Média
Fotó:24.hu/Karancsi Rudolf

Lezárult a békéscsabaiak Médiatanács elleni pere

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 11. 14. 13:56

A Médiatanács korábban Andy Vajna cégét hozta ki győztesnek, emiatt indult a testület ellen az eljárás.
Korábban a témában:

Sokadjára találkoztak ma a bíróságon az Interax Kft., a békéscsabai 88,9 MHz-en 24 éve műsort sugárzó családi vállalkozás képviselői és a békéscsabaiak által beperelt Médiatanács jogi képviselői. A per keddi tárgyalása mindössze néhány perc alatt véget ért, a bíró ugyanis bejelentette, hogy úgy döntött, megszünteti a Mazán Tamás vezette Interax által hónapokkal ezelőtt indított pert, amelynek célja az volt, hogy a bíróság állapítsa meg, hogy a Médiatanács jogellenesen nyilvánította győztesnek az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos érdekeltségében lévő Radio Plus Kft.-t a 88,9 MHz-es kereskedelmi rádiós frekvenciapályázaton. Mohay György bíró azzal indokolta a mai döntését, hogy a Médiatanács voltaképpen már kijavította a korábbi hibáját akkor, amikor az ügyben született korábbi határozatát megváltoztatva, a Radio Plus Kft.-nél a per ideje alatt történt ügyvezetőváltásra (Bakai Mátyás távozására) hivatkozva kizárta a Vajna-céget a pályázatból, és mégis hajlandó volt az Interax Kft.-t győztesnek nyilvánítani.

A bíró szerint létezik egy korábbi legfelsőbb bírósági határozat, ami alapján ilyen esetben a Médiatanács két – jelen esetben egymásnak homlokegyenest ellentmondó – határozatát együttesen kell vizsgálni, és mivel az eljárását már korrigálta a Médiatanács azzal, hogy mégsem a Vajna-féle céget nyilvánította győztesnek, így a per értelmét vesztette, a bíróság pedig nem tud eleget tenni annak a felperesi kérelemnek, hogy az elkövetett közigazgatási hibák miatt javítsa ki a Médiatanács első határozatát, amelyben még a Radio Plus Kft.-t nyilvánította győztesnek. Ma már tehát nem lényeges kérdés, hogy a kizárást először miért nem tette meg a testület, mivel azt azóta mégis megtette más okokra hivatkozva.

Vajna és a Médiatanács tehát a néhány héttel ezelőtti ügyvezetőváltással sikerrel érte el a bíróságon, hogy a bíró már ne vizsgálhassa érdemben az első határozatot, és hogy hogyan is hozhatta ki először győztesnek a kormánybiztos cégét a Médiatanács akkor, amikor még a Radio Plus Kft. bankszámla-igazolásai sem voltak rendben. (A békéscsabai családi cég arra hivatkozva kérte az első határozat kijavítását a bíróságtól, hogy Vajnáék többek között nem adtak le a jogvesztő határidőre a rádiós pályázathoz kötelező, megfelelően kiállított bankszámla-igazolást, ami önmagában is kizárással kellett volna, hogy végződjön.)

Andy Vajna (középen), Habony Árpád (balra) és Havasi Bertalan (jobbra) társaságában
Andy Vajnáék meghekkelték a Médiatanácsot
A Médiatanács írásba adta: azért halasztotta el a békéscsabai rádiós pályázat vizsgálatával foglalkozó napirendi pontot, mert beszaladt a hatósághoz a pályázó Andy Vajna cégének képviselője.

A bíró se láthatta a Vajna-cég pályázatát

A per további érdekessége, hogy Mohay bíró úgy hozott döntést a per lezárásáról, hogy nem is tudott belenézni a Radio Plus Kft. pályázatába, pedig a megelőző, október 26-i tárgyaláson még azt fejtegette, a bíróság ugyan már így is túllépte az ítélkezésig számára biztosított törvényes határidőt, de a tárgyalás elhalasztásával talán az is biztosítható lesz, hogy olyan megalapozott döntést hozhasson, amelynek során a bíróság rendelkezésére áll a kifogásolt pályázat.

Fotó:24.hu/Karancsi Rudolf
Mohay György bíró a Médiatanács elleni per egyik korábbi tárgyalásnapján. Fotó:24.hu/Karancsi Rudolf

Az ügyvédi költség töredékét kapják meg a csabaiak

A bíróság egyébként arra kötelezte az NMHH Médiatanácsát, hogy fizessen meg 100 ezer forint perköltséget az őt beperlő Interax Kft.-nek. Ez egyébként körülbelül negyede annak a számlának, amit a családi vállalkozás a jogi képviseletért az általa megbízott ügyvédi irodának fizetni kénytelen most. Így több százezer forint veszteség éri a békéscsabaiakat.

A csabaiak nem boldogok

Mazán Tamás, a békéscsabai Interax Kft. ügyvezetője a tárgyalóteremből kilépve felemásan értékelte a 24.hu-nak a fejleményeket. Az ügyvezető egyrészt fájlalta, hogy a Médiatanács első, szerinte hibás határozata miatt hónapokig a bíróságra kellett szaladgálniuk és ez alatt bizonytalanságban tartották őket, hogy egyáltalán tovább rádiózhatnak-e, másrészt most az általuk megfizetendő ügyvédi díjnak csak egy töredékét fizeti ki számukra a testület. Ráadásul a bíróság ilyen hosszú pereskedés ellenére sem foglalkozott érdemben azzal, hogy törvényes-e az, ha a Médiatanács bőven a jogvesztő hiánypótlási határidőt követően befogad egy újonnan létrehozott bankszámlára vonatkozó igazolást, miközben feltételezése szerint, ha a pályázó cég nem Andy Vajna, illetve egy kormányközeli vállalkozó érdekeltsége lett volna, akkor a testület az azonnali kizárás mellett döntött volna hasonló esetben. Mazán úgy gondolja, a bíróság talán félt kimondani, hogy Vajnáék és a Médiatanács szabálytalankodtak, ezért lett ez a köztes megoldás.

