Mobil

Pénzt kapnak sétálásért az iPhone-tulajok

Bari Máriusz
Bari Máriusz

tech-újságíró, kreatív. 2016. 09. 05. 07:01

Egy új iPhone-appnak köszönhetően a brit és amerikai iPhone-osok el is felejthetik azt, hogy mostantól ingyen tegyék egymás után a bal és jobb lábukat.

A Sweatcoin teljesen új szintre emeli a sétaélményt (idézve a startup-marketingesek legbitangabb nyelvújításait), illetve a Pokémon Go több kilométeres tojáskeltetéseit is, pedig gyakorlatilag csak arról van szó, hogy lépésszámlálóként használjuk a telefonunkat. Az app következetesen méri, hányat trappoltunk, ami önmagában nem újdonság, van ilyen alkalmazásból annyi, mint a rosseb. Itt viszont nem csak annyi a motiváció, hogy a nap végén kapunk valami szép plecsnit, hogy juhé, tízezret léptünk, mehet ki az újabb diadal Facebookra. A Sweatcoin esetében minden ezer lépésért cserébe egy SWC-nek (vagy Sweatcoinnak) nevezett virtuális valutát kapunk, amit különféle egészséges életmóddal kapcsolatos szolgáltatásokra vagy termékekre cserélhetünk.

A jelenlegi ajánlatok között borneói expedíciót vagy külön nekünk írt „elektronikus tánczenét” is találhatunk, de első körben vélhetően csak olyan ajánlatokra lesz elég SWC-nk, mint az ingyen kávé, Uber-kedvezmények, edzéshatékonyságot növelő könyvek vagy a személyre szabott étkezési terv. Ha mindennél valami többre vagy nemesebbre vágyunk, a begyűjtött Sweatcoinokat (illetve azok értékét) adományként tovább is küldhetjük.

Érdemes azért tudnunk: mindez nem számít annyira újnak. Hasonló ötletekkel a gamification kulcsszó közelében találkozhattunk már az elmúlt években – a motivációs játékok és a mindennapos élet unalmasabb mozzanatait „értékkel ellátó”  vagy „megjátékosító” (tehát gamifikáló) kísérletei között már számos hasonló kísérlet fut. Az egyik legújabb a tavalyi Zamzee, ami a 9-15 éves korosztályra céloz: őket próbálja sokkal több mozgásra, futásra, famászásra, fizikai erőkifejtésre motiválni, egy fél évre kiterjedő kutatás szerint mintegy 60%-kal sikerült feljebb tornászni a Zamzee-val szórakozó fiatalok mozgással eltöltött idejét, Ennek természetesen megvan a maga magyarázata: a mozgásért cserébe olyan valutát kapnak, amely számos izgalmasabb dologra becserélhető, plüssjátékoktól kezdve játékkonzolokig.

A mozgósítás más mechanizmusokkal is megtörténik: a FitRPG például Fitbit-adatainkat szerepjátékosítja, a bicikliseknek szánt Strava arra motivál minket, hogy mi teljesítsük a legjobb időt baráti körünkben, az egyre több szenzor, egyre nagyobb teret kapó AR és IoT, illetve az egyre izmosabb telefonakkuk és power bankek pedig egyértelműen jelzik, hogy ennél sokkal izgalmasabb gamification-kísérletek érkezhetnek a zsebünkbe. Maga a Sweatcoin egyelőre csak iPhone-tulajok számára érthető el, csak Angliában és Amerikában, a rendszert folyamatosan nyitják meg további felhasználók számára.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind