Andy Vajna (középen), Habony Árpád (balra) és Havasi Bertalan (jobbra) társaságában
Média

Veszprémi médiára is rátenyerelhet Andy Vajna

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 08. 04. 14:01

Jogászának cégét használva bővítheti rádiója vételkörzetét Veszprémben a TV2 és a Rádió 1 jelenlegi, illetve a Bors, a Kisalföld és Délmagyarország leendő tulajdonosaként is ismert kormánybiztos, aki biztos befutónak tűnik a 60 ezres lakosú város rádiós pályázatán, amit csak az akaszthat meg, ha a Regionális Rádió Kft. felülvizsgálati kérelmének helyt ad a bíróság.
Korábban a témában:

Hivatalosan még zajlik a Veszprém 90,6 MHz helyi rádiós frekvencia pályáztatása. Bár a Médiatanács múlt hét végén augusztus végéig nyári szabadságra ment, a két héttel ezelőtti ülésének határozatait bogarászva kiderül, hogy a Fidesz-delegáltak többségi irányításából álló grémium a két pályázóból az egyiket, a Regionális Rádió Kft.-t kizárta a pályázatból a cég által benyújtott pályázat alaki érvénytelenségére hivatkozva. Így valójában csak egy, Andy Vajnával és a Vajna-féle Rádió 1 hálózattal már most is szoros üzleti kapcsolatban álló cég, az LB Rádió Kft. maradt versenyben a frekvenciáért folytatott „küzdelemben”. Pedig a „küzdelem” eddig sem tűnt túlságosan izgalmasnak, ugyanis a Vajnával üzletelő és kiváló fideszes kapcsolatairól is ismert jogász tulajdonában lévő LB Rádión kívül a másik pályázó szintén kormányközeli volt. Vagyis a kérdés csak az volt, hogy melyik kormányközeli üzletemberen keresztül hullik a rádiós frekvencia a Fidesz közelébe. Miután azonban az LB Rádió maradt egyedül, gyakorlatilag nem kérdés, hogy a Veszprém 90,6 MHz-en Andy Vajna rádiójának műsora, a Rádió 1 lesz majd hamarosan hallható.

A másik Fidesz-közeli érdekeltség állandóan falakba ütközik

A másik – a végül kizárt – pályázó, a Regionális Rádió Kft. mögött a HGY Invest van, melynek az a Krskó Tibor a tulajdonosa, akinek korábban közös cégei voltak Csetényi Csabával, Rogán Antal fideszes képviselő és propagandaügyi miniszter Pasa parki szomszédjaként is elhíresült vállalkozóval. A HGY Investnek Radio Sales House (RSH) néven közös cége van Tombor András kormányközeli üzletemberrel, a tavaly még csak 35, ma már 37 hazai tévécsatorna és több rádió, köztük a közrádiók reklámidejét értékesítő Atmedia reklámértékesítő ház és a Mandiner.hu tulajdonosával, Habony Árpád hitelezőjével, az Orbán-kormány volt főtanácsadójával.

A Regionális Rádió Kft. amúgy Tatabányán, Székesfehérváron, Kaposváron és Pécsen is pályázott helyi frekvenciáért, de minden esetben alaki érvénytelenségre hivatkozva kizárta őket a rádiós tenderből a Médiatanács. A Regionális Rádió Kft.-t ügyvezetőként jegyző, egykori mediaworksös Hanák Tamás július elején egyébként azt mondta a 24.hu-nak, hogy várhatóan jogorvoslattal élnek az érvénytelennek nyilvánított pályázataik ügyében. Egy ilyen jogorvoslat azonban általában hosszabb időt vesz igénybe. Hogy pontosan mi volt a pályázatok kapcsán a Médiatanácsnak a problémája, azt a folyamatban lévő jogvitára tekintettel nem kívánta árulni. A felülvizsgálati kérelmet egyébként azóta be is adták, így a Médiatanács mostanra mind az öt város esetében egyelőre kénytelen volt felfüggeszteni a pályázatokat a bíróság döntésére várva.

Az LB Rádió a Hajdúságot már megkapta

A veszprémi 90,6 MHz-ért egyedüli érvényes pályázóként induló, épp ezért biztos befutónak tekinthető LB Rádióról is írtunk már. Ez a cég nemrégiben a Hajdúságban (Derecskén) szerzett rádiófrekvenciát a Médiatanács pályázatán, majd villámgyorsan hálózatba is kapcsolódott Andy Vajna Rádió 1 nevű hálózatával, pontosan úgy, ahogy azt előre megjósoltuk.

Az LB Rádió idén alakult létrehozott cég, melynek két tulajdonosa van: dr. Litter Zsuzsanna és dr. Bíró Balázs. Két jogászról van szó, akiknek közös ügyvédi irodája is van. Nevükre rákeresve elérhető például a pecsistop.hu korábbi cikke, ami alapján Bíró 2010 és 2014 között különböző cégeken keresztül a fideszes pécsi városháza külsős tanácsadója volt, emellett például Csizi Péter fideszes országgyűlési képviselőt is képviselte különféle perekben. A KanizsaPress pedig úgy tudta, hogy Németh Szilárd fideszes rezsibiztosnak is dolgozott. Bíró a földpályázatokon is jól szerepelt korábban, illetve neve 2012 októberében is szerepelt a sajtóban, mivel egy MSZP-s sajtótájékoztatón elhangzott, hogy 2010 és 2012 októbere között jól fizetett tanácsadóként 27,6 millió forint közpénzt vehetett fel, illetve szó esett arról is, hogy jóban volt Belénessy Csabával, a Magyar Távirati Iroda (MTI) akkori vezetőjével, aki 2012 decemberében vonult nyugdíjba. Belénessy-vel a 444.hu idén márciusi cikke szerint egyébként közös üzleti érdekeltségük is volt.

Azt már az Átlátszó korábbi cikkéből tudjuk, hogy ez a Crossborder Film Kft. lehetett, melyet Belénessy alapított, de 2010 környékén Litter és Bíró is tulajdonosai, illetve vezetői voltak. (A Crossborder Film Kft. egyébként azért is érdekes, mivel a cég épp pályázik a Dunaújváros 93,1 MHz-re. A beadott pályázatukról azonban épp a Médiatanács két héttel ezelőtti határozatai között láttuk, hogy valami gond támadt, de a pályázó még korrigálhatja a mulasztást, a Médiatanács ugyanis hiánypótlásra szólította fel a vállalkozást.) Belénessy Csaba személye egyébként azért érdemelhet külön is említést, mert az MTI volt vezetője, a Fejér-megyei Velencén már megnyert egy helyi rádiós frekvenciát egy cégen keresztül, de nem sokkal később kiderült, hogy Andy Vajna kormánybiztosnak – a Rádió 1 és a TV2 tulajdonosának – szövetségeséről van szó valójában, hiszen a Rádió 1 nem sokkal később bejelentette, hogy az említett velencei frekvencián is hallható lesz.

Az LB Rádiót tulajdonló Bíró Balázs a Vajna-féle Rádió 1 jogásza

Amikor egyébként korábban az LB Rádiót tulajdonló Bíró Balázst pár hete telefonon utolértük, hogy a rádiós piaci terveiről kérdezzük, azzal hárította el a nyilatkozatot, hogy velünk nem kíván szóba állni, mivel szerinte jogilag és médiaetikailag is megkérdezőjelezhető az, hogy úgy számoltunk be arról, hogy a cége nyerte meg a Hajdúságban lévő derecskei helyi rádiós frekvenciára vonatkozó tendert, hogy a Médiatanács erről kiadott közleménye alapján a fejleményről előbb tudósítottunk, mint hogy Bírót sikerült volna elérnünk. Miután esetünkben ezzel az indokkal elzárkózott a nyilatkozattól, néhány nappal később a szabadpecs.hu portálon mégis megszólalt: állította, úgy írnak róla cikkeket az újságírók, hogy őt nem keresik meg. Elmondta, hogy pécsi önkormányzat által működtetett Médiaközpontnak ma is jogi képviselője, de már több mint tíz éve, folyamatosan dolgozik az önkormányzatnak, még a néhai Toller László MSZP-s polgármester idején kapta az első megbízásokat. Leszögezte, hogy ügyvédi irodájuk tisztességes munkát végez, és „soha nem politikai, hanem szakmai alapon”.

A 42 éves ügyvéd azt is mondta, mindig is volt olyan cége az üzlettársával, Litter Zsuzsannával, mely médiajogi szolgáltatással, és ezek között esetleg konkrét médiaüzemeltetéssel is foglalkozott, és azért elsősorban a rádiós piacon, mert ebben dolgozott a legtöbbet. Az ügyvéd hozzátette, hogy korában a Magyar Nemzetnek, a HírTV-nek és a Lánchíd Rádiónak is dolgozott médiajogászként, valamint – többek között – a Helyi Rádiók Országos Egyesületének és a Klubrádiónak is.

Emellett a régi Rádió 1-nek is szintén ők voltak az ügyvédeik, sőt a mostani – Vajna-féle – Rádió 1-nek is ők viszik a jogi ügyeit.

Ha tehát valakinek kétségei lennének, kit is képvisel valójában a veszprémi rádiós frekvenciapályázaton biztos befutónak tűnő LB Rádió, épp Bíró árulkodó szavaiból bizonyosodhat meg róla:

Andy Vajna és a Fidesz nem sokára Veszprém rádiós piacára is rátenyerelhet majd két neki dolgozó ügyvéd közös vállalkozásán keresztül.

A rádiós piac szempontjából persze mellékes szál, de Bíró a Szabadpécsnek adott interjúban elismerte, hogy családja nyert a korábbi földpályázatokon, és azt sem tagadta, hogy valóban jó ismerőse, sőt barátja a pécsi származású Belénessy Csabának, az MTI és a Lánchíd Rádió volt vezetőjének. Hogy neki is van olyan cége, amely indul frekvenciapályázatokon, az egy dolog. “De ez két külön ügy, Belénessynek ehhez a pályázathoz és céghez nincs köze” – tette hozzá.

Vajna itt, Vajna ott

Andy Vajna, aki néhány évvel ezelőtt még csak mint kaszinótulajdonos, illetve filmügyi kormánybiztos volt ismert, a médiapiacon is egyre nagyobb befolyással bír. Elsőként a masszívan veszteséges TV2-höz jutott hozzá, ehhez állami banki hiteleket is felhasználva. Ezt követően DJ FM néven kereskedelmi rádiós pályázatot adott be Budapesten, mely a győzelmét követően végül a régi Rádió 1 névre hajazva Rádió 1 néven kezdte meg a tevékenységét. A rádió időközben vidéki helyi rádiós partnerekkel is hálózatba kapcsolódott, így idén nyáron már 20 városban sugározza műsorait, ezek  vételkörzete bővülhet ki hamarosan Veszprém térségével. Vajna azonban nem tud megállni, épp most szerzett a Médiatanácstól ahhoz is engedélyt, hogy felvásárolhassa a nyereséges Lapcom kiadót, melyhez olyan lapok tartoznak mint a Bors című bulvárnapilap, valamint a Kisalföld és a Délmagyarország című megyei lapok.

Kiemelt kép: Andy Vajna kormánybiztos, a Rádió 1, a TV2 jelenlegi tulajdonosa (középen), Habony Árpád nem hivatalos miniszterelnöki tanácsadó, a Modern Media Group tulajdonosa (balra), és Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetője (jobbra)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

PARKES, AUSTRALIA - JANUARY 12:  Elvis impersonator Dean Vegas prepares to go onstage at the Parkes Leagues Club during the Parkes Elvis Festival January 12, 2007 in Parkes, Australia. The festival, now in it's 15th year is expected to draw over 6,000 people to the small country town for the event. For one weekend every year, Parkes is innundated with Elvis fans, impersonators and performers from around the world. This year's festival will mark the 30th anniversary of the death of Elvis Presley.  (Photo by Ian Waldie/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.