Média

További 6 csatornát indít a TV2 hamarosan

Legalábbis ez a terve Andy Vajna tévétársaságának a következő időszakra. Dirk Gerkens megint interjút adott. Azt is mondta, Habony Árpádnak nincs köze a TV2-höz, és hogy rövidebb lesz a Tények.

A tegnapi Marketing&Mediának adott terjedelmes interjú után, amiben a TV2 remélt nyereségéről és árbevételének megduplázásáról beszélt, ismét újságírókkal ült le beszélgetni Dirk Gerkens, a TV2 Média csoport vezérigazgatója, aki ezúttal a Kreatív Online munkatársainak adott interjút.

A beszélgetésben a minapi interjúhoz képest is vannak újdonságok. Kiderül belőle például, hogy az idei csatornaindításokon felül további 6 tévécsatorna indítását tervezi az Andy Vajna kezére került cégcsoport.Gerkens az újabb és csatornák indítását azzal magyarázza, hogy a televíziós piac széttöredezett, a nézők sok csatorna között oszlanak meg, és sok évvel ezelőtt végigjátszotta ezt az egészet, ezért tudja, hogy csak így lehetnek elsők a piacon.

Azt hiszem, még soha senki nem indított ennyi csatornát ilyen rövid időn belül. Lényegében most csináljuk meg azt, amit a TV2-nek már évekkel ezelőtt meg kellett volna lépnie. Úgy döntöttünk, hogy a portfóliót organikusan, és nem felvásárlások útján építjük fel, ezt az RTL-nél pont fordítva csináltuk. Egyrészt átalakítottuk a három meglévő, de rosszul pozicionált csatornánkat, és elindítottunk még 7 új csatornát, hogy lefedjük a fontosabb műfajokat.

A további hat csatorna tematikájáról azt mondta, ezekről most még korai lenne beszélni. Az interjúban Gerkens azt is mondta,  hogy a TV2 problémája nem a magas költségek, hanem az alacsony bevételek voltak. Szerinte a cégcsoport még mindig nem kapja meg a jogos részét a terjesztési és a reklámbevételeknek.

A reklámpiac mesterségesen torzított, hiszen annak ellenére, hogy sokkal olcsóbbak vagyunk a versenytársunknál, mégis kisebb a részesedésünk. Ez a helyzet abszurd és fenntarthatatlan, ezen dolgozunk most, és ugyanez igaz a terjesztési díjakra is.

Nő-e a műsordíj?

Szóba került a TV2 műsordíja is, amiből 5 milliárd forint bevételre tehet szert a tévétársaság. Az újságírók kérdésére, hogy az idén bevezetett műsordíjat fogják-e emelni jövőre, azt mondta, hosszú távú megállapodásokra törekednek, és reményeik szerint nem áremelésről fognak tárgyalni 2017-ben.

Hosszútávon is számítanak az Atmédiára

Szóba került az Atmedia is, melyről Gerkens azt mondta, hogy hosszú távon terveznek a velük leszerződő reklámértékesítő házzal.

Amikor idejöttem, a helyzet egyértelmű volt: szükségünk van az Atmedia erős portfóliójára. Azzal, hogy társultunk, stabilizáltuk a bevételünket. Ez a sales house-ok csatája. Az RTL-nél a legnagyobb kereskedőházat építettem fel. A TV2 másik nagy hibája az volt, hogy sosem lépett ebben az irányban. Nagyon elégedettek vagyunk az Atmediával, és amíg hozzák a számokat, nem látom értelmét, hogy változtassunk az együttműködésen.

Nem érdekli, hogy állami vagy piaci hirdetőket hoznak-e

A Kreatív rákérdezett, hogy a TV2 reklámbevételei hány százalékban származnak állami költésből. Gerkens konkrétumok nélkül válaszolt:

Sokkal kevesebb, mint amit az emberek gondolnak. Láttam olyan magas számokat, amelyek bárcsak igazak lennének. Egyébként nem igazán érdekel, hogy az Atmedia piaci vagy állami hirdetéseket hoz, ameddig elérjük a kitűzött célokat, ez számomra irreleváns.

