Média
Music Hungary konferencia Egerben

Hallgat a Médiatanács Vajnáról és a Borsról

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 07. 31. 12:47

Megkérdeztük a Médiatanácsot, miért nem adtak tájékoztatást a megszokott módon a múlt heti ülésükön született határozatokról, illetve arról, hogy engedélyezték-e Andy Vajna kormánybiztosnak, hogy megvegye a Bors, a Kisalföld és a Délmagyarország kiadóját, a Lapcom Zrt.-t. A Médiatanács a postai kézbesítésre és arra hivatkozik, hogy a címzettek még nem vették át a határozatot.

A múlt héten a Magyar Nemzet cikke alapján már írtunk róla: Andy Vajna kormánybiztos – aki korábban már megszerezte a TV2-t, valamint övé a Rádió 1 országos rádiós hálózat is – megvenné a Bors című bulvárnapilapot, valamint a több megyei lapot is megjelentető Lapcom kiadót – erről a Nemzet a Médiatanács a július 25-i előzetesen feltöltött napirendje alapján értesült.

Az ügyletet Vajna az Avalue Befektetési Kft. nevű, idén április végén létrejött cégén keresztül valósítaná meg, és ezzel újabb jelentős sajtótermékek kerülnének a Fidesz-KDNP kormány közelébe. A Lapcom 2015-ben 9,5 milliárd forint nettó értékesítési árbevételt és 1,3 milliárd forint adózott eredményt ért el. A cég 2016-ban is szép nyereséget produkált: 1,4 milliárd forintot vett ki a tulajdonos, a Kajmán-szigetekre bejegyzett Radio Bridge Media Holdings Limited. A Lapcom által kiadott Bors jelentőségét mutatja, hogy 2017 első negyedévében mintegy 60 ezer példányt tudtak értékesíteni belőle, ezzel a legnagyobb pénzért értékesített országos elérésű újságok egyike, melyet csak a konkurens Ringier Axel Springerhez tartozó Blikk tud megelőzni. A Lapcomhoz tartozik ezenkívül a Kisalföld című regionális napilap is, mely az idei év első negyedévében közel 55 ezer példányban fogyott, valamint a Délmagyarország című Csongrád megyei napilap, mely az ország legrégebbi regionális napilapja, szintén jelentős eléréssel. Ugyancsak ez a cég adja ki a soproni Superinfót és a Rejtvény magazint is.

példányszám
Puch beelőzte Simicskát a sajtópiacon
Miközben a Puch László által felvásárolt Népszava megelőzte a Magyar Nemzetet, a terjesztési adatok alapján elég rosszul teljesítenek Mészáros Lőrinc újságjai is.

Már korábban, a Bors főszerkesztőjének és a Lapcom vezetőjének, Pallagi Ferencnek a nyugdíjba vonulásakor is lehetett arról hallani, hogy fideszes pénzemberek környékezik a Lapcom Kajmán-szigetekre bejegyzett tulajdonosát, hogy megvásárolnák tőle a kiadót, de Pallagi – aki 11 évig a Lapcomot is irányította – akkor azt mondta, egyszerűen csak szeretne nyugodt nyugdíjas éveket magának, azért hagyja abba az újságírást 33 év után. Ennek ellenére sokak számára kezdett egyértelművé válni, hogy mégis készülődik valami a háttérben, és szép éves profittermelő képessége ellenére megválna a kiadótól a Radio Bridge Media Holdings.

A Médiatanács a postára vár

A tulajdonosváltásnak azonban feltétele a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az NMHH Médiatanácsának engedélye, ezért volt napirendent a téma a Médiatanács ülésén. Bár sejthető, hivatalosat egyelőre mégsem tudni arról, hogyan döntöttek a kormánybiztos legújabb terjeszkedésével kapcsolatos megkeresésben. Az NMHH Médiatanács ugyanis általában az üléseit követő egy-két napon belül tájékoztatóanyagot szokott kiadni az ülésen született határozatairól a sajtónak, ezekből lehetett korábban arról is értesülni, hogy Vajna Rádió 1 hálózata hogyan bővült újabb és újabb helyi vidéki rádiókkal. Különös módon azonban a Médiatanács a múlt heti ülésén született határozatokról egyáltalán nem adott ki tájékoztatást, sőt hosszú nyári vakációra vonult a testület, mely legközelebb augusztus 28-án ülésezik majd.

