, 2014. június 24. Németh Péter főszerkesztő a Népszava sajtótájékoztatóján a napilap budapesti székházban 2014. június 24-én. Befektetőkhöz és az előfizetőkhöz fordul a Népszava, miután svájci tulajdonosa jelezte, hogy nem tudja tovább finanszírozni a lapot. MTI Fotó: Soós Lajos
Média

Németh Péter: Akkor sem lesz a Fidesz barátja a Népszava, ha teletömik állami hirdetésekkel

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 01. 26. 12:37

A régi-új főszerkesztő rádióinterjúban és vezércikkben igyekszik megnyugtatni a kedélyeket, miután Gál J. Zoltán, a Vasárnapi Hírek főszerkesztője vállalhatatlan politikai környezetre hivatkozva távozik Puch László médiacégétől. Hamarosan egyébként közel húsz újságíró érkezik a Népszavához a becsukott Népszabadságtól. Németh Péter közölte azt is, hogy már meg is előzték a Magyar Nemzetet, de a cél, hogy a mostani példányszámot még meg is duplázzák.
Korábban a témában:

Egy, a Népszavában ma leközölt vezércikkben igyekszik megnyugtatni az olvasókat Németh Péter, a lap régi-új főszerkesztője, aki tegnap este telefoninterjút is adott a Klubrádió Megbeszéljük című műsorában Bolgár Györgynek, akivel egyébként régi ismerősként köszönthették egymást, hiszen korábban hétről-hétre együtt szerepeltek az ATV-nél a Sajtóklub című (időközben megszüntetett) beszélgetős műsorban.

Kezdjük ez előbbivel, a cikkel. Németh Péter ebben azt írja, hogy találgatások középpontjába került a Népszava, vajon milyen háttéralkuk köttettek a lap tulajdonosváltásai közepette.

Az internetes portálok újságírói igyekeznek körbejárni a témát, és egymást is erősítve jutnak el odáig, hogy a 144. évébe lépett baloldali újság körül valami nincs rendben. Főként azért nem, mert egyes állítások szerint hamarosan állami hirdetések költöznek a hasábjaira, ami persze fényes bizonyítéka lészen annak, hogy politikai manipuláció tartja életben a sokat szenvedett Népszavát.

Nem lesznek a Fidesz barátai

Németh Péter, aki korábban bejelentette, hogy háttérbe vonul, emellett most azt írta, az is okot ad a kombinációkra, hogy miért marad ő főszerkesztő, de ezt nem akarja minősíteni, mert szerinte ha az elmúlt másfél évtized Népszavája nem volt elegendő a politikai hovatartozás megállapítására, akkor ezt ő most sem tudja pótolni, és nem is tartaná ízlésesnek. Szerinte az azonban nem ízlés dolga, hanem a tényeké, hogy ez a lap nem tud, nem akar és nem is lehet másmilyen, mint baloldali, szociáldemokrata, aktuálisan pedig erősen kormánykritikus orgánum.

Terjesszen bárki bármit, szóljanak a pletykák MSZP-Fidesz háttéralkuról, a Népszava akkor sem lesz barátja a Fidesznek, ha valamennyi oldalán állami hirdetések jelennek meg.

Németh Péter hozzátette, erről – sajnos – nincs szó, de nem lenne baj, ha a kormányzat végre fordítana egy kicsit hirdetési szokásain, és hajlandó lenne, például az állami hátterű Szerencsejáték Zrt. egy nagyobb példányszámú, ámbátor baloldali lapban is hirdetni. Azaz, azok a kormányhoz köthető cégek, amelyek eddig kizárólag a jóval kisebb elérést jelentő, igaz jobboldali lapokban voltak hajlandók elhelyezni a lakosság egészének szóló reklámjaikat, végre szakítanának diszkriminatív filozófiájukkal.

Most azonban ott tartunk, hogy egy ilyen azonnal gyanússá válna egyes baloldali, vagy mondjuk így: nem jobboldali körökben; egyenlő lenne az elvtelen összefonódással. Nem jó egy ilyen országban élni, nem jó egy olyan országban létezni, ahol mindent a gyanú és a gyanúsítás övez. És ezt még véletlenül sem azoknak címezem, akik gyanakodnak, hanem épp a Fidesznek és a kormánynak; ilyenné tették ezt az országot.

Hozzátette: a Népszava az marad, ami volt, olyan ellenzéki újság, amely minden nap fellép a jelenlegi, autoriter rendszer ellen. Amíg ez így van és amennyiben tőle függ, addig a főszerkesztő személye sem változik.

Gál J. Zoltánnak nem Puch Lászlóval volt vitája

Ami a Klubrádióban tegnap este sugárzott interjút illeti, ott Németh Péter úgy idézte fel a lappal kapcsolatos történteket, hogy miután “általános megdöbbenésre” kiderült, hogy a lap megvásárlásáról szóló adásvételi szerződést eredetileg aláíró liechtensteni cég “valamilyen módon a Fideszhez köthető”, és ebből az ügyletből ezután kihátrált a volt tulajdonos, a Geomédia, innentől kezdve Puch László (a volt MSZP-pénztárnok) vállalta azt, hogy ő fogja továbbvinni a lapokat tulajdonosként. Németh Péter szerint a távozó Gál J. Zoltánnak azonban nem Puch Lászlóval támadt vitája, hiszen ők jó viszonyban vannak egymással, majd azt mondta: “Megjelentek bizonyos találgatások, hogy én egy politikai alkunak köszönhetően vagyok főszerkesztő”, de ő ezzel nem tud és nem akar mit kezdeni.

Tizenöt éve viszem a lapot, a Népszavát főszerkesztőként, voltam négy és fél évig a Magyar Hírlap főszerkesztője is. Talán a szakmai pályám és szerepléseim nem nagyon adnak okot arra, hogy politikailag eltévelyedtem volna politikailag ellentétes oldalakra.

Ezután Bolgár György azt mondta, hogy azt se lehet mondani, hogy a Gál J. Zoltán főszerkesztette Vasárnapi Hírek ellenséges lett volna a szocialistákkal szemben, ezért nem értette a rádiós, hogy Gál J. miért beszélt vállalhatatlan környezetről, hiszen feltételezhető, hogy ha Puch kezébe kerültek az újságok, akkor azok a szocialistákkal szemben nem lesznek ellenségesek, hanem inkább baráti, ellenzéki szerepet fognak betölteni, amiben nem tud elképzelni változást. Erre válaszként Németh Péter azt mondta, hogy ő sem tud elképzelni ebben változást, “azaz, amíg én vagyok a főszerkesztő, addig biztos, hogy ilyen nem lesz.”

Engem Puch László kért meg, hogy vigyem tovább a lapot mint főszerkesztő. És hogyha én ezt a lapot csináltam eddig, akkor nem fog elmenni más irányba. Ez azt jelenti aktuálisan, hogy egy keményen kormánykritikus lapot csinálunk továbbra is.

A kormányzat nem engedi az állami hirdetéseket a nem lojális médiumokhoz

Németh Péter hozzátette: szeretné, ha a Népszava körüli meglehetősen nemtelen vita véget érne. Ahelyett, hogy örülnénk, hogy van tulajdonos, van pénz, viszik tovább a lapot, és a Népszabadság tavaly októberi bezárása után a politikai baloldal nem maradt árván, ehelyett azon próbálnak meg egyesek fogást találni, hogy hogyan maradhatott a főszerkesztő a helyén, illetve hogyan alkudhattak meg esetleges hirdetésekről a háttérben a Fidesz és az MSZP között.” Németh, csakúgy mint a mai publicisztikájában, itt is olyasmiket mondott, hogy ez egy totálisan abnormális világ, ahol ha egy olyan állami hirdető mint a Szerencsejáték Zrt. megjelenik, az rögtön árulással egyenlő.

Hozzátette, ennek az lehet az oka, hogy véleménye szerint ezek a cégek ma nem piaci alapon működnek, hanem politikai megfelelési alapon. Bolgár erre úgy reagált, hogy ő úgy gondolja, bármely ellenzéki médium szívesen fogadná a Szerencsejáték Zrt. hirdetését, hiszen az emberek nem politikai alapon lottóznak, totóznak, ezért minden olyan médiumban kötelező lenne hirdetni, amelyik viszonylag sok emberhez jut el. Németh erre azzal válaszolt, hogy igen, de a kormányzat nem engedi, hogy a hozzá nem lojális médiumban hirdessenek ezek a cégek. Ugyanakkor ha mégis előfordulna, abban a pillanatban heves támadások indulnak meg baloldalról, liberális oldalról, mondván, hogy politikailag el fog hajlani az adott orgánum.

Emlékezzünk vissza, hogy amikor a Népszavában megjelent a Simicska-féle Közgép hirdetése, és Simicska még jóban volt Orbánnal, micsoda heves támadások érték a Népszavát. Senki nem a tartalmat nézte, hogy az nem változott, és ugyanúgy szembemegy azzal a kormányzattal, mint korábban, hanem arról beszéltek, hogy mi történhetett, hogy Simicska és Németh Péter megegyezett a hirdetésben

– mondta Németh Péter.

A főszerkesztő máig nem érti, miért hirdetett náluk Simicska

Bolgár ezután rákérdezett arra, mi lehetett az oka annak, hogy Simicska hirtelen a Népszavánál is elkezdett hirdetni, esetleg érezte-e, hogy előbb-utóbb szakítani fog a miniszterelnökkel és neki fontos lehet, hogy maradjon életben a baloldali média legalább egy része. Németh viszont azt mondta, nem tudja az okokat, de szívesen hallaná ezt, és emelné fel erre a piedesztálra Simicska Lajost. Viszont az is hozzátartozik, hogy ugyanebben az időben hirdetett a Népszabadságban is, bár a Népszabadságot nem támadták emiatt olyan hevesen. “Nyilván azért, mert a Népszava gyengébb volt, és ezzel maradt életben.”

Nem tudja, de reméli lesznek állami hirdetéseik

Németh ezután azt mondta, fogalma sincs arról, jönnek-e ezután állami hirdetések, illetve vannak-e erre vonatkozó megállapodások. “Ettől még lehet, hogy jön majd. Emlékezzünk vissza, hogy Rogán Antal egy ATV-s szereplésnél arról beszélt, hogy amennyiben kérnek a baloldali orgánumok, akkor fognak kapni hirdetéseket.”

Nem tudom, hogy az új menedzsment kért-e hirdetést. Remélem, hogy igen, mert örülnék, ha jönne, de fogalmam sincs, hogy van-e ilyen terv vagy akár lehetőség.

Még csak terveket ismer, végleges döntés nincs a Vasárnapi Hírek kapcsán

Szóba került a Vasárnapi Hírek is, amelyet a korábbi tervek alapján összevonnának a Népszavával. Németh azonban azt mondta, végleges döntés még nincs ezzel kapcsolatban, csak terveket ismer, hogy valamiféle szimbiózis jöjjön létre a két lap között. De erről inkább az ügyvezetőt, Horváth Lászlót kellene megkérdezni.

Közel húsz népszabadságos érkezik februárban

Elhangzott az is, hogy a Népszavához hamarosan, várhatóan február elsején tíz és húsz közötti létszámban érkeznek majd újságírók a bezáratott Népszabadságtól, de Németh Péter nem akar egy mini-Népszabadságot csinálni a Népszavából. Ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy rutinos, volt népszabadságos újságírókkal bővülnek, és így változhat a Népszava.

Én sosem tagadtam, hogy sajnos amióta én főszerkesztő vagyok – talán másfél évet kivéve- , a szegénység jellemezte ezt a lapot, ami meghatározta, hogy meddig tudunk eljutni. Most végre egy olyan pályára tehetjük ezt az újságot, amit a baloldalon joggal elvárnak az olvasók. Nagyon remélem, hogy amit a tulajdonos megcélzott 30-35 ezres példányszám, tartható lesz. Egy layoutját, tördelését és tartalmát, valamint struktúráját is tekintve egy teljesen új lap lesz, valamikor március környékén.

Simicska lapját már megelőzték?

Németh Péter hozzátette, jó úton járnak, mert a lap példányszáma “majdnem megduplázódott” az elmúlt időszakban, jelenleg 18 ezer példányt tudnak értékesíteni, ami más környező országok sajtópiaci adataihoz képest elmaradottnak tekinthető, de a Népszava jelenleg a legnagyobb példányszámú országos terjesztésű politikai napilapnak számít. Állította, hogy mostanra megelőzték a Simicska-féle Magyar Nemzetet is, amely tudomása szerint már csak 16 ezer példányban fogy. “Tegyük hozzá, hogy nagyon jelentős kormányzati lépések sújtották a Magyar Nemzetet a Simicska-Orbán háború részeként, de ezzel együtt a tény ez.”

Ezután Bolgár és Németh végül megegyeztek abban, hogy a mostani Magyar Nemzet sokkal jobb, mint a két évvel ezelőtti, ennek ellenére vesztette el sok olvasóját. Németh szerint azonban a Magyar Nemzet munkatársainak egy része tudathasadásos állapotban van, mivel nem tudják, kit kell szeretnie és kit kell nem szeretnie. “De azt el kell ismerni, hogy egy tisztább, áttekinthetőbb lap most a Magyar Nemzet, viszont most nem akarom a konkurenciát dicsérni.”

Németh végül még annyit mondott, hogy meg kell duplázniuk “kötelező” jelleggel a példányszámukat.  “Nagyon bízom benne, hogy bár eltelt három hónap a Népszabadság bezárása óta, ami sajnos üresjáratként telt el a mi szempontunkból, de talán sikerül felpörögni annyira, hogy ne úgy gondoljunk erre, hogy elvesztegetett hónapok voltak.”