Az ügyvezető furcsállotta azt is, hogy a bíróság úgy zárta le az egész ügyet több hónappal később, hogy végül nem is nézett bele a Vajna-cég pályázati anyagaiba, azt ugyanis a Médiatanács nem volt hajlandó teljes egészében bemutatni. Mazán ugyanakkor örömét fejezte ki amiatt, hogy végül is legalább tovább folytathatják több évtizedes rádiós tevékenységüket, még ha Vajnáék meg is fenyegették őket nemrégiben egy névhasználati perrel. Mazán kitart amellett, hogy az általa képviselt cég teljesen jogszerűen használja a Rádió 1 nevet, amihez egy adásvétel keretében több mint tíz évvel ezelőtt jutottak hozzá attól a régi Rádió 1-től, akiktől Vajnáék is.

Fotó:24.hu/Karancsi Rudolf
Mazán Zsolt és testvére, Mazán Tamás a Médiatanács elleni per egyik tárgyalását megelőzően. Fotó: 24.hu/Karancsi Rudolf

Még nem tudják, mennek-e a Kúriára

Bár a bíróság mai döntése másodfokú közigazgatási döntésnek minősül (az elsőfokú döntés a Médiatanácsé volt), így ellene fellebbezéssel nem lehet élni, 15 napon belül felülvizsgálati kérelemmel fordulhatnak a peres felek a Kúriához. Mazán Tamás azonban azt még nem tudta megmondani, hogy ezt megteszik-e, mivel emellett és ez ellen is szólnak érvek, amit alaposan mérlegelni fognak a következő napokban. A pereskedés folytatása ellen szól többek között, hogy szeretnék az erejüket a rádió működésére, alaptevékenységükre fordítani, nem pedig a jogi vitára, a felülvizsgálat mellett szól viszont az, hogy szeretnék, ha a bíróság érdemben is állást foglalna arról, hogy jogszerű-e a jogvesztő hiánypótlási határidőt követően is plusz iratokat bevinni a Médiatanácshoz, ha a pályázati felhívás ezt amúgy tiltja. Ha ugyanis ezzel a kérdéssel nem foglalkozik a bíróság, mint ahogy az történt, akkor a Médiatanács máskor is kivételezhet valakivel.

Tegnaptól újra ideiglenes frekvencián

Mazán egyébként örömmel számolt be portálunknak arról, hogy néhány napja sikerült aláírniuk a Médiatanáccsal a rádió ideiglenes, 60 napra szóló frekvenciaengedélyét, pedig az NMHH már több aláírási kísérletüket is meghiúsította korábban, ami miatt Andrássy Györgynek, a médiahatóság főigazgatójának kellett közbenjárnia az ügyben, máskülönben ugyanis előállhatott volna az a helyzet, hogy az Interax rádiója elnémul a végleges frekvenciaengedély aláírásáig, ami többhétnyi adáskimaradással járhatott volna. Az ideiglenes frekvenciaengedély 2017. november 13-tól 2018. január 11-ig érvényes. A végleges műsorszolgáltatói szerződésük 7 évre szól majd, és végül a megszokott 88,9 MHz-en maradhatnak. Mazán azt reméli, hogy a végleges szerződést idén decemberben aláírhatják a hatóságnál.

Mazán szerint a frekvenciájuk visszaszerzéséhez, azaz az ügy végső soron kedvező kimeneteléhez nagy mértékben hozzájárult az, hogy a békéscsabai rádiós frekvenciaháború visszásságait feltárta a 24.hu. Köszönetét fejezte ki továbbá a hozzájuk befutott számos támogató, biztató megkeresés miatt, ami sokat jelentett számukra az elmúlt hónapok viszontagságai közepette.

A Médiatanács nem válaszol

Vajnáék egyébként eközben néhány napja már a Radio Plus Kft. által felvásárolt Csaba Rádióval hálózatba kapcsolódva, az Interaxhoz hasonlóan ugyancsak Rádió 1 néven sugározzák műsorukat egy másik helyi frekvencián, a 104,0 MHz-en. Arról a múlt hét óta hiába kérdezzük a Médiatanácsot, hogy nem tartják-e visszásnak, hogy a városban a Médiatanács döntése miatt jelenleg két, egymástól eltérő Rádió 1 is szól, a testület ugyanis egyetlen kérdésünkre sem válaszolt, pedig nekik kellett elfogadniuk az ezt engedélyező hálózatba kapcsolódási kérelmet, az Interax pedig korábban kifejezetten kérte az engedélyezési eljárás felfüggesztését. A Médiatanács levelet írt az Interaxnak, amelyben iratok beküldését kérte a névhasználat kapcsán, de a Médiatanács már azelőtt döntött, hogy a levelét az Interax képviselői átvették volna.

„Aggodalommal tölt el bennünket, ami a rádiós piacon zajlik”
Radetzky András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke szerint magyar családok megélhetését veszélyezteti a Médiatanács pályázatai körüli helyzet.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.