Média

Varga Zoltán: “függetlenként próbálok mozogni a médiapiacon”

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 06. 08. 13:06

Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatója terjedelmes interjút adott az egyik szakportálnak. Azt mondta, nem tetszik neki, hogy államilag torzítják a médiapiacot. Rádióban, napilapban és közterületi reklámcégben nem gondolkodik.
Korábban a témában:

A mediapiac.com interjút készített Varga Zoltánnal, a Central Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatójával, aki az interjúban azt mondta, nem érti, miért ugrott neki a 888.hu nevű kormányközeli honlap, de talán arról lehet szó, hogy szálka egyesek szemében, hogy a Central Média független. “A világképem azonban semmit nem változott ettől a lekicsinylő, aljas, rosszindulatú szövegtől. Annyit mindenesetre jelez, milyen minőségű a 888.hu. Én legjobb tudásom szerint teszem tovább a dolgom. Miért kellene elgondolkodnom egy ilyen hitvány írásról?” – nyilatkozta Varga Zoltán, hozzátéve, hogy

ő egy technokrata szemlélettel rendelkező pénzügyi befektető, aki függetlenként próbál mozogni a médiapiacon, célja a szórakoztatás és a profit.

Varga hozzátette, mivel a cikket névtelenül tették közzé, így már csak ezért sem tudta azt komolyan venni, hiszen a szerzője sem adta hozzá az arcát. Az üzletember-médiavállalkozó megerősítette azt a korábbi nyilatkozatát, hogy a Central termékei a 24.hu kivételével alapvetően politikamentesek, “például  a Nők Lapja olvasói semmilyen módon nem kíváncsiak a politikára”, bár az igaz, hogy a Story vagy a Best Magazinban szoktak “celeb politikusok” is szerepelni, de ők nem politikai szándékból kerülnek be a lapba, hanem mert a magánéletük érdekli az olvasókat. A vezérigazgató hangsúlyozta továbbá, hogy ő a szerkesztőségek döntéseibe nem szól bele. Az újságíró rákérdezett Kökény-Szalai Vivien személyére is, aki Ómolnár Miklós távozása után a Story magazin főszerkesztője volt, de a Centraltól átnyergelt hírigazgatónak a TV2-höz, ahol pont ez a típusú politikai bulvár a fő irány. Ezzel kapcsolatban Varga így nyilatkozott:

Tudomásul vettem a döntését, de nekem közvetlenül nincs dolgom a szerkesztőségekkel. Ahogy a politikával, a politikusokkal sincs. Fő célom, hogy értéket teremtsek, és egyúttal nyereséges vállalatot működtessek.

Nem állami kedvenc

Az interjúban az újságíró szóba hozta azt is, hogy az állami hirdetések elosztásával a politika alaposan beleszól a médiavállalatok profitjának alakulásába, Varga azonban erre válaszképpen elmondta, hogy a Central termékeiben alig van állami hirdetés,

16 milliárdos árbevételünkhöz képest alig néhány tízmillió forintot tesz ki, miközben más médiumoknál valóban milliárdok landolnak. Ebből azért lehet következtetéseket levonni.

Varga következtetése az, hogy nem tartozik a médiavállalata a kedvencek közé.

Nincs azonban ezzel baj, hiszen a termékeink kiválóak, a hirdetőink boldogan jönnek hozzánk. Mi megélünk a piacról, köszönjük szépen, jól vagyunk. Ez irigylésre méltó helyzet, ez a függetlenség pedig, mondom, nyilván sokaknak csípi a szemét.

Varga, aki a gyógyszeripartól kezdve a jégkrémbizniszen és az Office Depot-n át a Wizz Air légitársaságig számos üzletágba fektetett már be, azt mondta, hogy az új iparágakat, amibe belép, igyekszik megérteni, megtanulni, a média szektor sajátosságait viszont egyelőre még tanulja. “Nagyon más, mint a többi terület. Mások a szabályok, a munkaerő értékelése, másként kell felkelteni az emberek figyelmét.”

A Sanoma nem akarta oligarchának adni a magyar leányát

Varga, aki két éve a finn hátterű Sanomától vette meg a magyarországi médiaportfóliót (a Sanoma Media Budapest Zrt. ekkor változott Central Médiacsoportra), azt mondta, nagyon felnéz a Sanoma vezetőire és tulajdonosaira, mert a cég eladásakor volt egy súlyos feltételük: magyar oligarchával nem üzletelnek.

Ezért örültek nekem mint egyik politikai oldalhoz sem kötődő pénzügyi befektetőnek. Ráadásul hajlandó voltam kifizetni azt az árat, amit kértek. Így az eladásnak semmilyen politikai következménye nem volt.

Továbbra is bringázik a médiavezér

Az újságíró idézte a 888.hu azon állítását, ami alapján Varga “teljesen megváltozott”, amióta médiatulajdonos lett. Varga ezt konkrétan “hülyeségnek” nevezte. “Nem járok más autóval, nem járok máshová nyaralni, és ha tehetem, most is bringával közlekedem.”