Gál J. Zoltán vállalhatatlan politikai környezetről beszélve távozott

Mint arról beszámoltunk, távozik Gál J. Zoltán a Vasárnapi Hírek éléről, noha korábban éppen ő kapta feladatául, hogy vezényelje le a Vasárnapi Hírek és a Népszava összeintegrálását, miután tavaly októberben bejelentették, hogy a liechtensteni bejegyzés alatt álló, máig nem teljesen tisztázott tulajdonosi összetételű XXI Century Invest AG megveszi a Népszavát, valamint a Vasárnapi Híreket, a Szabad Földet és a többi Geomédia-lapot. Az integráció bejelentése után kiderült, hogy mégsem kerülnek a felsorolt sajtótermékek a sajtóban a Habony Árpád hitelezőjeként elhíresült Tombor Andrással, Orbán Viktor biztonságpolitikai tanácsadójával is összefüggésbe hozott XXI Century Invest AG-hoz, hanem Puch László MSZP-pénztárnok és társa, Simon Dénes közös ausztriai cége veszi meg ezeket. (A fejlemény azért is érdekes volt, mert Puch egyébként, mint arról beszámoltunk, maga sem titkolja, hogy az ügyletet megelőzően is tulajdonosa volt a Vasárnapi Híreknek, sőt egyes befektetők állítása szerint a Népszava eladását megelőző tárgyalásokon eladóként tárgyalt velük még korábban, bár ezt ő vitatja)

Gál J. Zoltán viszont a napokban azzal magyarázta portálunknak a távozását, hogy vállalhatatlanná vált a lapok körül a politikai környezet.

Az integrált modellt valóban én forszíroztam. A lapok körül azonban most úgy alakult a politikai környezet, hogy az számomra vállalhatatlan, a lelkiismeretem szerint abban már nem kívánok részt venni.

– mondta portálunknak a távozó főszerkesztő, aki arra a kérdésünkre, hogy hol folytatja pályafutását, azt mondta, ezt még nem tudja,de kell egy kis idő, hogy kiheverje a magyar sajtó- és politikai viszonyokat.

A Népszavát februártól várhatóan Németh Péter, a Népszava eddigi főszerkesztője irányítja majd, és az integrálódás részeként a VH lenne a napilap hatodik, hétvégi száma. A Vasárnapi Hírek kapcsán egyelőre ellentmondásos információink vannak, hogy azt is megkapja-e Németh Péter, vagy pedig Gál J. Zoltán eddigi helyettese, Kertész Anna fogja irányítani, de ez utóbbi tűnik a valószínűbbnek. A vezetőcsere mögött azonban nem a két szerkesztőség összeillesztése körüli technikai viták állnak. A témáról az Átlátszó is írt, ők úgy tudták, az állami reklámok biztosításának személyi feltételeket szabtak “felülről”.

Hangos szóváltás Németh Péter és Gál J. Zoltán között

A kormányzati befolyás gyanúja miatt egyébként emelt hangú vita is kialakult Németh Péter és Gál J. Zoltán között, amit Németh Péter sem cáfolt, szerinte azonban Gál csupán egy önmaga által elképzelt helyzetet kért rajta számon. Ő azonban erre nem volt hajlandó reagálni.Németh szerint a Népszava eddigi teljesítménye alapján nem hihető, hogy rászolgálna egy akkora bizalomra, hogy az ő személyétől tegyék függővé az állami reklámokat.

Frissítés: Tegnap Németh Péter az ATV-ben is vendégeskedett. Itt azt mondta, hogy sosem beszélt arról, hogy háttérbe vonulna, mire az őt faggató Rónai Egon úgy reagált, pedig neki is mondott ilyet Németh. A főszerkesztő szerint ilyesmi azonban legfeljebb magánbeszélgetésen hangozhatott el. Azt is mondta, nem igaz, hogy veszekedés volt közte és Gál J. Zoltán között.

Frissítés II. Németh Péter portálunknak is nyilatkozott fenti cikkünk után néhány nappal. Megkérdeztük azt is, honnan tudhatta Orbán Viktor előre, hogy Németh Péter lesz a Népszava régi-új főszerkesztője, amikor ez sokáig egyáltalán nem úgy tűnt.

(Kiemelt kép: Németh Péter főszerkesztő a Népszava sajtótájékoztatóján a napilap budapesti székházban 2014. június 24-én bejelenti, hogy befektetőkhöz és az előfizetőkhöz fordul a Népszava, miután tulajdonosa jelezte, hogy nem tudja tovább finanszírozni a lapot. MTI Fotó: Soós Lajos)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.