Média

Hasított Habony hitelezőjének és Krskó Tibornak a közös rádiós cége

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 09. 15. 12:32

50 százalékkal ugrott meg a Habonyt hitelező Tombor András és Krskó Tibor Radio Sales House (RSH) nevű közös cégéhez tartozó rádiós portfólió bevétele az állami Petőfi Rádió és a helyi rádiók növekedésének, illetve a Class FM elnémításának köszönhetően. A kormányközeli RSH egyébként annak ellenére tudott növekedni, hogy a cégcsoportnak elég komoly, pereskedésig fajuló csatái vannak Andy Vajna kormánybiztossal és a Médiatanáccsal.
Korábban a témában:

50 százalékkal ugrott meg a Habony Árpádot hitelező Tombor András és Krskó Tibor Radio Sales House (RSH) nevű cégéhez tartozó rádiós portfólió bevétele az idei év első felében a tavalyi év azonos időszakához képest – derül ki az RSH közléséből. A növekedés még magukat Tomborékat is meglephette, az RSH ugyanis azt közölte, hogy ez a tervezettnél is jelentősebb mértékű növekedést jelent. (Az RSH Kft. ugyan csak tavaly decemberben jött létre, de a vállalat portfóliója az alapító cégcsoportoknál, a Media Services Company – MSC – cégnél – és a KOD Mediánál volt, így a portfólió bevételeinek növekedésének mértéke meghatározható volt.)

Jól jött a Petőfi Rádió növekedése

Az RSH tájékoztatása alapján a legnagyobb növekedést az állami Petőfi Rádiónak köszönhetik. Az RSH ugyanis mostanra összesen 62 rádió reklámértékesítésének jogát szerezte meg: ők árulhatják  az állami MTVA (azaz a közmédia) országos lefedettségű csatornáinak (Petőfi, Kossuth, Bartók, Dankó) és a fővárosi vételkörzetű Sláger FM-nek, illetve 57 regionális rádiónak a reklámidejét. Az RSH közölte azt is, hogy az Inspira Media Research rádiós kutatási adatai alapján a portfóliója naponta 4 millió felnőtt lakost ér el.

Fontos jelzés a piac számára a rádiós hirdetésekkel kapcsolatban, hogy árbevételünk emelkedése alapvetően a kereskedelmi szektorból származik, és folyamatosan bővül a portfóliónkon keresztül szervezett országos kampányok száma is. Az előző hónapok tendenciája alapján arra számítunk, hogy év végéig megmarad a dinamikus bevételnövekedésünk

– mondta el Hanák Tamás, az RSH ügyvezetője, aki azt is elárulta, hogy az általuk értékesített rádiós portfólión belül átlag felett, több mint 60 százalékkal nőtt az állami MTVA rádióinak kereskedelmi árbevétele az előző évhez képest. Hanák és az RSH úgy látja, hogy a hirdetők számára vonzó a Petőfi rádió megújult, fiatalokhoz szóló műsorstruktúrája, valamint az, hogy a felnőtt lakosság körében (18+) a Kossuth és a Petőfi váltak a leghallgatottabb országos adókká. A Petőfi Rádió naponta 1,763 millió hallgatót ér el az Inspira adatai alapján.

Az RSH-nál emlékeztettek arra is, hogy a portfóliójukhoz idén március elsején csatlakozó, fővárosi vételkörzetű Sláger FM Budapesten a felnőtt lakosok körében a leghallgatottabb adó (18,2 százalékos reach, napi 269,6 ezer hallgató), legalábbis az Inspira Media Research 2017 júniusi rádiós közönségmérése alapján.

A Class FM elnémítása is Tomborék malmára hajtotta a vizet

Az RSH szerint a tavaly országos analóg frekvencia nélkül maradt Class FM 2016-os rádiós reklámtortában mért 41 százalékos másodpercalapú reklámértékesítési részarányát a piaci szereplők egy év alatt felosztották maguk között, és az RSH-hoz tartozó adók nyertesei voltak a piac átalakulásának az árbevétel és a hallgatottság tekintetében is. A tavalyi bázishoz képest a Petőfi Rádió megduplázta bevételét és ezzel reklámtorta részesedését 8 százalékkal növelte (a 2016. első félévben elért 13 százalékról 21 százalékra). A Sláger FM 7 százalékkal növelte (a 2016 első félévben elért 16 százalékról 23 százalékra) egy év alatt a listaáras értékesített reklámidejét.

