12993596 - bucharest, romania - march 27, 2012: facebook logo is reflected in a pair of glasses. facebook is a social networking service launched in february 2004, having more than 845 million active users.
Média

Leginkább tévéből tájékozódik a magyar, de nő a közösségi média szerepe

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 10. 12. 10:35

Egyre több magyar értesül a hírekről elsőként a közösségi médiából, de a tévé még mindig vezet a fontossági sorrendben, megelőzve a családot is - többek között ilyenek derülnek ki a Kutatópont legújabb kutatási anyagából.

Az internetet a magyar felnőtt lakosság 65 százaléka használja, és az internethasználók körében a közösségi médiafelületeken egyre többen rendelkeznek felhasználói profillal (67 százalék) – áll a Kutatópont kutatásának összefoglalójában. Ugyancsak ez alapján a közösségi oldalon regisztrációval rendelkezők 74 százaléka olvas híreket, 60 százalékuk pedig legalább havonta meg is osztja az olvasottakat. Az online hírfogyasztás egyre inkább növekvő tendenciát mutat.

Egy 1-től 5-ig terjedő skálán a válaszadók 4,2-es fontosságúnak jelölték a televíziót, mint elsődleges hírforrást. Ezt követte 4,1-es értékkel a baráti társaság, illetve a család. Az internet pedig 3,3-as értéket kapott a preferenciaskálán.

A hírforrások fontossága a magyarok preferenciaskáláján - forrás: Kutatópont
A hírforrások fontossága a magyarok preferenciaskáláján – forrás: Kutatópont

Van igény a bulvárra: nem kicsit, nagyon

A magyarokra inkább jellemző a passzív hírfogyasztás, a megkérdezettek nagyobb része csak olvassa a híreket, kisebb azoknak az aránya, akik saját kommentárral az üzenőfalukon is megosztják az olvasott információkat – állapítja meg a kutatás, mely a legnagyobb közösségi oldal tekintetében arra is kereste a választ, hogy a privát, a bulvár és a közéleti témájú hírekkel milyen arányban lépnek interakcióba a hírfogyasztók. A felmérés azt mutatja, hogy a közösségi oldalakon regisztrációval rendelkezők 71 százaléka elolvassa, 40 százaléka pedig megosztja a privát témájú híreket. 66 százalékuk foglalkozik bulvár hírekkel, 32 százalékuk megosztja a tabloid tartalmakat. A közéleti híreket a megkérdezettek 62 százaléka olvassa és 27 százalékuk osztja meg.

Nem mindenki követi a hírportálok közösségi aktivitását

A közösségi oldalakon regisztrációval rendelkezők közül 37 százalék figyeli nap mint nap a hírportálok bejegyzéseit a közösségi oldalon. A közösségi oldalt használók 30 százaléka követi nyomon a sportolók tevékenységét, míg közéleti személyeket, politikusokat 29 százalékuk követ.

A közösségi média hírfogyasztásban betöltött növekvő szerepét mutatja, hogy a közösségi oldalakon regisztrációval rendelkezők 67 százalékával fordult már elő, hogy egy hírrel először a közösségi oldalon találkozott.

Eltérő csoportok: „mérsékeltek”, „naivak”, „hírvadászok”,„elutasítók”

Több, különböző szokással jellemezhető közösségi oldalt használó csoport rajzolódik ki hírfogyasztás tekintetében

– mondta Rabcsánszki Laura kutatási igazgató. Rabcsánszki Laura hozzátette: a legjelentősebb csoport, 39 százalékos aránnyal, a közösségi oldalakat használók körében a „mérsékeltek” csoportja, akikre jellemző, hogy több forrásból tájékozódnak, felsőfokú végzettségűek és jellemzően a budapestiek felülreprezentáltak a csoporton belül.

A másik nagy csoport a „naivak” csoportja, akik a közösségi oldalakat megbízható, hiteles hírforrásnak tartják, és jelentősen támaszkodnak az ott talált információkra. Ők jellemzően inkább városban, községekben élő 18-29 éves férfiak.

A harmadik csoport, amit a kutatás feltárt, a „hírvadászok” csoportja 24 százalékos aránnyal. Ők kifejezetten keresik a híreket a közösségi médiában, jellemzően megyeszékhelyen élő 40-49 éves középfokú végzettséggel rendelkezők.

Az utolsó csoport pedig az „elutasítók” csoportja 12 százalékos aránnyal. Ők azok, akik nem a hírek olvasása miatt használják a közösségi oldalakat, és nem is találják hitelesnek a közösségi oldalt, mint hírforrást. Jellemzően inkább 60 év felettiek, és megyeszékhelyeken élnek.

Így készült a kutatás

A Kutatópont Kft. személyes interjúval, úgynevezett TAPI módszertannal készített kutatása 2016. szeptember 1-15. között készült 2000 fő megkérdezésével. A minta reprezentatívnak tekinthető a 18 évesnél idősebb lakosságra kor, nem, településtípus, régió és végzettség szerint. A 2010-ben alapított, többek között médiakutatással foglalkozó Kutatópont Kft. egyébként a Nézőpont Csoport tagja.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

People gather next to flowers, candles and other items set up on the Las Ramblas boulevard in Barcelona as they pay tribute to the victims of the Barcelona attack, a day after a van ploughed into the crowd, killing 13 persons and injuring over 100 on August 18, 2017.
Police hunted for the driver who rammed a van into pedestrians on an avenue crowded with tourists in Barcelona, leaving 13 people dead and  more than 100 injured, just hours before a second assault in a resort along the coast. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.