Média
Fake Donald Trump tweets are seen in a Twitter timeline on 27 Friday, 2017. In China a site that generates fake tweets that look as if they were generated by US president Donald Trump are geing used to mock the president. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)

Nehéz úgy legyőzni az álhíreket, hogy Tibi atyát hiteles forrásnak tartjuk

Kovács Márta
Kovács Márta

újságíró. 2017. 03. 28. 17:58

Korábban a témában:

Az álhírek igazából álproblémát jelentenek

– mondta Dean Starkman, Pulitzer-díjas újságíró a Független Médiaközpont Szemben az álhírrel című konferenciáján. A CEU vendégtanára bemutatta, hogy miközben a Facebook és a Google bevételei szinte exponenciálisan nőnek évről évre, addig a digitális média platformjai ehhez képest szinte elenyésző bevételt hoznak.

A fő kérdés tehát az, miként lehet majd elérni, hogy a Facebook és a Google is vállalja a felelősséget a felületeiken megjelent tartalmak hitelességéért.

Nyilvánvaló, a két óriásvállalat már nem sokáig takarózhat azzal, hogy „dehát mi csak techcégek vagyunk”. Az amerikai elnökválasztás után sokan felelősségre vonták a Facebookot és a Google-t is, mégis mindkettő csak november 8. után jelentette be, hogy fellépnek az álhírek ellen.

Weyer Balázs, a Főszerkesztők Fórumának elnöke szerint az egyik legfőbb probléma a média profitabilitásának csökkenése. Ezáltal ugyanis a különböző médiumok sebezhetővé válnak, így alakulhatott ki az a helyzet, hogy sokak úgy érzik,

álhíreket gyártani jobban megéri, mint valódiakat.Így jobb sztori születhet, jobb címmel, ráadásul a valóság sem áll a készítők útjában és a hiteles források keresésére sem kell időt szakítani. Weyer úgy gondolja, kimondható, hogy a Google és a Facebook részéről álszentség az, hogy csak most reagálnak a problémára.

The Facebook Digitales Lernzentrum (lit. digital learning centre) is openend in Berlin, Germany, 16 Janaury 2017. The centre is to be available to organisations and projects which are engaged in promoting digital skills. Photo: Kay Nietfeld/dpa
Fotó: dpa / Kay Nietfeld

Ez részben azzal magyarázható, hogy ugyan eddig is voltak álhírek, de korábban olyanokról szóltak, mint „most megtudhatod az örök élet titkát” vagy „megnyerheted a legújabb iPhone-t”, politikailag érzékeny témában kevésbé születtek ilyenek.

A Főszerkesztők Fórumának elnöke szerint a két céget érdekalapon lehet rábírni, hogy vállalja a felelősséget, egyelőre viszont még tartják magukat ahhoz, hogy nincs szerkesztői felelősségük. Weyer a Google és Facebook helyzetét az újságos bódékéhoz hasonlítja, hiszen például az ott kihelyezett bulvárlapok hajtás felett elhelyezett hangzatos címei ugyanúgy működtek, mint jelenleg a kamuhíreké:

ott a lap eladása a cél, itt pedig a kattintás.

Mit tegyünk, ha nem akarunk áldozatokká válni?

A Független Médiaközpont összeállítása tartalmaz néhány alapszabályt, amelyek betartása sokat segít abban, hogy ne dőljünk be a megbízhatatlan történeteknek:

– tények ellenőrzésére létrehozott honlapok használata (factcheck.org vagy fullfact.org)

– honlapcím ellenőrzése – a com.co mindig gyanús

– legyen gyanús, ha máshol nem találjuk meg ugyanazt az információt

– óvatosságra ad okot, ha nincs megnevezve a szerző vagy a forrás

– ellenőrizzük a tartalom készítésének időpontját

A megbízhatatlan történetek elterjedése azzal is magyarázható, hogy korábban az álhírek a periférián voltak, így könnyen láthatóvá vált a különbség a tények és a kamuhírek között. A Facebook és a Google hatására azonban a periféria és a mainstream média összemosódott, egy felületen jelennek meg a valódi és a kreált tartalmak.

A Facebook és a Google elvette a média üzletét

– jelentette ki Weyer.

A két techóriás nem akarja magát médiacégként feltüntetni, csak a „kirakat” szerepüket szeretnék megtartani. Vitatott kérdés egyrészt, hogy milyen jogi felelősség terheli őket, másrészt az is, hogy nem kellene-e a hatalmas bevételük egy részét visszaosztani a rajtuk keresztül fogyasztott piaci szereplőknek.

Az utóbbi időben már elkezdődtek az európai szintű egyeztetések, illetve különböző médiatámogatási projektek is indultak, ami olyan, mintha a Facebook és a Google azt mondaná:

maradjunk barátok.

A Facebook az álhírproblémák kezelésével kapcsolatos egyeztetéseket Európában összeköti a különböző országokban zajló választásokkal, hiszen ezeken a helyeken van a leginkább félnivalójuk attól, hogy sérül a reputációjuk. Nem véletlen tehát, hogy jelenleg Németországban és Franciaországban is zajlanak ilyen tárgyalások.

Az előadások után a hazai újságírók részvételével zajló kerekasztal beszélgetésen arról vitáztak, tényleg megkerülhető-e Magyarországon az újságírás „fő árama”. Kőműves Anita, a Vasárnapi Hírek munkatársa azt mondta, itthon tényleg működik az „összezavaró stratégia”, hiszen ő is találkozott már azzal, hogy

sokan inkább nem követik a híreket, mivel úgy érzik, úgyis mindenki hazudik.Úgy gondolja, az embereket sokszor egyedül a tévébe kerüléssel lehet elérni, viszont azt tapasztalja, többségük semmilyen csatornatudatossággal nem rendelkezik. Magócsi Márton, az Abcúg fotóriportere is azt tapasztalja, hogy rengeteg ember számára a valóság az, amit a tévében lát.

Nincs az az utolsó cigánysori háztartás, ahol ne lenne televízió, és nincs bekapcsolva egész nap, mondta.

A tévén kívül sokakhoz hírek szinte alig jutnak el, a másik forrás az internet, ami pedig gyakorlatilag a Facebookot jelenti. Tófalvy Tamás, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének főtitkára szerint a gond az, hogy szinte semmilyen adat nem elérhető arra nézve, hogyan tájékozódnak az emberek.

Az MTE egyik korábbi kutatása vizsgálta a magyar Facebook-felhasználók attitűdjét. A tavaly februárban publikált tanulmányban azt vizsgálták, kiket tartanak hiteles forrásnak a közösségi oldal hazai felhasználói, majd eléggé megdöbbentek, amikor kiderült, hogy

Tibi atya és a receptneked.hu az élmezőnyben szerepel.

Előbbi az internetezők 12, utóbbi 10 százaléka szerint számít hiteles forrásnak.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

3094101 05/08/2017 A Russian fan during the 2017 IIHF World Championship group stage match between the German and Russian national teams. Alexey Kudenko/Sputnik
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.