AppleMark
Média

Nem tudni, mennyien hallgatják a közmédia rádióit

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 06. 09. 15:36

Publikálta a TNS Hoffmann–Mediameter a legfrissebb rádiós hallgatottsági adatokat, azonban az előző mérésekben már nemcsak a Class, de a Sláger FM által is megelőzött közmédia rádiós adatait ezúttal nem hozták nyilvánosságra. Rákérdeztünk az okokra.

A 24.hu-n rendszeresen beszámolunk arról, hogyan alakul a rádiós piac országosan, illetve a fővárosban, tehát az országosan, illetve Budapesten fogható rádiókat mennyien hallgatják. Ezt azért tudjuk (tudtuk) megtenni, mert a médiaszakma által megbízott, a méréseket 2013-tól folyamatosan végző TNS Hoffmann és a Mediameter cégekből álló konzorcium időnként ellát bennünket erre vonatkozóan friss adatokkal. Egészen mostanáig így aztán mindig tudni lehetett, hogy ki a piacvezető: hosszú ideje a Class FM, amely – ahogyan arról a legutóbbi adatközléskor beszámoltunk – mostanra teljesen el is húzott az állami finanszírozású Kossuth és Petőfi Rádiótól, hallgatottsága alapján legyőzhetetlennek bizonyul, amit csak a rádió frekvenciaengedélye körüli bizonytalanság árnyékolt be a Classnál.  (A Class FM Simicska Lajos és Nyerges Zsolt üzletemberek érdekeltségei közé tartozott, néhány héttel ezelőtt azonban megvette a rádiót működtető Advenio Zrt.-t a Sláger Rádió Zrt.)  A korábbi mérésből lehetett tudni azt is, hogy közmédiát már nemcsak a Class FM, de a Tematic Media Group által felvásárolt Juventus Rádió (új nevén Sláger FM) is megelőzte.

Ezúttal azonban a közmédia összes rádiócsatornája kimaradt a mérőkonzorcium által közölt adatsorból, így nem derül ki, mekkora igény mutatkozott a Kossuth, a Petőfi, a Bartók vagy éppen a Dankó Rádió kínálatára. Ennek okáról először a mérőcégnél érdeklődtünk, ahol Perjés Tamástól, a TNS Hoffmann Media & TGI területért felelős szakemberétől azt a választ kaptuk, hogy

csak azon rádiók adatait közlik, amelyek jelenleg előfizetői/finanszírozói a kutatásnak.

Ezután az MTVA sajtóosztályához fordultunk, ahol Kobza Miklós sajtófőnök azt a tájékoztatást adta, hogy ezúttal azért nem találjuk az állami rádiók hallgatottsági adatait, mert lejárt a szerződésük a céggel. Kobza Miklós hozzátette:

Ráadásul ahogyan az a piacon köztudott, a RAME-nél sem eldöntött, kivel méretnek a jövőben, és mi lesz a piac egységes álláspontja, ezért ahogy az MTVA-nak lejárt a szerződése, erre a bizonytalan időszakra nem hosszabbítottuk meg azt.

(A sajtófőnök által említett RAME a Magyarországi Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének rövidítése.)

A lakosság többsége továbbra is rádiózik

Úgyhogy azt, hogy mennyien hallgatták a közmédia csatornáit idén tavasszal, legfeljebb az előző mérési adatokból tudjuk csak megbecsülni jelenleg. Amit viszont tudni lehet, hogy továbbra is sokan hallgatnak valamilyen rádiót: 

a 2016. február-április közötti kutatási hullám eredményei alapján egy átlagos napon közel 6 millióan hallgattak rádiót, ez a magyar felnőtt lakosság túlnyomó többsége. A szám nem csökkent az előző kutatási hullám óta, a tavaly év eleji értékhez képest pedig százezres növekedés tapasztalható – közölte a TNS Hoffmann-Mediameter.

A Class FM-et a 15 éves és idősebb korosztály körében 2016. február-április között naponta átlagosan közel 2,8 millióan hallgatták. A Music FM közönsége csaknem egymilliós, a Sláger FM hallgatósága a félmilliót közelíti, a Klubrádió közönsége jelenleg 210 ezer főből áll. Százezer feletti táborral még az Inforádió (136 ezer) és a Lánchíd Rádió (101 ezer) rendelkezik. Egy átlagos napon a Jazzy-t 89, a Klasszik Rádiót 66 ezren hallgatták.

Országos rádióhallgatottsági adatok - immár közmédia nélkül
Országos rádióhallgatottsági adatok – immár közmédia nélkül

A fővárosban a Class FM-et 435 ezren, a Sláger FM-et 278 ezren, a Music FM-et 263 ezren hallgatták naponta. A Klubrádió napi hallgatótábora 145 ezres, az InfoRádióé 105, a Jazzy-é 69 ezres, a Klasszik Rádióé és a Lánchídé 60 ezer alatti.

Budapesten a rádióhallgatók száma több mint 1 millió fő volt.

A budapesti rádióhallgatottság - a közmédia nélkül
A budapesti rádióhallgatottság – a közmédia nélkül

(Kiemelt kép: Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádió vendégeként. Fotó: MTI)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Election posters with the leading candidates for the presidential elections in France with  Le Pen (l) and E. Macron (c) can be seen in Henin-Beaumont, France, 23 April 2017. A total of eleven candidates participates in the first round of the presidential elections. Photo: Kay Nietfeld/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.