újságárusítás. Fotó: Berecz Valter, 24.hu
Média

Nem a trafikokba szoktak át az újságvásárlók

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 04. 20. 13:43

A trafikrendszer életbe lépésének közelgő negyedik évfordulójára készülve az egyik szaklap utánament, hogyan hatott a sajtótermékek terjesztésére, illetve a fogyasztói vásárlási szokásokra az átállás. Úgy tűnik, nem teljesen az előzetes várakozások szerint alakultak a folyamatok.
Korábban a témában:

Bár a Nemzeti Dohányboltok a trafiktörvény alapján elvileg árusíthatnak újságot is, és voltak olyan várakozások, hogy a trafikok majd átveszik az újságospavilonok szerepét, a gyakorlat egyelőre mégsem ez. A Marketing&Media az újságterjesztési piacot uraló, nemrégiben tulajdonoscserén átesett Lapkertől megtudta, az újságot is értékesítő dohányboltok száma az elmúlt négy évben egyszer sem haladta meg a 400-at, miközben a teljes dohánybolti piac több mint 5000 üzletből áll. A dohányboltok által generált újságból származó bevétel pedig viszonylag alacsony.

2012-ben, az utolsó évben, amikor még szabadon lehetett cigarettát forgalmazni, a Lapker Zrt. 24 milliárd forint értékben adott el dohánytermékeket, ami a teljes éves árbevételük több mint a negyedét jelentette. Az újságok után a dohánytermékek adták a fő bevételi ágat, minden egyéb – lottó, üdítő és társaik – messze lemaradva következtek. Az egyes újságosstandok is legalább ekkora arányú kieséssel voltak kénytelenek szembenézni a Nemzeti Dohányboltok elindulása után, s számos klasszikus pavilon emiatt be is fejezte a működését – írja a szaklap, mely megszólaltatta Baráth Monikát, a Lapker Zrt. országos terjesztési és értékesítési igazgatóját is.

Az igazgató a lapnak azt mondta, hogy az elmúlt években az összes árushelyszám gyakorlatilag nem változott az országban, még ha nem is minden értékesítési helyet közvetlenül a Lapker lát el. Az utóbbi időben nőtt azon árushelyek száma, amelyeket nagykereskedőkön keresztül érnek el. A fentiekre az a magyarázat, hogy a klasszikus újságospavilonok száma valóban megcsappant, de az újonnan megjelenő terjesztési pontok ezt kompenzálták.

Egyre többen vásárolják élelmiszer-diszkontláncokban az újságokat

Egyébként nagyon jól teljesítettek az élelmiszerláncok az elmúlt időszakban: ezen belül főleg a diszkontokba szoktak át az emberek egyre nagyobb számban. A cikk alapján amúgy már a Penny Marketet és az Aldit, valamint a Lidl-t is a Lapker látja el, így a Lapker már közvetlenül 6700 árushelyet lát el újsággal. Emellett közvetve további 5000 helyet érnek el a nagykereskedő-partnereiken és a postán keresztül. Ezen belül a Lapker saját tulajdonában mintegy 370 üzlet van, ezek közé tartoznak a Relay és az Inmedio márkanevű boltok, valamint a pavilonok.

Nehéz bekerülni a kisebb példányszámú lapokkal

Az értékesítési pontok száma tehát nem ritkult meg, viszont a kieső újságárusokat olyan helyek pótolták, ahol szűkebb a lapválaszték.Egy tipikus Relay-üzlet ugyanis 730, egy Inmedio 800 különböző sajtóterméket tart készleten, ezzel szemben az Aldiban vagy a Lidlben csak 40-féle lapot kínálnak.

Egy konkrét lap választékba kerülésekor kizárólag az adott újság forgalomgeneráló potenciálja a meghatározó

– hangsúlyozta Baráth Monika annak kapcsán, hogy mi alapján döntenek a diszkontláncok arról, hogy mely lapokat veszik fel a kínálatba. (Korábban ennek ellenére mégis előfordult, hogy a jóval kisebb példányszámú kormánypárti Magyar Időkre cserélte az Aldi a Simicska-féle, egyre inkább ellenzéki lapként működő Magyar Nemzetet, de ezt elég hamar visszacsinálták, és végül visszakerülhetett a Nemzet az Aldi polcaira.)

A cikkben megszólalt dr. Király Mária, a Blikk és a Kiskegyed kiadójaként ismert Ringier Axel Springer Magyarország operatív vezetője is.

Ő azt mondta, hogy a lapértékesítésen belül az áruházláncok megnövekedett szerepét erősítik a megváltozott fogyasztói szokások is, azaz a vásárlók szeretnek mindent egy helyen megvásárolni, ugyanakkor szavai alapján a kisebb példányszámú újságokat kiadók nehezen tudnak bekerülni az áruházak polcaira.

Kiemelt kép: Berecz Valter, 24.hu
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.