mediaworks
Média

Nem adták el a Népszabadság kiadóját, de nagy a bizonytalanság a Mediaworksnél

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 08. 30. 12:41

A Mediaworks Hungary közleményben jelezte, nem igaz, hogy megvették a kiadóvállalatot. Sőt állítólag tárgyalást sem folytattak erről. A kiadó munkatársai körében mégis nagy a bizonytalanság a jövőt illetően.

Több hét hallgatás után végre megszólalt a Mediaworks Hungary, mely kedden délben a Népszabadság Online-on publikált (időközben a 24.hu-nak közvetlenül is eljuttatott) közleményben tudatta:

valótlanok azok a sajtóinformációk, hogy megvették a kiadóvállalatot, sőt állítólag ezzel kapcsolatos tárgyalásokra sem került sor.

Kommünikéjükben – melyet azután tettek közzé, hogy a Népszava már kész tényként állította, hogy Mészáros Lőrinc érdekeltségei közé tartozó Duna Aszfalt/Opimus cég megvette a céget – azt írják, általában nem kommentálnak pletykákat és szóbeszédeket, azonban a sajtóban megjelent legutóbbi, alaptalan híresztelésekkel szemben szeretnék megerősíteni, hogy a Mediaworks tulajdonosi struktúrája a csoport 2014 szeptemberi megalakulása óta változatlan, a Mediaworks tulajdonosa változatlanul a (Heinrich Pecina bécsi üzletemberhez köthető) Vienna Capital Partners (VCP).

Leszögezik, hogy “a legutóbbi híresztelésekben szereplő adás-vételi szerződéssel kapcsolatos tárgyalásra nem került sor, így szerződés aláírására sem”.

Emellett arra hívják fel a figyelmet, hogy éppen ők hajtanak végre jelenleg jelentős felvásárlást (megvették ugyanis a megyei lapkiadás terén jelentősnek mondható Pannon Lapok Társasága – PLT – céget), és ez áll jelenleg a vezetőség figyelmének központjában.

Muszáj volt már mondani valamit

A 24.hu egyébként épp a közlemény megjelenését megelőzően beszélt a kiadó több munkatársával, akik nevük mellőzését kérve azt mondták: a cégnél nem rossz, de nem is jó mostanában a hangulat. Inkább úgy lehetne azt jellemezni, hogy teljes bizonytalanságban dolgoznak, mindenki csak a pletykákat hallja, nincs tájékoztatás, de azért mindenki teszi a dolgát, illetve kivárnak.

Bár nagy a bizonytalanság a jövőt illetően a szerkesztőségekben, ezzel együtt nagyon odafigyelnek arra, hogy ne alkalmazzanak öncenzúrát Mészáros Lőrinc felvásárlási tervétől tartva. Ám sokszor elgondolkodnak azon, és szóba kerül ez a folyosói beszélgetések alkalmával, hogy mennyiben változna meg a Népszabadság vagy a Világgazdaság lapkészítési gyakorlata, ha a felcsúti polgármester, az ismert milliárdos vállalkozó kezébe kerülne a kiadó.

Egyik forrásunk egyébként úgy tudta, hogy néhány héttel ezelőtt Heinrich Pacina, a Mediaworks anyavállalatának, a VCP-nek a tulajdonosa Magyarországon járt, és egy főszerkesztőknek tartott értekezleten arról beszélt, hogy a cég terjeszkedni készül, eladásról viszont nem esett szó. (Feltehetőleg a terjeszkedés az éppen akkortájt bejelentett PLT felvásárlására vonatkozhatott, de nem kizárt, hogy más akvizíciós terveik is vannak.) Egy másik forrásunk úgy látta, hogy ha az eladási szándék komoly, akkor azt január óta már le kellett volna zárni, márpedig ő már legalább január óta hallott találgatásokat arról, hogy a Mészáros Lőrinchez közelálló Opimus-cég felvásárolja a kiadót, mely a PLT felvásárlása miatt még inkább vonzó célpont lehet, hiszen így a megyei lapkiadás terén is meghatározóvá válhatna a kormánybarát vállalkozó.

A 24.hu egyébként kereste az ügyben a VCP-t is, de egyelőre nem válaszoltak a nekik küldött kérdéseinkre.

16 milliárdos forgalom

A Mediaworks Magyarország legnagyobb médiavállalatai közé tartozik, több mint 16 milliárd forintos éves forgalmat tud felmutatni, és közel 650 munkavállalója van. A cég 2014 októberében jött létre, a Népszabadságon, a Világgazdaságon és a Menedzser Magazinon kívül a Mediaworks adja ki a Nemzeti Sportot, valamint a PLT felvásárlása előtt is övék volt nyolc megyei napilap. Emellett több női- és gasztromagazin, illetve több digitális médiatermék tulajdonosa a cég.

A Mediaworks egyébként egy meglehetősen összetett felvásárlási folyamat végén jött létre közel két éve. Korábban ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)  megakadályozta, hogy a Ringier és az Axel Springer médiacsoportok Magyarországon is egyesüljenek, ám mivel egyes termékeket az újonnan létrehozott Mediaworks tőlük megvásárolt, már nem volt versenyjogi akadálya a Ringier és az Axel Springer magyarországi egyesülésének, ekkor jött létre a Ringier Axel Springer (RAS) Magyarország, amely főleg a bulvárportfólióját tartotta meg, többek között a Blikket és a Kiskegyedet. A GVH-jóváhagyás után a Vienna Capital Partners (VCP) létrehozta a Mediaworks Hungary-t és megvásárolta a magyarországi Ringier és Axel Springer érdekeltségek jelentős részét, a Népszabadságot, a Nemzeti Sportot, a Világgazdaságot és több más médiaterméket, illetve leányvállalatot.

Két éve is volt már találgatás

Már a VCP magyarországi piacra lépésekor, a Mediaworks megalapításakor azt rebesgették a piacon, hogy az Orbán Viktorral amúgy jó viszonyt ápoló Heinrich Pacina esetleg később kiszállna a Mediaworksből. A sajtóban pedig idén év eleje óta egyre többször volt  téma, hogy a VCP esetleg odaadná a részét a Mészáros Lőrinchez köthető Duna Aszfaltnak, illetve Opimusnak, ahol nemrégiben létre is hoztak egy médiatevékenységgel foglalkozó leányvállalatot Opimus Press néven. A cégben Mátrai Gábor, Szalai Annamária néhai NMHH-elnök jobbkeze, az NMHH volt alelnöke is megjelent. A Duna Aszfalt szóvivője egyébként pár napja az ATV portáljának azt mondta:

Nem tudjuk, hogy az értesülésük honnan származik, és nem is tudjuk megerősíteni azt.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind