HírTV
Média

Rengeteg embert érint a UPC HírTV-vel kapcsolatos lépése – mit tehetnek most?

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 02. 07. 15:03

Hétfőn derült ki dühös kommentek kapcsán, hogy az egyik legnagyobb kábelszolgáltató analóg csomagjából kikerült a HírTV. De vajon hány ember használ ma még Magyarországon analóg rendszerű kábeltévét? Mennyi embert érinthet a UPC lépése? Számításaink szerint meghökkentően sokakat. Mit tehetnek most az érintettek, ha ezután is néznék Simicska Lajos csatornáját, ahol heteken belül képernyőre kerülhet Kálmán Olga?
Korábban a témában:

Sokan felkapták a fejüket tegnap, amikor több más médiumhoz hasonlóan mi is beszámoltunk róla, hogy a Simicska Lajos tulajdonában lévő HírTV nélkül maradtak a UPC analóg kábeltévé-szolgáltatásának ügyfelei, a cég ugyanis kivette az Orbán-Simicska barátság idején még erősen kormánybarát, az Orbán-Simicska szövetség látványos felbomlása óta viszont már a kormánnyal kapcsolatos negatív információkról is beszámoló hírcsatornát ezen csomagja kínálatából. Mindez ráadásul pont akkortájt történik, amikor a Hit Gyülekezetéhez tartozó ATV legismertebb műsorvezetője, Kálmán Olga átnyergel a HírTV-re. (Új helyén Kálmán heteken belül lesz látható.)

Jé, még létezik analóg kábeltévé?

De nem is önmagában a HírTV-t és nézőit érintő legújabb kellemetlenség okozta a legnagyobb meglepetést, hiszen ezekből bőséggel akadt az elmúlt időszakban (az elmúlt napokban például másodjára volt G-napra emlékeztető esemény a hírcsatornánál), hanem inkább az keltett meglepetést sokakban, hogy egyáltalán még létezik ilyen, hogy analóg televízió. Hiszen évekkel ezelőtt, egészen pontosan 2013-ra megvalósult a digitális átállás, és 2013. július 31-én lekapcsolták az analóg jelsugárzást. Itt azonban máris tisztába kell tenni pár dolgot. A digitális átállással járó analóg lekapcsolás ugyanis kizárólag földfelszíni, magyarán tető- és szobaantennás jeltovábbításra vonatkozott. És bár a kábelszolgáltatóknál is évek óta zajlik a régi analóg kábelhálózatok előfizetőinek digitálisra történő átkapcsolása – ez komoly beruházást igényel – a helyzet az, hogy igen, ma még rengetegen használnak analóg kábeltelevíziós szolgáltatást.

Minden negyedik magyar háztartás még analóg kábeltévét használ

Épp néhány hete írtuk meg a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) közlése alapján, hogy Magyarországon tavaly novemberben a piac körülbelül 93 százalékát lefedő, a tíz legnagyobb szolgáltató adataiból származó összesített gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma novemberben 2.309 millió volt, és ezen belül az analóg előfizetések száma az előző havi 854 ezerről 850 ezerre csökkent.

Ugyanebből a gyorsjelentésből állapítható meg az is, hogy

25,8 százalék volt az analóg kábeltelevíziós szolgáltatásra előfizetők aránya 2016 novemberében.

Vagyis minden negyedik kábeltévé-előfizető még analóg rendszert használ. A gyorsjelentésből tudjuk egyébként azt is, hogy melyik televíziós kábelszolgáltatónak mekkora a piaci részesedése.

A UPC uralja a piacot

A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése 25,8 százalék, második helyen a Magyar Telekom állt 24 százalékkal, akit a DIGI követett 23,3 százalékkal.

Mivel a gyorsjelentés arra nem tért ki, hogy az egyes szolgáltatóknál mekkora arányban vannak analóg ügyfelek (feltételezhetően különböző értékekről van szó, hiszen az egyes szolgáltatók eltérő hálózati adottságokkal rendelkeznek, illetve eltérő ütemben fejlesztenek), megkérdeztük a UPC Magyarország sajtókapcsolati munkatársát, hány ügyfelükre érvényes az, hogy analóg rendszernek a felhasználója. A válaszukban azt írták, pontos számot nem mondhatnak, mivel az valamiért üzleti titkot képez, de annyit azért a cég piárosa elárult, hogy

jelenleg körülbelül 80:20 az arány a digitális előfizetések javára a UPC-nél.