Nem darabolják fel a Centrált

Lampé Ágnes, a mediapiac.com újságírója arra is rákérdezett Vargánál, hogy a Sanoma megvásárlása után sokan azt állították, Varga majd feldarabolja és nagy haszonnal továbbadja a cég egyes részeit. “Valóban sokan próbálták ezt a számba adni, pedig csak azt mondtam: a kevésbé profitábilis termékek stratégiáját átgondoljuk, és döntünk az eladásról vagy megtartásról” – mondta a vezérigazgató a szakportálnak, aki azt mondta, hogy a StoryTV-től is csak azért váltak meg, mert a húzónevek – Baló György, Bárdos András – jelenléte ellenére a tévé túl alacsony nézettséggel rendelkezett, “csupán 2,5 százalékos maradt a nézettsége, amivel lehetetlen elérni a hirdetőket”.

“A tévé nem a mi pályánk”

A szakportál ezek után arról faggatta Vargát, hogy ha rossz üzlet a StoryTV, akkor miért vette meg a Story TV kisebbségi tulajdonosa, aki tisztában volt a számokkal, és hogy állítólag Habony Árpád is érdeklődik a csatorna iránt, tehát mégiscsak van értéke. Varga erre visszakérdezett: “Addig ki finanszírozza a veszteséget?” Hozzátette, “a tévé nem a mi pályánk, ott nem tudunk csatát nyerni. Ezért fordultam inkább más, profitot termelő üzletág, mint például a könyv felé. Azóta vásároltunk még egy könyvkiadót”.

Szóba került az Origo is

Az újságíró arról is érdeklődött, hogy nem tartotta-e Varga rizikósnak, hogy esetleg megvegyék az Origót. Varga erre azt mondta, a megvásárlásra vonatkozó szándék logikus lépés volt. “Ha a mai médiapiacon valahol csata van, az a digitális hír területe. Az Origo megvétele két nagyobb szereplőnek állt volna igazán érdekében: a CEMP-nek és nekünk, a szinergiákban hatalmas előny lett volna. Az Origo önmagában viszont teljesen más szemléletet és üzleti modellt jelent. Már most látni lehet, mennyi állami hirdetés jelenik meg rajta, és hogy torzul a tartalom. Nálunk ilyen nem fordulhat elő. A 4,2 milliárdos ár, amin végül a portál elkelt, nekem amúgy sok lett volna. Ennyit nem lettem volna hajlandó fizetni. A Telekom pedig tényleg a legjobb árajánlatot választotta.”

A Médiapiac arra is kíváncsi volt, hogy ha mégis meg tudták volna vásárolni az Origót (végül a New Wave vette meg), akkor összeolvasztották volna-e a 24.hu-val. “Ez így túl van misztifikálva, és erős leegyszerűsítés. Az Origo ugyanis nemcsak egy hírportál, hanem kapcsolódik hozzá a Freemail, a Life és két tévéadó. Nekünk pedig ott a Citromail, amely a Freemaillel egyesülve felvehette volna a versenyt a Gmaillel. Így lett volna esélyünk a piacon.”

Államilag torzított a médiapiac

Természetesen szóba jött az is, hogy a New Wave Media és az Origo tulajdonosi köréhez tartozó Vs.hu félmilliárdos MNB-s alapítványi pénzeket kapott. Varga erre azt mondta,

nagyon nem szeretem, amikor torzul a verseny, történjen ez akár a Vs.hu furcsa támogatása, akár bármilyen indokolatlan állami hirdetés útján.

Az interjú további részében a 24.hu került szóba, amelyet Varga hírportálként jellemzett, ahol ugyanakkor a hírek megférnek a bulvárral, a várandós Orbán Ráhellel készült videót pedig nem tartotta szerencsésnek, de jelezte, hogy a szerkesztőség elnézést kért és eltávolította a videót.

Varga Zoltán ezek után azt mondta, a 24. hu rendkívül nehéz terepen focizik, mindenki a pályán van, és gólt akar lőni.

A versenytársak – Index, Origo, Blikk.hu – jóval nagyobb létszámú újságírógárdával dolgoznak, miközben anyaggyártásban ott tartunk, ahol ők. Hegymenet, de jól csináljuk.”

Napilapot, rádiót, közterületi reklámcéget nem venne

Varga egyébként napilapot nem venne, mivel az nehéz pálya, a példányszámok csökkennek, de rádiót, közterületi céget sem tervez vásárolni.

Az üzletember a reklámadóról pedig azt mondta, jogkövető módjára elfogadták a döntést, bár az egységes, 5,6 százalékos szint magas, nem szereti, “mi még azonban abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy együtt tudunk élni vele”. Hozzátette, hogy a reklámadót azért sem szeretik, nem jó ötlet, mert a digitális fejlesztések elől viszi el a pénzt.

Varga végül arról beszélt, hogy a befektetési iparágban, ahol dolgozik, a pénz az egyetlen értékmérő, itt a sikert másban nem lehet mérni, ezért büszke az eddig elért eredményeire, ahol mindent a munkájának köszönhet.

Tiszta a lelkiismeretem, a pénzemet kizárólag piaci tranzakciókból szereztem

– zárult az interjú.

(A 24.hu kiadója a Central Digitális Média Kft., mely a Varga Zoltán érdekeltségébe tartozó Central Médiacsoport leányvállalata.)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

MILAN, ITALY - OCTOBER 31:  A general view of the new Scientology Church is seen on the opening day on October 31, 2015 in Milan, Italy. The five-story, four-building, 258-windows, former headquarters of Philips and computer company Sun has been converted into a 10,000 square meter Scientology church and will be the largest of its kind in the world.  (Photo by Awakening/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.