Média

Internet Hungary: szinte mindent átalakít a digitalizáció, de nem okoz majd munkanélküliséget

24.hu
24.hu

2016. 09. 29. 15:15

Hiába az önvezető autók, a különféle robotok, vagy éppen a közösségi taxizás, vagyis a technológiai forradalom, a munkaerő-piaci átalakulásnak nem lesz drámai hatása, bár átképzésre szükség lehet - többek között ez volt az Internet Hungary egyik üzenete.
Korábban a témában:

Rengeteg iparágban okoz gyökeres változásokat a digitalizáció, de ez inkább jót jelent, mint rosszat – többek között ez volt a kedden és szerdán Siófokon megrendezett Internet Hungary egyik fő üzenete. A körülbelül kétezer fő regisztrációjával lezajlott konferencia előadói szerint a nagy technológiai váltásoknál a történelem során soha nem vált be a pesszimista jóslat, azaz csökkent 10 százalék körülire a foglalkoztatottság. Példák sora bizonyítja, hogy a fejlődés miatt megszűnő munkakörökkel párhuzamosan folyamatosan újak jönnek létre. Az egyik ilyen példa a múltból az bankautomaták elterjedése, amely számos banki alkalmazott munkáját tette feleslegessé. Az egy fiókra jutó alkalmazottak száma így csökkent is, viszont ezzel párhuzamosan a kirendeltségek száma nőtt, így összességében nem csökkent a banki területen dolgozó munkaerő létszáma. A másik hasonló példa a számítógépek elterjedése az irodai munkavégzésben, ami nem tette feleslegessé az emberi munkaerőt, hiszen például a naponta beérkező rengeteg e-mailt, fel kell valakinek dolgoznia.

Átképzés és alkalmazkodás kell

A digitális korban a siker kulcsa az alkalmazkodás, és a folyamatos átképzés – értendő ez egy átlagpolgárra és egy ország teljes gazdaságára is. Az automatizáció, a robotok és a mesterséges intelligencia elsősorban a rutinszerű munkákat fogják kiváltani – például a betanított, összeszerelő munkát. Éppen ezért kell egy országnak az oktatásba fektetni és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkahelyek megteremtésére helyeznie a hangsúlyt, mondta az előadó.

Jönnek a robotkasszák a Tescóba

Azt, hogy az automatizáció már elkezdett beszivárogni a mindennapi életünkbe a Tesco Internet Hungary-n tett bejelentése is jól mutatja. A multinacionális élelmiszer üzletlánc ugyanis arról számolt be, hogy Budaörs után több hazai áruházban is bevezeti a Scan & Go technológiát. Ennek lényege, hogy a vásárlók a bejáratnál felvehetnek egy kis eszközt, amivel saját maguk olvashatják be a vásárolt termékek vonalkódját, fizetéskor pedig a kijelölt kasszáknál egy összesítő vonalkódot kapnak, ami nagyban meggyorsítja a fizetést. A rendszert Győrben, Budapesten a Fogarasi úti áruházban, Szegeden, Debrecenben kezdik el hamarosan használni.

A konferencián előadott Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója is, aki arról beszélt, hogy mostanra lett minden adott ahhoz, hogy a digitalizáció teljesen átformálja a hagyományos gazdasági és társadalmi berendezkedést. A sharing economy (megosztás alapú gazdaság) számos feltétele megvolt már például tíz éve is, azonban az internet sebessége, és a digitális eszközök elérhetősége mára jutott el arra a szintre, hogy szolgáltatások egész sorát lehessen digitális alapokra helyezni.

Megmérettettek a magyar startupok

Nagy érdeklődés mellett zajlott az Internet Hungary startup-versenye, amelyre 54 projekt nevezett. Az Innovation Hungary 2016 siófoki döntőjében hét projekt prezentálhatta végül elképzéseit három-három percben. Az innováció-intenzív kisvállalatok elképzeléseit kilenc tagú zsűri értékelte, köztük négy amerikai szakértő és egy, évtizedek óta nemzetközi, szilícium-völgyi cégekben dolgozó, magyar származású menedzser is tagja volt. A zsűri több szempont szerint értékelt: az összesítésben a legmagasabb pontszámot a Seon nevű projekt kapta, amely internetes vásárlásokkal kapcsolatos fizetési csalások megelőzésére fejlesztettek.

A második a Beerides nevű startup lett, amely ingyenes repülőtéri autó parkolást biztosít, majd az így tárolt járműveket bérbe adja, amíg gazdájuk külföldön van. A harmadik helyet a Teamely alkalmazás szerezte meg, amely a dolgozók munkahelyen töltött idejét méri, méghozzá játékos formában, illetve projekt-menedzsment során hatékonyságnövelést is hoz. A nyertesek jogi és üzleti tanácsadás és médiamegjelenés mellett pénzdíjakat, sőt, egy Las Vegas-i bemutatkozási lehetőséget is kaptak a januári CES konferencia előtt. A közönség különdíjast is választott: a ROIminer nevű cég az online hirdetések hatékonyságát növeli egyedi fejlesztésű megoldásával.

Az Internet Hungary-n egyébként számtalan más bejelentés és esemény is történt, melyekről ide kattintva olvashatja el további anyagainkat. Ezen hírek, cikkek köre még most is folyamatosan bővül.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.