Ami a hallgatottságot illeti, ott az látszik, hogy a 2016. első féléves adatok alapján az országos lefedettségű Petőfi Rádiónak a napi elérése egy év alatt több mint 80 százalékkal nőtt, ugyanis 2016 júniusában 878 ezer fő/nap volt a hallgatói elérése, míg 2017 júniusában már 1585 ezer fő/nap. A Sláger FM is hatalmasat profitált a Class FM elnémulásából, mivel a napi elérése a 2016. júniusi 454 ezer fő/nap adatról 2017 júniusára 616 ezer fő/napra emelkedett, ami 35 százalékos ugrás – hívta fel a figyelmet az RSH, mely emlékeztetett arra a becslésre is, ami alapján a tavalyi piaci átrendeződéssel (a Class FM analóg frekvencián történt elnémulásával) 2,5-3 milliárd forintnyi reklámkötés szabadult fel és keresett új megjelenési helyet.

autórádió
Az állami Petőfi legyőzte az állami Kossuth Rádiót
Az Inspira Media Research legújabb rádiós közönségmérési adatai alapján a Petőfi és a Kossuth után a Rádió 1 következik a teljes felnőtt lakosság körében országosan.

Az RSH úgy becsüli, hogy ebből az összegből a portfóliójába tartozó rádióknál 2017-ben várhatóan 2 milliárd forintot költenek el a hirdetők. Az RSH-nak egyébként arra is vannak adataik, hogy az országos kampányköltések 60 százaléka náluk landol.

Növelték költéseiket az autós cégek

Az RSH-nál elmondták azt is, hogy a rádiós hirdetői piac szereplőinek aktivitása változott a tavalyi év első félévéhez képest. Az RSH-n keresztül értékesített országos reklámkampányok között az előző évhez képest erősebb volt a gépjármű, a kereskedelem, a bank és biztosítás, valamint a gyógyszeripar megjelenése. Idén ezenkívül több kampánnyal jelentkeztek a kulturális szabadidő és szórakozás, a szolgáltatói és az utazási-turisztikai vállalatok.

forrás: ADEX Reklámköltés; KANTAR-Media 2017.
forrás: ADEX Reklámköltés; KANTAR-Media 2017.

A kormányközeli RSH egyelőre sikertelenül merészkedett szembe Andy Vajna kormánybiztossal

A tavaly decemberben megalakított RSH 49 százalékos tulajdonosa az Atmedia Kft., míg 51 százalékos tulajdonosa a HGY Invest Kft. Tombor András, a miniszterelnökség volt főtanácsadója, aki Habony Árpád nem hivatalos kormánytanácsadó hitelezőjeként, illetve idén nyár óta a Mandiner.hu portálnak a tulajdonosaként is ismert, az RSH-t az Atmedián keresztül tulajdonolja. Az Atmedia mögött korábbi cikkünk alapján Tomboron kívül felsejleni látszik egy Mangusta nevű luxemburgi cégen keresztül Rákosi Tamás, a TV2 legnagyobb műsorbeszállítójaként ismert IKO csoport milliárdos tulajdonosa, a TV2 Zrt. igazgatóságába az év végén bekerült igazgatósági tag, a Rako óvszermárka alapító-tulajdonosa is. A HGY Invest mögött az a Krskó Tibor van, aki egy ideig üzlettársa volt Csetényi Csabának, Rogán Antal pasa parki szomszédjának, a számtalan kormányzati projektet végző HG Média tulajdonosának is.

Az RSH-hoz tartozik egyébként az a Regionális Rádió Kft. is, mely az elmúlt időszakban több helyi rádiós frekvenciapályázaton is elindult, de a pályáztató NMHH Médiatanács alaki hibákra hivatkozva minden esetben kizárta őket a pályázatból. Emiatt Tatabányán, Székesfehérváron, Kaposváron, Veszprémben és Pécsen sem tudtak labdába rúgni egyelőre Andy Vajna kormánybiztos rádiós hálózatával szemben. A Regionális Rádió Kft. azonban bírósági pereket indított a Médiatanács ellen, a bíróság ezeket a médiatanácsi eljárásokat felfüggesztette, így az ügyek végkimenetele még kérdéses, addig azonban Andy Vajna terjeszkedését is lassítják a perek. Az ügy már csak azért is érdekes, mert egy kormányközeli cég csatázik a kormánybiztos cégével, de ez annak fényében nem meglepő, hogy Vajna és az RSH már Pécsen is keményen összerúgta a port. Annak szintén pereskedés lett a vége, amiről itt írtunk bővebben.

Durvul a vita, ki árulhatja a Reggeli Show reklámjait
Feloldhatatlannak tűnő ellentétek vannak a Tombor András és Krskó Tibor féle RSH, valamint a Rádió 1 Pécs és az Andy Vajna féle Rádió 1 között a Reggeli Show reklámideje kapcsán. Az RSH azt állítja, ők is árulhatják a reklámidőt, a Rádió 1 és a Rádió 1 Pécs ezt cáfolja. Az RSH pedig erre visszavágva közölte, már le is mentek az első szpotok. Tanulságos sztori a magyar rádiós piacról, ahol a kormányközeli üzletember érdekeltsége a kormánybiztos cégével vitatkozik.
Kiemelt kép: Tombor András, az RSH-t 49 százalékban tulajdonló Atmedia és a mandiner.hu tulajdonosa.
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.