Közel 120 ezer háztartás hiába kapcsol oda

Innentől viszont – az NMHH adatainak ismeretében – már csak egy számológép kellett, és egy háromtagú szorzással ki tudtuk számolni, hogy hány emberről is van szó, akik a továbbiakban már hiába keresgélik a tévéjük távkapcsolóján a HírTV-t. Hiszen a 10 szolgáltatóhoz tartozó 2.309 millió vezetékes tévépiaci előfizetőn belül 25,8 százalékot tudhat magáénak a UPC Magyarország, és ezen a mutatón belül körülbelül 20 százalékos szelet a UPC analóg ügyfelek száma. Ez a mi egyszerű kalkulációnk alapján:

2.309.000×0,258×0,2 =119.144 darab analóg háztartást, előfizetőt jelent.

A számításhoz fontos azonban hozzátenni, hogy ez csak egy elvi szám, vagyis csak az derült ki belőle, hogy közel 120 ezer háztartásban ezentúl nem lesz fogható a hírcsatorna,azt viszont nem tudjuk pontosan, hogy az eddigi 120 ezer analóg előfizető hányszor kapcsolt ténylegesen a HírTV-re,és olyankor hányan ültek a családból a készülék előtt, illetve nyilván azt is lehetetlen lenne megmondani, hogy a csatorna megújulása, például Kálmán Olga megérkezése után hány főnek lett volna ezzel kapcsolatos szándéka.

Bár a csatorna nézettségét a Nielsen Közönségmérés Kft. mérőműszerei ugyanúgy mérik mint például az RTL Klub, a TV2, a Viasat3 és a többi tévécsatornáét, a HírTV sosem szokott közölni nézettségre vonatkozó információkat saját magáról, a Nielsen pedig ezeket az adatokat sosem adja ki a sajtónak, így hivatalosat csak annyit tudunk, hogy az említett televízió nem tartozik a TOP50 legnézettebb csatorna közé, melyek listáját (Nielsen-adatok alapján) közzé szokta tenni a TV2 kereskedelmi osztálya a honlapján.

Viszont a néhány nappal ezelőtti úgynevezett második G-nap kapcsán – amikor is 18 fő (főleg technikusok és műszaki kollégák) csábultak át szinte egyszerre a Mészáros Lőrinc által felvásárolt Echo TV-hez magasabb fizetségért és a HírTV különböző eszközökkel történő ellehetetlenítésétől tartva –  az adatokra rálátással bíró iparági forrásaink azt mondták, a HírTV mutatói bizonyos napszakokban meghaladják az állami finanszírozású, “nemzeti hírtévéként” is emlegetett M1 eredményeit. Konkrét, ezt ténylegesen alátámasztó adatot azonban nem kaptunk, így ez azért némi óvatossággal kezelendő.

Ezeket a csatornákat kötelesek a szolgáltatók továbbítani

2015. július 1-jétől az alábbi csatornák tartoznak az úgynevezett must-carry, azaz kötelezően továbbítandó csatornák közé a Médiatörvény 74. § (1) bekezdése alapján analóg platformokon: M1, M2, Duna, M4

Digitális platformokon egyébként az alábbi csatornák továbbítása kötelező az Mttv. 74. § (1a) illetve (1b) bekezdései szerint:

M1 (HD), M2 (HD), Duna (HD), M4 (HD), Duna World, illetve elindulását követően az M6 (HD) (Az M6 csatornát egyelőre nem tudják elindítani, mert a Médiahatóság szerint a közmédia már túl nagyra nőtt.)

HírTV nem, de M1 és ATV azért lesz

A kábelszolgáltatónál történt mostani fejlemény következtében egyébként a UPC analóg Bronze csomagjának ügyfelei közéleti hírcsatornaként csak az állami M1-et és az ATV-t fogja továbbítani, de persze találkozhatnak híradóval az ugyancsak állami hátterű M2/Petőfi TV és Duna TV, valamint az Andy Vajna kormánybiztos nevével fémjelzett kereskedelmi TV2 és az ugyancsak kereskedelmi RTL Klubon is. Az analóg Bronze csomag esetében ezenkívül az M4, a Viasat3, az AXN, az RTL II, a Comedy Central, a Cool TV, a Story4, a Film Mánia, a TLC, a Sport1, a Sport2, az Eurosport1, a SportM, a Spektrm, a National Geographic Channel, a Discovery Channel, a Minimax/C8 és a Muzsika TV marad elérhető.

A HírTV-s fejlemény egyébként annyiban sem meglepő, hogy már tavaly decemberben arról írtunk, hogy más kábelszolgáltatók is követhetik a PR Telecom akkori (azóta a HírTv által jogi úton megtámadott és a bíróság által egyelőre felfüggesztett) lépését, hogy kiveszi kínálatából a csatornát. A HírTV ugyanis az elterjedt legendánkkal szemben nem élvez különösebb jogi védettséget, nem tartozik a kötelezően továbbítandó (úgynevezett must-carry típusú) csatornák közé mint például az állami M1. És már akkor arról szóltak informátoraink, hogy más kábelszolgáltatók is követni készülnek a lépést.

Mit tehet, ha HírTV nélkül marad?

Izgalmas kérdés, hogy mit tehetnek most azok az ügyfelek, akik a HírTV miatt voltak előfizetői a UPC-nek. Az első és legfontosabb egy rossz hír, hogy a csatorna kikerülése miatt nem tudják felbontani a szerződésüket, ha az hűségidős, azaz határozott időtartamú. Illetve fel lehet mondani, de nem ússzák meg az akciós szerződés miatt a büntető kötbérek megfizetését. Ami irtózatosan magas összeg, hiszen pont ezzel a módszerrel igyekeznek a szolgáltatók magukhoz kötni az ügyfeleket.

A nem igazán ügyfélpárti piaci szabályozással, azaz a médiatörvénnyel egyébként összhangban lévő szolgáltatói ÁSZF-ben ugyanis a kábelszolgáltatók csak mennyiségi vállalást tesznek, így bizonyos szabályok betartása esetén lényegében saját kedvük szerint változtathatnak a csatornáik kínálatán, csak lehetőleg szóljanak előre határidőre. Amit megtehetnek akár a számlalevélen is, ahol nem mindenki veszi észre.

Aki viszont nem hűségidővel szerződött a céghez, bármikor felmondhatja a szerződését, és átmehet egy olyan szolgáltatóhoz, ahol a HírTV elérhető. A problémát azonban itt az okozza, hogy egyes területeken a UPC egyeduralkodó, azaz nincs más kábelszolgáltató. (Ráadásul, ahogyan már utaltunk rá, más szolgáltatóknál is voltak, illetve lehetnek a jövőben olyan lépések, amelyek a HírTV vételi lehetőségeit szűkítik.) Ha a területen semmilyen alternatíva sem mutatkozik, esetleg megoldást jelenthet ilyen esetben a műholdas vagy tetőantennás (MinDig TV) szolgáltatás, de persze itt is jól meg kell nézni, hogy kihez szerződünk. Azonban a műholdas és tetőantennás szolgáltatók vezetékes internetet nem nyújtanak.

Pótmegoldás lehet még a HírTV weboldala is, ahová számos anyagukat felteszik az adásba kerülést követően.

Ezenkívül érdemes lehet rákérdezni a UPC-nél arra, hogy a területünkön nincs-e esetleg digitális kábeltévé-szolgáltatás, mert a digitális csomagokból nem száműzték a Simicska-féle TV-t.

Egyébként azt mondják, a változásra nem politikai okokból került sor. A törölt HírTV helyére pedig másik csatornát tesznek be, de területenként (fejállomásonként) változó, hogy mit: van, ahol sportcsatornát, van, ahol gyerekcsatornát, másutt filmcsatornát. (Ezek nem új csatornák, hanem a meglévő csatornakínálatból duplikátumok.) Azt is mondja a szolgáltató, hogy előzetesen a számlalevélen jelezte az ügyfeleknek a változtatással kapcsolatos terveit.

A UPC reagálása

A UPC Magyarország cikkünk megjelenése apropóján közleményt juttatott hozzánk, melyben azt írják, folyamatosan arra törekszik, hogy változatos és értékes tartalomkínálatot biztosítson ügyfeleinek. Ez okból üzleti tárgyalásokat folytatott a Hír Televízió képviselőivel a csatorna számára fizetendő műsorterjesztési díjról, annak érdekében, hogy a Hír TV műsora továbbra is szerepelhessen a UPC televíziós csatornakínálatában. Az egyeztetések azonban sajnos nem vezettek eredményre, ezért a Hír TV adása 2017. február 5-én kikerült a UPC Magyarország analóg csatornaválasztékából. Mindazonáltal a UPC digitális csatornaválasztékában továbbra is elérhető a Hír TV adása, így azoknak az előfizetőknek, akik nézni szeretnék a csatorna műsorát és még nem rendelkeznek digitális előfizetéssel, bármikor lehetőségük van arra, hogy digitális díjcsomagra váltsanak. A UPC Magyarország továbbra is nyitott a tárgyalások folytatására a Hír Televízió képviselőivel, hogy egy olyan, mindkét fél számára megnyugtató megoldást találjanak, amely a legjobban szolgálja a nézők érdekeit – áll a 24.hu-hoz kedden délután eljuttatott közleményben.

Ajánljuk a HírTV-nél tervezett változtatások, fejlesztések kapcsán: “Ha támadják a HírTV-t, meghosszabbítjuk Bicskéig!” c. cikkünket is.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.