokban való tartózkodáshoz képest döntően belföldön tartózkodik. Továbbá objektív indikátor lehet, ha egy elsősorban, de nem kizárólag roamingszolgáltatások céljából használt SIM-kártya hosszú ideig inaktív állapotban van, vagy egy ügyfél egyszerre több SIM-kártyára fizet elő, és azokat rendszeresen használja roaming üzemmódban.

A rendelet arról is szól, hogy abban az esetben, ha a roamingszolgáltató bizonyítani tudja, hogy az előfizető a roamingszolgáltatást visszaélésszerűen veszi igénybe, akkor a szolgáltató felhívja az ügyfél figyelmét a visszaélés tényére. Ha az előfizető legalább két héten belül nem változtat addigi használatán, a szolgáltató az 531/2012/EU rendelet 6e cikk szerinti többletdíjat róhatja ki rá, de erről előzetesen szintén tájékoztatnia kell az ügyfelet.

Nyári Attila

Szépvölgyi Tamás

Ajánlott videó

Olvasói sztorik