A beszélgetésben szóba került az is, hogy vannak-e olyanok, akik listaáron vásárolnak reklámidőt a TV2-től, illetve miért emelték azt a duplájára. Ezzel kapcsolatban Gerkens azt állította, hogy erről az Atmédia döntött.

Az Atmediát kell erről megkérdezniük. Mi az év elején megállapodunk velük a célszámokról, az ő dolguk, hogy ezt teljesítsék. Az ő felelősségük, hogy megállapítsák azokat a feltételeket, amelyekkel hirdetni lehet nálunk. Mi csak a non-szpot és az online értékesítést tartjuk házon belül, mert úgy gondoljuk, hogy ennek közel kell lennie a csatornához. Az inventory menedzselése viszont teljes mértékben az ő kompetenciájuk.

A digitális terület ma még marginális mértékű bevételt hoz

Az interjú ezután a lineáris, hagyományos televíziózás jövőéről és a nonlineáris, internetes tartalomszolgáltatások előretöréséről szól. Gerkens azt mondta, hogy már most is elfogadható mértékű bevételük származik az online-ból, de ez persze marginális a fő üzletághoz viszonyítva.

Az biztos, hogy elő kell rukkolnunk egy erős OTT-szolgáltatással, ami kiegészíti majd a követő online (catch-up) tévézést. Ez az év azonban sokkal inkább a fő üzletág megerősítéséről és a portfólióépítésről szólt, az online-ra majd jövő évben fókuszálunk.

Bár nincs tévés rutinja, Kökény-Szalai Vivien nem is csak a Tényekért felel

Gerkensnél ezek után rákérdeztek, hogy miért vitt magával egy korábbi RTL-es pénzügyi vezetőt, majd hozták be fölé a stratégiai igazgatót. Erre a vezérigazgató azt mondta, Halkó Gabriella nem a pénzügyi igazgató felettese, Jávorfi Szilviának Gerkens felé van beszámolási kötelezettsége. Halkó Gabriella egyébként gazdasági és stratégiai döntésekben vesz részt.

Szóba került a hírszerkesztői és televíziós rutinnal sem rendelkező hírigazgató, Kökény-Szalai Vivien is. Gerkens ezt azzal magyarázta, hogy ő nemcsak hírigazgató, hanem az összes infotainment műsorért felelős, vagyis sokkal szélesebb területért felelős, mint a Tények.

Nagyon sikeres volt a Story magazin élén, hiszen fenntartani az eladásokat a nyomtatott lapok csökkenő piacán, önmagában sikernek számít. A híreknek nem kell unalmasnak lenniük, azt akartuk, hogy kicsit bulvárosabb, szórakoztató legyen

– folytatta a vezérigazgató, akit ezután az ellenzéki politikusokról és rivális médiavállalatok vezetőiről készült riportokról is kérdezett a szaklap. Gerkens visszakérdezett:

Talán nem szabadna róluk tudósítanunk? Ami ennél sokkal zavaróbb, hogy az RTL híradásai rendszeresen tudósítanak Andy Vajnáról annak ellenére, hogy ő a rivális tévé tulajdonosa és nem politikus. Tudtommal nem jelentetünk meg riportokat az RTL menedzsmentjéről vagy a tulajdonosairól.

Az újságíró erre azzal vágott vissza, hogy Andy Vajna állami pozíciót tölt be. Gerkens erre azzal riposztozott, hogy az RTL híradásai jellemzően nem az ő kormánybiztosi tevékenységével, hanem magánügyeivel foglalkoznak.

Megint átalakítják a Tényeket, mert az “RTL kormányellenes híradója” nézettebb

A beszélgetésből emellett még az derült ki, hogy a Tényeket újból teljesen átalakítják. Új díszlet és technológia lesz, és Azurák Csaba új műsorral jelentkezik. Gerkens azt is állította a beszélgetésben, hogy a Tények korábban egyértelmű piacvezető volt, egészen addig, amíg az RTL nem kezdett el kormányellenes híradót gyártani két évvel ezelőtt. A TV2 azonban Gerkens szerint középen áll, az RTL az, ami a másik oldalon van.

Nem gondolom, hogy a kormányellenesség függetlenséget jelent

– tette hozzá.