A 24.hu még a múlt hét pénteken megkereste a Médiatanács sajtóosztályát, ahol egyrészt arról érdeklődtünk, mi az oka annak, hogy ezúttal nem adtak ki tájékoztatást, másrészt rákérdeztünk arra, hogy megadták-e a szakhatósági engedélyt Vajnának a Lapcom/Bors felvásárlásához. Válasz végül hétfőn érkezett. Ebben azt írták, hogy a mostani héten várható valamikor egy közlemény a testülettől, amiben ismertetik a grémium ülésén született döntéseket. Arra, hogy megadták-e a Lapcom felvásárláshoz az engedélyt, a testület elismerte, hogy foglalkoztak a kérdéssel:

A médiatörvény lehetőséget ad arra, hogy valamely tervezett tranzakció tekintetében az abban érintettek még akár a fúzió létrejötte előtt kikérjék a Médiatanács véleményét abban a kérdésben, hogy a tervezett összefonódás sértheti-e a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését. A Médiatanács legutóbbi ülésén vizsgált ilyen médiaágazati engedélyezési kérelmet.

Hozzátették ugyanakkor, hogy az előzetes szakhatósági állásfoglalásról a hatályos közigazgatási szabályok értelmében kizárólag akkor adható tájékoztatás, ha az érintett felek hivatalosan tudomást szereztek az ügyükben született döntésről. A döntés csak az értesítő irat kézbesítésétől, átvételétől – ami a hét elejére várható – válik hatályossá. (Hasonlót reagált a testület az Index is.)

Így egyelőre annyit tudni tehát, hogy a Médiatanács valóban foglalkozott a Lapcom felvásárlásával, előzetesen kérték ki a szakhatóság véleményét, de a döntés még nem hatályos, addig pedig nem mondják el, mit döntöttek.

Korábban a Médiahatóság és a GVH együttesen blokkolták, hogy a német RTL csoport magyarországi leányvállalata, az RTL Magyarország 30 százalékos tulajdonrészt vásároljon a 24.hu-t, az nlcafe.hu-t, a startlap.hu-t és a vezess.hu-t működtető Central Digitális Média Kft.-ben, arra hivatkozva, hogy ez sértené a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését. (Az RTL Magyarország pert indított az ügyben.) Azt viszont nem tartották aggályosnak, hogy már a tavalyi évben is az ország harmadik legbefolyásosabb médiásának számító Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester-nagyvállalkozó és családja közel 200 újságnak, továbbá az Echo TV-nek, illetve egy balatoni rádiónak lett a tulajdonosa.

AppleMark
Jogszerűen bővül Mészáros Lőrinc médiabirodalma
A hatóságok szerint nincs ok vizsgálódásra.

A Lapcom felvásárlása azért is izgalmas kérdés, mivel a megyei lapok többsége már a Mészáros Lőrinc érdekeltségei közé került Mediaworks cég kezébe került, így csak a Russmedia maradna a megyei lappiacon, de azzal kapcsolatban is sokat hallani egy készülődő tulajdonosváltásáról.

(Frissítés 1: cikkünk megjelenése után néhány órával kiderült, hogy a Russmedia is tulajdonost vált.)

Heinrich Pecina
A Népszabadság bezárójához köthető cég megvette a Russmedia lapjait
Ezzel a teljes magyar megyei napilappiac, azaz mind a 18 megyei lap a Fideszhez közeli üzleti körök tulajdonába kerül.

(Frissítés 2.: cikkünk után két nappal a Médiatanács bejelentette, engedélyezi Andy Vajna kft.-je számára, hogy az megvegye a Bors, a Kisalföld és a Délmagyarország kiadóját, azaz a Lapcomot. Az engedély csak előzetes hozzájárulás.)

Kiemelt kép: Andy Vajna filmügyi kormánybiztos, a TV2 és a Rádió 1 tulajdonosa. Fotó: MTI

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Illustration of a long shadow European Union flag with  a no trespassing signal
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.