31057045 - piles of magazines in the kiosk
Média

MRSZ: A kormány hadat üzent a magyar médiaiparnak

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 03. 29. 15:24

A Magyar Reklámszövetség több társszervezettel közösen tiltakozik az ellen, hogy 9 százalékra növelné a kormány a reklámadót. Úgy vélik, ez hadüzenet a magyar médiaiparnak a kormánytól.
Korábban a témában:

Együtt tiltakozik a

  • a Magyar Reklámszövetség (MRSZ)
  • a Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ)
  • a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HROE)
  • a Interactive Advertising Bureau Hungary (IAB)
  • a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME)
  • a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE)
  • az MRSZ OOH Tagozat
  • a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
  • a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE)
  • a Magyar Marketing Szövetség
  • és a Professzionális Piackutatók Társasága

az ellen a jogszabálytervezet ellen, ami alapján 9 százalékra nő a kommunikációs iparágat terhelő különadó idén májusban.

Közleményükben azt írják, hogy a reklámadó eddig is elfogadhatatlan volt a számukra, de az, hogy ennek 5,3 százalékos mértékét még meg is növelik az eddigi közel duplájára, hadüzenet a kormánytól a hazai médiaipar irányába.

Úgy vélik, a reklámadót meg kell szüntetni, mert nem csak az iparágra káros, hanem a teljes magyar gazdaságra is, mint ahogyan ezt korábban az MRSZ reklámgazdasági hatástanulmánya is alátámasztotta. Szerintük a kormány intézkedése ellehetetleníti a piaci keretek között Magyarországon működő médiavállalatokat.

Kigazdálkodhatatlan a megnövelt teher

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségeinek véleménye szerint a kormány ezzel a lépéssel teljes mértékben megfosztja a hazai kommunikációs iparágat a növekedési lehetőségeitől, sőt életképességüket is veszélyezteti, ugyanakkor a globális szereplők számára további versenyelőnyt biztosít. A 2016-os reklámköltési adatok alapján látható, hogy egyedül az online hirdetési piac tudott 9 százalék feletti növekedést felmutatni, míg az összes többi kommunikációs csatorna 9 százalék alatti növekedést realizált.

Inflációt is növelne a reklámadó

A PWC 2016-ban elkészített reklámgazdasági hatástanulmányából az is jól látható, hogy a hazai egy főre jutó reklámköltések elmaradnak akár a régiós, akár a vizsgált 28 ország átlagától. A szövetségek számára azért is érthetetlen a kormány javaslata, mert tanulmány világosan rámutatott, hogy a reklám nagyban hozzájárul az ország gazdasági teljesítőképességéhez.

Azt is írják, a 9 százalékos reklámadó egyértelműen kigazdálkodhatatlan a magyar médiavállalatok számára, így ez az intézkedés vagy mesterséges áremelkedést idézne elő, amelyet egyértelműen a termékeket és szolgáltatásokat hirdető vállalatok fognak megfizetni, amely így végső soron a fogyasztókat is érinteni fogja; vagy az elsősorban nem állami hirdetési bevételekből, hanem a még piaci alapon létező média vállalatok ellehetetlenüléséhez vezetne. (Hasonlóan nyilatkozott a 24.hu-nak pár órával ezelőtt Polyák Gábor médiajogász-egyetemi oktató is, aki szerint a kormányhű médiumoknak kevésbé, a piaci alapon működő médiavállalatoknak viszont komoly gondot okozhat az adó növelése.)

A kormány saját céljainak is ellentmondana

A szövetségek nem csak a kommunikációs iparág számára tartják elfogadhatatlannak az intézkedést, hanem teljességgel érthetetlennek tartják, hogy a kormányzat a saját gazdaságpolitikai céljával szemben az adó bevezetésével infláció gerjesztő hatást vált ki. Az MRSZ és társszövetségei ezért ismételten kérik a kormányt a szakmai egyeztetésre, és magyarázatot várnak a 9 százalékos adókulcs mértékére vonatkozóan.

A témáról Urbán Zsolttal, az MRSZ elnökével készített interjúnkat is elolvashatják. Szerinte már a jövő évben médiabezárásokat hozhat a megnövelt reklámadó.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.