mediaworks
Média

A Világgazdaság főszerkesztője visszautasítja a cenzúravádakat

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 09. 07. 17:37

A Mediaworks-kiadó alá tartozó Világgazdaság szerkesztősége szerint nem cenzúráznak. Pedig egy napokban megjelent cikk éppen ezt állította egy újságíró esete kapcsán. Felhívtuk a főszerkesztőt, hogy elmondja, szerinte hogyan történt az eset.
Korábban a témában:

A Világgazdaság szerkesztősége a Facebookon tett közzé ma délután egy nyilatkozatot, amelyben azt írják, szerkesztőségükben nincs cenzúra.

Ha volna, már nem dolgoznánk itt. Munkánkat igyekszünk a lehető legmagasabb szakmai-etikai mércék szerint végezni, ezért megdöbbenéssel olvastuk az Átlátszón megjelent, ennek ellenkezőjét állító cikket. Az írás a Világgazdaságnál dolgozó szerkesztőket és újságírókat személyében sértette. Témáink kiválasztásakor és feldolgozásakor függetlenül döntünk, aki olvassa lapunkat, ennek bizonyítékaival nap mint nap találkozhat.

A közlemény szerzői szerint valójában a cenzúráról cikkező Átlátszó újságírója követett el hibát, mivel a VG szerint “nem teljesítette azt az újságírói szakmai minimumot, hogy próbálja megismerni a másik fél álláspontját is, hozzánk nem érkezett tőle megkeresés.” (Az Átlátszó eredeti cikke egyébként azt állította, hogy ők megkeresték a Mediaworks kiadót, de onnan nem kaptak választ.)

A szerkesztőség a ma publikált közleményben azt állítja, hogy a munkavállalóval “egyéb okokból nem hosszabbítottak szerződést”, és az Átlátszó csak a munkavállaló nézőpontjából, egyoldalúan mutatta be a történéseket. A Világgazdaság közleménye szerint “a mi szemszögünkből nézve egészen másként történt az eset”, bár az nem derült ki a közleményből, hogy mi is történt, mivel az érdeklődőknek azt tanácsolják, keressék őket az elérhetőségeiken.

Ezért hát felhívtuk a főszerkesztőt

A 24.hu természetesen kapva kapott az alkalmon, így hát felhívtuk Mezősi Tamás főszerkesztőt. Mezősi Tamás azt mondta: alapos belső vizsgálatot folytatott le az elmúlt két napban, hogy az ügy minden részletét feltárja. A főszerkesztő szerint Máriás Leonárd azon egyszerű okból nem írhatott cikket a Magyar Nemzeti Kereskedőház csúnya veszteségeiről, mert éppen akkor töltötte három szabadnapját, amikor az ügyeletes szerkesztő megbízott valakit, hogy készítsen interjút a Kereskedőház illetékesével.

Amikor pedig Máriás Leonárd visszatért a szabadságáról, azért utasították vissza, hogy ő is cikkezzen a témáról, mert addigra már leegyeztették az időpontot a vezérigazgatóval, aki egyébként az interjú elején rögtön megkapta a kérdést, hogy mivel magyarázza a Kereskedőház veszteségeit. Mezősi Tamás szerint abból, hogy elhangzott a kérdés, önmagában is látszik, hogy szó sincs is itt politikai letiltásról, cenzúráról, ahogyan azt a megjelent cikk állította.

Nem volt meg a kémia

Mezősi Tamás hozzátette: Máriás Leonárdtól azért váltak meg, mert nem volt meg közte és a szerkesztőség között a kémia, Máriás meglehetősen konfliktusos volt. Önmagában a munkája minőségével, írásai színvonalával elégedettek voltak, de a kémia hiánya nagyon akadályozta a vele való együttműködést, túl sok volt a szükségtelen súrlódás. Ahogyan a Kereskedőház ügyében is vita zajlott Máriás Leonárd és a főszerkesztő helyettese között, ráadásul a cenzúravád nem volt megalapozott:

Ha cenzúra lenne, nem dolgoznék ott a Világgazdaságnál, számomra a közérdek a legfontosabb.

hangoztatta Mezősi Tamás.

Egyetlen tabu téma van

A főszerkesztő egyébként szóba hozta, hogy egyetlen témát mégiscsak óvatosan kezelnek, ez pedig az FHB, mivel a Világgazdaságot kiadó Mediaworks tulajdonosa az a Heinrich Pacina osztrák üzletember, aki az FHB-ban is érdekelt, a tulajdonosi átfedés miatt pedig a Világgazdaság úgy tartja korrektnek, hogy inkább nem készítenek interjúkat az FHB-ról, mivel az nem lenne hiteles. Az FHB ügyeiről ezért csak kis hírben szoktak megemlékezni, a szokottnál is nagyobb körültekintéssel kizárólag a szikár tényekre hagyatkozva. De semmilyen más olyan téma nincs, amiről a Világgazdaságban ne lehetne írni, ezért például Mészáros Lőrincről és Garancsi Istvánról is rendszeresen cikkeznek – mondta Mezősi, aki szerint a cenzúravád a Világgazdaság újságíróival szemben is kellemetlen helyzetet okozott.

Próbaidős újságíró volt

Az Átlátszó.hu a hétvégén jelentette meg a cikkét, ami arról szólt,  hogy miután lejárt a hvg.hu-tól a Világgazdasághoz átigazoló Máriás Leonárd próbaideje a Világgazdaságnál, nem hosszabbított vele szerződést a napilap. Az Átlátszó szerint a riporternek konfliktusa volt amiatt, megírhatja-e a Magyar Nemzeti Kereskedőház veszteségéről szóló hírt. Az újságíró nem kívánt az Átlátszónak nyilatkozni, más források szerint viszont komoly konfliktus alakult ki köze és a szerkesztők között, sőt, Máriás cenzúrát és öncenzúrát emlegetett.

A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. 2015-ös beszámolója alapján egyébként csaknem 6 milliárdos veszteséggel gazdálkodott. A cikk szerint Máriás ezt akarta megírni, de a szerkesztőség nem díjazta a témaötletét.

A Mediaworks kapcsán egyébként sok találgatás van mostanság, egy ideje azt rebesgetik, hogy felvásárolja Mészáros Lőrinc az Opimus cégen keresztül, de a Fidesz-közelinek aposztrofált Duna Aszfaltot is emlegetik. A Mediaworks azonban éppen a múlt héten közölte, hogy nem folynak tárgyalások erről. A 24.hu az esetleges tulajdonosváltás ügyében kereste Heinrich Pacinát, az osztrák tulajdonost is, de a cégén keresztül neki elküldött kérdésekre nem kaptunk választ. Így cáfolat a tulajdonosváltással kapcsolatban csak a tulajdonolt cég részéről van, a tulajdonos mint legfőbb érintett mostanáig nem mondott semmit.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.