Nehéz mindenkit boldoggá tenni

A Kreatív ezek után a kvótanépszavazás során a Mérték Médiaelemző Műhely és a Democracy Reporting International (DRI) közös kutatására emlékeztette a vezérigazgatót, ami szerint a TV2-n elképesztő arányban a kormány álláspontját tükröző hangnemben jelentek meg a hírek. Erre Gerkens egy kis gyurcsányozással vágott vissza: a volt miniszterelnök állítólag egyszer rég több szereplési lehetőséget kért Gerkenstől, ami annak bizonyítéka, hogy nehéz mindenkit boldoggá tenni.

Gerkens arról is szólt, hogy rövidebb lesz a Tények, mert jelenleg túl hosszú, és így nézőket veszítenek.

Pereskedik az RTL csoporttal

A Kreatív ezután arra kérdezett rá, igaz-e, hogy 2014-ben a kormányzat szorította ki Gerkenst az RTL vezérigazgatói székéből, és ez része volt a kormány és az RTL közötti megegyezésnek. A TV2 vezetője erre azt mondta, soha nem hozta nyilvánosságra, hogy miért távozott, és mivel jelenleg van egy bírósági ügye az RTL-lel, ezért nem mondhat túl sokat a részletekről.

Én maradni akartam, de a csoport menedzsmentje Luxemburgban bizonyos okok miatt úgy döntött, hogy ne maradjak Magyarországon. Egy nevetséges ajánlatot tettek, hogy legyek az afrikai és ázsiai országokért felelős vezérigazgató, amit természetesen elutasítottam. Kicsit öreg vagyok már az ilyen kísérletekhez. Inkább Andreas Rudast, az RTL-csoport Közép-Kelet-Európáért és Ázsiáért felelős alelnökét, vagy Guillaume de Posch-t kellene erről megkérdezniük, és én boldogan megerősítem vagy cáfolom az állításaikat.

“Árpádnak semmi köze a TV2-höz”

Az interjúnak az ott nemes egyszerűséggel csak Árpádként emlegetett nem hivatalos kormányzati tanácsadó, Habony Árpád is témája volt: “A személynek, akire céloz, semmi köze a TV2-höz, és sosem volt itt, amennyire én tudom. Természetesen én vagyok a felelős az Atmediával és az ügynökségekkel és az ügyfelekkel való kapcsolattartásért, ez az időm nagy részét teszi ki. Sokat foglalkozom a disztribúciós partnerekkel, a programming és a pénzügyek szintén teljes egészében hozzám tartoznak.”

Nincs átok a TV2-n

Gerkens végezetül azt is leszögezte, hogy a TV2-n nem ül átok, hiszen például a Sztárban Sztár vagy A Nagy Duett agyonveri a konkurenciát, és például a Mozi+ csatorna is azonnali siker lett. A vezető szerint tehát nincsen átok, és szerencsésebb úgy fogalmazni, hogy meg tudta fordítani a folyamatokat.

Gerkensnek nem volt versenytilalmi korlátozása, szabadon mehetett az RTL után a TV2-höz

Ahogy mondani szokták: a temetők tele vannak pótolhatatlan emberekkel, de nyilvánvaló, hogy nagyon jó kapcsolatrendszerem van, és nagyon jól ismerem azt a vállalatot, amelyet le kell győznünk. Azt hiszem, hiba volt részükről, amikor úgy döntöttek, hogy eltekintenek a versenytilalmi záradéktól – ami egyébként benne volt a szerződésemben. Ez akkor történt, amikor Dubajba költöztem. A jövő majd eldönti, hogy ez bölcs lépés volt-e részükről. Andy egyébként nagyon meglepődött, hogy technikailag megoldható, hogy átvegyem itt az irányítást. Én a magam részéről nagyon hálás vagyok a luxemburgi vezetésnek, hogy meg akarták spórolni rajtam ezt a pénzt.

Ami Gerkens esetleges távozását illeti, megerősítette, hogy nincs ilyen terve, viszont azt is elárulta, hogy a családja továbbra is Dubajban lakik, akiket kéthetente látogat meg. Megtartotta a dubaji vállalkozásait is, melyek a telekommunikációban és kereskedelemben érdekeltek főleg.

Az interjú teljes terjedelmében itt olvasható el.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik