Mobil

A Google mostantól turbózza a mobilos weboldalakat

Bátky Zoltán
Bátky Zoltán

tech-újságíró és zenész. 2016. 02. 24. 08:00

A Google azért kezdett bele az Accelerated Mobile Pages, azaz Gyorsított Mobil Oldalak (rövidítve AMP) projektbe, mert látható volt, hogy már nem úgy internetezünk, mint mondjuk tíz éve, és ehhez a meglévő szabványok nem teljesen megfelelőek. Miről is beszélünk? A mostani weboldalak, valamint internetes szolgáltatások olyan programnyelveken és szabványokon alapulnak, amelyeket még asztali gépeken történő megjelenítésre terveztek, hiszen a mobilnet akkoriban még jóval lassabb és kevésbé elterjedt volt.

Most azonban már egyáltalán nem kötődik a netezés a számítógépekhez, mobilon keresünk, navigálunk, szocializálódunk, és a metrón zötyögve olvassuk a híreket is. A mobilnet sávszélessége és egyéb tulajdonságai, valamint a telefonok számítógépektől eltérő megoldásai azonban sokszor azt eredményezik, hogy a kábeles neten, PC-s böngészőben még gyorsan megtalálható és megjeleníthető oldalak mobilon lassúvá, körülményessé válnak. Ezért tehát kellett egy olyan új szabványrendszer, amely a mobilos netezés hátrányait tünteti el: a Google tehát összeállt egy csomó tartalomszolgáltatóval és médiavállalattal, és beindult az AMP projekt.

Az AMP-s oldalakat úgy kell elképzelni, mint egy olyan autót, amelynek motorházából eltávolítanak minden utólag beszerelt kütyüt és kiegészítőt, amely elvben arra szolgált, hogy javítsa az autó teljesítményét, de szép lassan a sok extra között elveszett maga a motor. Az átalakított weboldalak és webes szolgáltatások igyekeznek minden olyan fölösleges css, html és javascript kódot és képet kiirtani a tartalomból, amely nem feltétlenül szükséges a működéshez, ezáltal javul az oldalak betöltődési ideje, kisebb lesz az adatéhségük (tehát a szűkös adatkerettel mobilnetezők is jól járnak), tehát összességében sokkal mobilra szabottabb lesz a böngészési élmény.

Tegnap óta folyamatosan frissülnek a kapcsolódó mobilos appok és szolgáltatások (szóval lehet, hogy ön még épp nem látja a változásokat, de akkor pár napon belül már fogja), így a Google mobilos keresőjének találati listáján mostantól külön jelzik azokat a tartalmakat, amelyek “AMP kompatibilisek”, ahogy ez az alábbi képen is látszik.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a nem-AMP-s oldalakat mostantól kerülni kell, mint a pestisest. Egyrészt az AMP szerint átalakított oldalak elsőre semmiben nem tűnnek másmilyennek a hagyományosaknál, a változások a “motorháztető alatt” történnek a gyorsabb megjelenítés, a minden eszközzel kompatibilis működés érdekében. És szintén nincs feltétlenül gond azokkal az oldalakkal sem, ahol még nem látszik a kis, zöld AMP embléma a találati listán: egyrészt az AMP most lépett ki a tesztfázisból, tehát eddig csak néhány kiválasztott (főleg amerikai) tartalomszolgáltató és portál tudott élni a lehetőséggel, másrészt mostantól kezdheti mindenki más átalakítgatni az oldalait.

Egyelőre főleg az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában akadnak olyan oldalak, amelyek alatt már felbukkan az AMP embléma, de a szakértők szerint szép lassan, főleg a hírportáloknál, webes magazinoknál indul el a változás.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.