újságok
Média

Simicska lapja az elmúlt év legnagyobb sajtópiaci vesztese

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 05. 19. 15:11

A Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetség (MATESZ) legfrissebb adatsora alapján a Magyar Nemzet példányszáma 20 ezer alá esett az idei év első negyedévében. Az elmúlt év nagy vesztesei közé tartozik a Népszabadság és Blikk is.
Korábban a témában:

2015-höz képest 13 ezerrel kevesebben vásárolták meg a Magyar Nemzet, amelynek példányszáma 2016 első negyedévében már 20 ezer alá került: a MATESZ szerint 19 434 darabot tudtak értékesíteni belőle, ami mintegy 42 százalékkal kevesebb mint a tavalyi év azonos időszakában mért 33 129 darab.

Valószínűleg ez is lehetett az oka annak, hogy a Simicska Lajos üzletember 24 éves fia, Simicska Ádám Lajos ügyvezetése alá került Nemzet Lap és Könyvkiadó Kft. nemrég megújította a napilapot, amelynek nem pusztán a külleme változott meg, de lecserélték régi szlogenjét is egy újra, amely azt a benyomást igyekszik kelteni, mintha az elmúlt években egyébként inkább a kormány szócsöveként működő lap valójában mindig is ellenzéki lett volna.

Bár az elmúlt év kétségkívül legnagyobb sajtópiaci vesztese a Magyar Nemzet volt (amit részben az is okozott, hogy kiszorították az Aldi áruházakból és az Országgyűlés is csökkentette a Nemzet-előfizetések számát, pedig évente 15 millió forintért vásárolnak újságokat a képviselőknek), és egyelőre nem tudni, hogy a megújulással sikerül-e elejét venni a további esésnek, a nyomtatott napilapok piacán a többi piaci szereplő is komoly veszteségeket szenvedett el, legalábbis a példányszámok tekintetében. A Mediaworkshöz tartozó Népszabadságból például 37 677 darab fogyott 2016 első negyedévében, szemben az előző év azonos időszakában mért 41 736 darabbal, ami 10 százalék körüli esést jelent.  A Magyar Idők (korábbi nevén Napi Gazdaság) példányszámáról továbbra sem lehet tudni semmi hivatalosat, mivel a kormányzati szócső szerepet a Magyar Nemzettől tavaly átvevő, nyíltan kormánybarát és állami hirdetésekkel kitömött újság nem méreti meg magát, ahogyan Széles Gábor gyűlöletkeltésért éppen ma megbüntetett napilapja, a Magyar Hírlap című napilap sem vállalkozik a MATESZ auditjára.

Az ellenzéki Népszava továbbra sem tűnik túl erősnek az adatok alapján: az idei év első negyedévben 10 937 darab kelt el belőle, szemben az előző év azonos időszakában mért 13 344 darabbal. Ha így megy tovább, könnyen meglehet, hogy a példányszámuk 10 ezer alá olvad.

Vegyesen alakult egyébként a sajtópiac más termékeinek olvasottsága. A 168 óra, amit az első negyedévben még Mester Ákos, az időközben nyugdíjba vonult főszerkesztő-veterán készített, 13 549 példányban fogyott, ami további csökkenést jelent az előző év azonos időszakában mért 15 694 darabhoz képest. (Hogy a főszerkesztőváltás és az azt követő megújulás mennyire jött be a Brit Media tulajdonába került és a megújításhoz egy PR-ügynökség segítségét kérő lapnál, az a következő negyedéves számokból derül majd ki.)

Ugyancsak csökkenést kellett elkönyvelnie a HVG-nek és a Heti Válasznak. A HVG esetében 2015 első negyedévében még 36 488 példány kelt el, a Heti Válaszból pedig 14 131 darab, idén viszont a HVG-ből már csak 33 056, a Heti Válaszból pedig 12 701 darab. Egyébként mindkét hetilap időközben megújult, kíváncsian várjuk a következő negyedéves eredményeiket, amiből kiderül, ez milyen irányú elmozdulást hozott az olvasók szempontjából. A Heti Válasz 2016 első negyedéves példányszáma egyébként már kevesebb mint a Forbes című üzleti lapé, amelyből 12 740 darabot tudott értékesíteni a kiadója.

Érdekesség, hogy a Figyelő című hetilap  valamiért ezúttal kimaradt a MATESZ méréséből. Ez valószínűleg a lapot kiadó Mediacity ellen indult és még mindig folyamatban lévő felszámolási eljárással függhet össze.

A bulvárpiacon sem rózsás minden.  A Pallagi Ferenc nevével fémjelzett Bors minimálisan ugyan növelni tudta értékesített példányszámát (66 725 darab), de például a Ringier Axel Springerhez tartozó Blikknek egyáltalán nem kedvezett az elmúlt időszak, és hiába fogyott el belőle átlagosan 119 441 darab naponta, ez a 2015 eleji 130 255 példányhoz képest igen jelentős (9 százalékos) esés.

A Central Médiacsoport hetilapja, a Nők Lapja példányszáma némiképp viszont emelkedett: idén hetente átlagosan 218 255 ember nyúlt a pénztárcájába, hogy megvegye a női magazint, szemben a korábbi év azonos időszakában mért 217 152 vásárlással. Az ugyancsak a Central Médiacsoport portfóliójába tartozó Story magazin értékesített példányszáma egyébként 162 992 darab volt, ami viszont 7 ezres (4 százalékos) csökkenést jelent az előző évi 169 106-hoz képest. Itt különösen érdemes lesz figyelni a következő negyedéves adatokat, hiszen Kökény-Szalai Vivien főszerkesztő Andy Vajna TV2-jéhez távozott, a számok alapján még mindig rendkívül népszerű sztármagazint pedig a Blikktől érkező Kolossváry Balázs vette át nemrégiben.

Ugyancsak a női lapok piacán maradva a Fanny számára kedvezett a megújulás, amit a Mediaworks kiadó hajtott végre februárban: 75 600 darab kelt el a női lapból, ami körülbelül 3 ezerrel több mint egy évvel ezelőtt. A Ringier Axel Springer által megjelentetett Kiskegyed néhány ezres csökkenést szenvedett el: 191 582-ről 188 885 darabra csökkent a példányszámuk.

(A 24.hu kiadója a Central Médiacsoport érdekeltségébe tartozó Central Digitális Média Kft.)

Képünk illusztráció.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu / Bielik István
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.