Woman watching TV. 
Paris, France 

VOISIN/PHANIE
Média

A tér és idő egyensúlyát is megbontotta a TV2 érdekében az Origo

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 06. 16. 16:31

Egészen sajátos módszereket alkalmazva próbál segíteni a TV2-nek az Origo és persze a Ripost.

A TV2 Csoport, az RTL Magyarország, illetve a többi tévétársaság, például az ATV és az MTVA rendszeresen kiad reklámízű kifejezésekben bővelkedő pr-anyagokat arról, hogy műsorai milyen remekül teljesítenek. Az adatok ráadásul eltérő korosztályra vonatkoznak: az RTL Magyarország húsz évvel ezelőtti indulása óta a 18-49-es korosztályra vonatkozó adatokat publikálja, a közmédia általában a teljes, 4 éveseket is magába foglaló teljes lakosságról (4+), a TV2 néhány éve pedig a 18-59-es korosztályról, illetve időnként a teljes lakosságról közöl adatokat. Nyilván azért van ez így, mert azt a számot teszik közzé, amelyik kedvez nekik.

Az adatok viszont ebből fakadóan teljesen összehasonlíthatatlanok, arról nem beszélve, hogy a hirdetők szempontjából abszolút közömbös, hogy hány 4 éves nézője van egy csatornának, valószínűleg ugyanis nem a 4 évesek jelentik a fő célcsoportját egy banki szolgáltatásnak vagy egy tisztasági betét márkának, ráadásul a médiatörvény nem is igazán barátja a kisgyerekeknek szóló reklámoknak.

Nem csak az összehasonlíthatatlan adatok jelentenek problémát

Az összehasonlíthatatlan adatokon túl probléma az is, hogy csak akkor adnak ki sajtóközleményt a nézettségi adataikról az érintett tévétársaságok, ha valamilyen sikerről tudnak beszámolni, vagy legalábbis megpróbálnak valamit sikerként eladni. Ha viszont alulmaradnak a riválissal szemben, többnyire a versenytársaktól számíthatunk diadalittas közleményre, amelyben bejelenti, megnyerte az előző estét, hétvégét. Eközben a közönségmérést műszerrel végző Nielsen Közönségmérés Kft. nem ad ki a sajtónak konkrét médiumokra vonatkozó adatokat, hiszen egy profitorientált vállalkozásról van szó, amely sok pénzt fordít a nézőtáborra vonatkozó kutatás mögöttes rendszerének működtetésére, és az értékes információkat a tévétársaságok kereskedelmi osztályainak pénzért árulja.

Van egyébként egy harmadik probléma is a tévétársaságok sajtóközleményeivel: ezek sokszor csak egészen rövid távra, gyakorta egy-két alkalomra vonatkoznak, miközben ha valaki a valódi piaci helyzetre kíváncsi, csak akkor kaphat hiteles képet, ha legalább közép-, vagy inkább hosszútávú trendeket néz. Nem az a lényeges, hogy valaki éppen megnyerte az előző estét – hiszen kiugrások mindig lehetnek –, hanem az, hogy az adott évben vagy hónapban hány alkalommal nézték többen az adott tévétársaság híradóját, filmjeit, vagy más műsorait, mint a riválisok produkcióit. Hiszen mi a fontosabb, hogy egy tévétársaság évek óta nem képes a havi, negyedéves, féléves vagy éves átlagokat nézve piacvezetővé válni, vagy az, hogy az előző este kiugróan teljesített az egyik, általában gyengébben teljesítő műsora?

Az Origo duplán is besegít a TV2-nek

Még június elején a TV2 kiadott egy közleményt, amelyben többek között az szerepelt, hogy milyen bravúrosan teljesített a csatornán látható Tények című műsor májusban, szemben az RTL Híradóval. Íme egy idézet a közleményből:

Ami pedig a Tényeket illeti, májusban a 18-49-es célcsoportban elért nézőszám alapján hétszer tudott a Tények a Híradó fölé kerekedni; hatszor hétköznap, kétszer pedig hétvégén. A statisztika szerint ebben a korcsoportban a Tények június első szombatját is megnyerte.

Legalábbis mosolyra ad okot, hogy azt írják, hogy hatszor nyertek hétköznapon, kétszer pedig hétvégén. Merthogy ebből következően vagy az összesen 7 nap nem igaz, vagy a 6+2-es bontás, mert 6+2 még mindig 8.

Első hallásra egyébként nagyon jól hangzik az adat, ám aki mögé néz, azt is kiolvashatja belőle, hogy ha összesen hétszer tudtak győzni, akkor a 31 napból fennmaradó 24 napon elvesztették a küzdelmet a nézőkért Andy Vajna emberei a Róna utcában a Nagytétényi útiakkal szemben. Ráadásul ha azt vizsgáljuk, hogy az idén vagy tavaly összesen hány alkalommal nyert csatát az RTL Híradó a TV2-vel szemben, akkor épp az derül ki, hogy az RTL Híradó továbbra is stabilan piacvezető, és mindössze annyi történt, hogy néhány alkalommal kiugrásokat tudott produkálni a Tények. A tévétársaság szempontjából érthető, hogy egy 7 vagy 8 alkalmas nézettségi győzelmet is megpróbál kifényezni, mintha ez lenne az egész éves trend.Az azonban figyelemreméltó, hogy sok médium kritika nélkül közli is a diadaljelentést. Ilyen például az egy ideje kormányközeli Origo, és persze a Ripost. Az Origo ráadásul kétszer is megírta a TV2 “óriási sikerét”: először június 6-án Nagyszerű eredményt hoztak a TV2 hírműsorai” címmel, majd június 15-én Egyre nézettebb a TV2 Tények címmel. A Riposton sem sokat adtak arra, hogy egyedi tartalommal jelentkezzenek, hisz a cikk nagyon hasonló formában, “Egyre nézettebb a Tények” címmel jelent meg tegnap.

Az egy dolog, hogy az imént már idézett részeket, sőt a TV2 teljes közleményét mindkét portálon szinte szó szerint hozzák, anélkül, hogy feltüntetnék, hogy ezek az egyik piaci szereplő pr-közleményéből származó idézetek, vagyis az olvasó számára olyan, mintha saját szerkesztőségi tartalom lenne, de eközben az RTL is kiadott egy közleményt “Csúcson az RTL Híradó – rég nem látott mélységben a Tények” címmel, amit hiába keresünk a Riposton és az Origón, azt ugyanis nem tartották fontosnak közölni, sőt a Tények sikerével kapcsolatos június eleji információt június 15-én vélhetően azért is tették ki újból, hogy semlegesítsék vele a médiatérben az RTL közleményét egy ellenkező tartalmú cikkel.

FRISSÍTÉS (2017.06.21.): Az RTL Magyarország vezetősége Nielsen Közönségmérés adatokra hivatkozva egy mai sajtóbeszélgetésen azt állította, idén január 1. és június 20. között összesen 157 alkalommal nyert csatát az RTL Híradó, míg a TV2 Tények mindössze 14 alkalommal tudott több nézőt felmutatni.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Harry Potter author J.K Rowling attends the world premiere of Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 in central London on July 7, 2011.  Thousands of Harry Potter fanatics screamed for the stars of the epic movie series as they hit the London red carpet for the final film's world premiere.
AFP PHOTO / CARL COURT / AFP PHOTO / CARL COURT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.