merkel napilapok (napilapok)
Média

A legnagyobb országos napilap bezárása ellenére is növekedtek a sajtópiaci bevételek

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 03. 01. 10:54

A lapeladásból és a reklámokból származó bevételek is növekedtek a hazai sajtópiacon 2016-ban - derül ki a Magyar Lapkiadók Egyesületének (MLE) összesített adataiból.
Korábban a témában:

Évtizedes trend látszik megfordulni, végre növekedést produkált tavaly a magyar sajtópiac. Annak ellenére, hogy például megszűnt a legnagyobb országos napilap. Ma tették nyilvánossá a 2016. évi sajtópiaci eredményeket, ami alapján a print média piaca  32,352 milliárd forint ( net-net, azaz ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) reklámbevételt ért el tavaly, ami 118 millió forint növekedés volt. A lapeladásból származó olvasói bevételek összesen 58,124 milliárd forintot tettek ki, 172 millió forintos plusz a megelőző évhez képest. A bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül az adatokat közlő MLE szerint 7,708 milliárd Ft online hirdetési árbevételt értek el, ami 23 százalékos növekedés 2015-höz képest.

A print piac összesített árbevétele így 98,184 milliárd Ft lett.

Az MLE 2012-től teszi közzé a sajtópiaci reklámköltés becsült adatait. A felmérés célja a nyomtatott sajtóban, a reklámból befolyt, tényleges árbevételek számszerűsítése, mivel ezekről az adatokról korábban csak becslések láttak napvilágot. A 2016. évi reklámtortát ma a budapesti Evolution konferencián mutatták be a szakmai szervezetek által rendezett sajtótájékoztatón, amelyen Kovács Tibor, az MLE elnöke ismertette a sajtóra vonatkozó eredményeket.

 Az MLE összesítése alapján 2015-ben a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 32,352 milliárd forint volt. A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 58,124 milliárd forinttal és a bevallásban szereplő online bevétellel együtt 2016-ban meghaladta a 98 milliárd forintot.

A női lapok és a napilapok viszik el a legtöbb reklámpénzt

Növekedést prognosztizáltunk 2016-ra és ezt látjuk a sajtópiaci számokban is. A szektor hirdetési bevételeinek 50%-át továbbra is a napilapok és a női lapok reklámbevételei adják. A szektor hirdetési bevételeinek 90 százalékát a napilapok, női lapok, ingyenes hetilapok és hirdetési újságok, gazdasági és közéleti magazinok és B2B magazinok reklámbevételei adják.

– mondta el Kovács Tibor.

Kovács Tibor ezután a sajtópiac gazdaságban betöltött szerepét hangsúlyozta, majd arról beszélt, hogy a Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK) számai alapján a magyar lakosság 76 százaléka, 6.427.745 lapolvasó olvas nyomtatott terméket. Kovács szerint a számok azt mutatják, a printpiac él és virul, a printhirdetéseket vásárlóképes fogyasztók olvassák, és az alacsony reklámzaj közepette a hirdetőknek jelentős forgalmat és konverziót produkálnak, nem utolsó sorban az imázs építésében is nélkülözhetetlen szerepük van. Míg az A és B státuszúak a lakosság közel 21 százalékát alkotják a mért 15 évesnél idősebb fogyasztók körében, addig a fizetős magazinok olvasóinak 25 százaléka, a napilapokénak pedig 23 százaléka kerül ki ebből az „elit” célcsoportból.

A nagy, közepes és kis hirdetők is szeretik a printet

A sajtó nem csak árbevétel, de nyereségesség szempontjából is piacvezető, a Whitereport adatbázisában szereplő, pénzügyi adattal rendelkező közel 800 médiavállalat együttes éves nettó árbevétele legnagyobb része a printvállalatoknál koncentrálódott, ami az árbevételek 45 százalékát jelenti, amelyek lapkiadónként változó arányban jöttek lapeladásból, reklámból vagy egyéb tevékenységből – hívja fel a figyelmet az MLE, mely a Kantar Media vonatkozó adatait is megvizsgálva arra jutott, hogy  a kis- és közepes hirdetők mellett a top hirdetők között is töretlen a print népszerűsége: a 2016 első felében a reklámköltések 80 százalékát adó, összesen 155 hirdető közül 137 használta a nyomtatott sajtót. Ha az elmúlt két év azonos időszakát vizsgáljuk, jól látható, hogy a sajtóban hirdetők száma jelentős növekedést mutat – míg 2014-ben csak 4.243 darab, 2015-ben pedig 4.340 hirdetőt nevesített és összesített a Kantar Media, addig 2016-ra ez a szám már elérte a 4.547-et. Ha nem vesszük figyelembe az álláshirdetéseket, akkor összesen 4.278 cég reklámozott printlapokban. Fontos azonban tudni, hogy a nagyon kis hirdetők nem feltétlenül kerülnek bele ezekbe az összesítésekbe, ezért a valóságban sokkal magasabb lehet a sajtóban hirdető cégek száma.

Az online tartalmak kapcsán az MLE arról beszélt, hogy a bevallást adó kiadóvállalatok bevételei arra utalnak, hogy a kiadók az online tartalomszolgáltatói piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak.

(Egyébként ugyanezen a mai sajtótájékoztatón ismertették volna a televíziós piacra vonatkozó adatokat is, ám a piac második legnagyobb szereplője, az Andy Vajna féle TV2 Csoport, hogy ne kelljen adatot szolgáltatnia állami reklámbevételeiről, inkább megtagadta az adatközlést, így viszont nincsenek átfogó hiteles piaci adatok.)

Frissítés: Az egyéb reklámpiaci szegmensek adatairól itt írunk bővebben. Az MRSZ elnöke egyébként felemásan értékelte a tavalyi évet.

 

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.