vintage radio
Média

Nem mindenki talál magának rádiót a Class FM elnémítása után

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 03. 06. 13:39

A TNS Hoffmann–Mediameter hallgatottságmérő konzorcium friss adatai alapján főleg vidéken némiképp csökkent a rádiózás népszerűsége a magyarok körében. Országosan Andy Vajna rádióját, a fővárosban a Sláger FM-et hozták ki piacvezetőnek.
Korábban a témában:

Naponta országosan öt és félmillióan, míg a fővárosban több mint egymillióan rádióznak Magyarországán – állapítja meg a TNS Hoffmann–Mediameter konzorcium a 2016. november – 2017. januári időszakra vonatkozó, hétfőn nyilvánosságra hozott kutatási eredmények alapján. (Az eredmények a magyarországi rádiós piacon történt jelentős átrendeződés miatt ismét a megszokottnál kétszer nagyobb, 7388 fős mintán alapszanak.)

Az eredmények alapján visszafogottan ugyan, de általában véve csökkent a rádióhallgatás a magyarok körében. Ez főleg azzal magyarázható, hogy a piac legnagyobb közönséggel bíró szereplőjét, a Class FM-et az analóg frekvencián elnémították tavaly. (Mint megírtuk, a rádió frekvenciája várhatóan évekre néma lehet, így aki például Bécs felől érkezik Budapestre, az autójában többször újrahangolásra kényszerül.)

A napi rádióhallgatás kevesebb mint 4 százalékpontot csökkent az egy évvel ezelőtti, ugyanebben az időszakban mért adatokhoz képest. A friss adatok alapján a 15 éves vagy idősebb népesség 65 százaléka, csaknem 5,5 millió ember hallgat rádiót napi rendszerességgel. A heti rádióhallgatás, ami jobban kifejezi a rendszeresen rádiót hallgatók, tehát egy több napig tartó rádiós kampánnyal elérhetők körét, szintén kis mértékben, a tavalyi 7,7 millióról 7,5 millió főre csökkent, tehát a heti rendszerességgel rádiót hallgatók száma az egy évvel korábbi érték 98 százaléka. Ennél is kisebb a különbség, ha az utóbbi 30 napban rádiót hallgatók számát vesszük: ez az egy évvel korábbi 7,4 millióról 7,3 millióra változott a mostani felmérés szerint.

Főleg a vidékiek nem találják még a helyüket

A hallgatottságmérő konzorcium szakemberei szerint azért a hallgatók alapvetően megmaradtak (heti hallgatottság), viszont az új struktúrák és preferenciák még nem álltak be (ez a napi hallgatottsági értékekben fejeződik ki). A tapasztalatok alapján és az adatok fényében joggal remélheti a rádiós piac, hogy a konszolidáció után idővel a napi hallgatottságban is pozitív elmozdulás lesz megfigyelhető – legalábbis így vélekednek a hallgatottságmérő konzorciumnál.

Az országosnál kedvezőbb a helyzet Budapesten, ahol a rádióhallgatás gyakorlatilag megegyezik a tavalyival, a különbségek az egy évvel korábbi adatokhoz képest hibahatáron belüliek. A fővárosban havonta 1,4 millióan, heti rendszerességgel 1,3 millióan, és napi átlagban is több, mint egymillióan rádióznak. (Budapesten jóval jelentősebb a rádiós csatornakínálat, mint egyes vidéki térségekben, ahol néhol alig-alig van bármilyen verseny.)

Így csökkent a hallgatók száma országosan
Így csökkent a hallgatók száma országosan

 

 

Andy Vajnáé országosan a legtöbb hallgató

Az egyes rádióadók eredményei kapcsán elmondható, hogy az Andy Vajna kormánybiztos tulajdonában lévő Rádió1-et a 15 éves és idősebb korosztály körében 2016. november – 2017. január között naponta átlagosan több mint nyolcszázezren hallgatták. A Simicska Lajoshoz kötődő Music FM közönsége 650 ezres, a Radu Morar tulajdonában lévő Tematic Media Grouphoz tartozó  Sláger FM hallgatósága pedig a 450 ezret közelíti. 160 ezres táborral rendelkezik a tavaly létrejött Rádió Rock, valamint rajta kívül a szintén Simicskához kötődő Lánchíd Rádió súrolja még a százezres határt. A Spéder Zoltán CEMP csoportjához tartozó InfoRádió napi hallgatottsága pedig 73 ezer fő. (Bizonyos rádiók, például a közmédia csatornái adatait sajnos ezúttal sem közölték, mivel a közmédia nem hosszabbította meg szerződését a hallgatottságmérő céggel.)

Az országos rangsor élén Andy Vajna Rádió1 csatornája
Az országos rangsor élén Andy Vajna Rádió1 csatornája

A fővárosban a Sláger FM vezet

Budapesten a Sláger FM (283 ezer fő)áll az élen. Őket a Rádió1 (248 ezer) és a Music FM (216 ezer) követi a napi átlagos hallgatószám tekintetében. A piacvezető hármast a közrádiókon kívül – a Rádió Rock (79 ezer), az InfoRádió (52 ezer), a Klasszik Rádió (49 ezer), a Jazzy (44 ezer) és a Lánchíd Rádió (28 ezer) követi.

Budapesti hallgatottság: a Sláger FM vezet
Budapesti hallgatottság: a Sláger FM vezet
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.