Nick Denton, founder of Gawker Media, speaks during the Interactive Advertising Bureau (IAB) MIXX 2010 conference and expo during Advertising Week in New York, U.S., on Monday, Sept. 27, 2010. The mobile advertising market may more than double in the U.S. to almost $500 million this year, researchers say. Photographer: Andrew Harrer/Bloomberg via Getty Images *** Local Caption *** Nick Denton
Média

Magyarországról hitelezték az amerikai Gawker Mediát

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 05. 04. 15:33

Izgalmas dolgok derültek ki a Magyarországon végül bezárásra ítéltetett cink.hu tulajdonosáról, a Gawker Media pénzügyi eredményeiről a napokban nyilvánosságra hozott adózási dokumentumokból. A Gawker Mediát például Magyarországról, a cink.hu-t működtető Kinja Kft. hitelezte. A Gawker vezetőjét a szexvideós botrány miatt korábban bíróságra citáló Hulk Hogan jogi csapata szerint a magyarországi leányvállalat adóoptimalizálási célra jött létre. A Gawker szerint viszont a cégstruktúra nem szokatlan.
Korábban a témában:

A cink.hu nevű, főleg Szily László nevével fémjelzett, de 2015-ben végül bezárt gagportált működtető Gawker Media zárt részvénytársaságként mostanáig nem hozta nyilvánosságra üzleti eredményeit, legfeljebb csak találgatni lehetett, mekkora árbevételt értek el.  Egy nemrégiben született bírósági ítélet értelmében viszont most kikerültek a cég számai. A dokumentumokban a Gawker Media és a magyar Kinja Kft. (korábbi nevén Blogwire) közötti pénzmozgásokról is szó esik – derült ki a Politico cikkéből. 

Ha csak nagyon-nagyon röviden kellene összefoglalni a lényeget, akkor azt emelnénk ki a cikk állításai közül, hogy a magyarországi Kinja Kft. (illetve korábbi nevén Blogwire) éveken át beszámlázott a tulajdonosának, az amerikai Gawker Mediának, de hitelt is nyújtott az amerikai anyavállalatnak a magyar leánycég, csökkentve ezáltal a tényleges pénzmozgást és növelve ezáltal az amerikai anyacég veszteségeit, bizonyos években akár nullára redukálva ezáltal a Gawker társasági adóját. Vagyis a Gawker a húzással adót tudott optimalizálni.

Szexvideós ügynek köszönhetően váltak publikussá az információk

Hogan 115 millió dollárt kap a Gawkertől kártérítésként

A Hulk Hogan által indított személyiségi jogi per azért indult és zárult végül (egyelőre első fokon) 115 millió dolláros kártérítéssel, mert a Gawker közzétett egy részletet  egy 2012-ben nyilvánosságra került szexvideóból, amelyen a volt pankrátor mellett egy barátja és annak felesége szerepelt.

Az adózási dokumentumot a Hulk Hogan szexvideó miatt lezajlott személyiségi jogi per részeként eredetileg zártan nyújtották be a floridai bíróságra, de a múlt héten végül ezeket a bíróság nyilvánossá tette. A bíróság a perhez kapcsolódóan közzétette a társaság 2011-es, 2012-es és 2013-as adózási információit, valamint a perben vádlottként szereplő Nick Denton Gawker-vezérigazgató  és a gawker.com korábbi szerkesztőjének, A.J. Daulerio-nak a bankszámla-adatait és SZJA-bevallását is. Az adózási dokumentumok így ritka betekintési lehetőséget adtak a Gawker blogbirodalom amúgy nagyon szigorúan zártan kezelt pénzügyeibe, valamint komplex vállalati struktúrájába, például abba, hogy a társaság anyavállalata ugyan a Kajmán-szigeteken működik, de fontos szerep hárul a magyar leányvállalatra.

Az adóbevallási dokumentumból az is kiderült, hogy az amerikai Gawker Media LLC cég 2012-ben 25,6 millió amerikai dollár árbevételre tett szert, ennek ellenére 120 ezer dollárnyi nettó vesztesége volt, így adófizetési kötelezettsége nem volt. 2011-ben a szerkesztőket foglalkoztató Gawker Media 23 millió dollár árbevételt és 1,3 millió dollár profitra tett szert, miközben 460 ezer dollárnyi adófizetési kötelezettségük keletkezett.

Nick Denton, Gawker Media
Nick Denton Fotó: Gawker Media

A Gawker legnagyobb kiadását egyébként a munkavállalók pénze tette ki: 8 millió dollárt kaptak a munkavállalók, valamint Dentonnak 200 ezer, Gaby Darbyshire ügyvezetőnek közel 294 ezer dollárt fizettek ki. További jelentős összegeket emésztett fel a tanácsadóknak kifizetett 1,5 millió dollár, valamint 1 millió dollárt költöttek reklámra és 1,3 millió dollárt informatikára. A Politico Media cikke ezenkívül kiemelt egy jelentős magyarországi kifizetést:  a Gawker 4,2 millió dollár jogdíjat fizetett a Blogwire Hungary nevű, magyarországi anyavállalatnak. Erről a kifizetésről hosszabban is ír a Politico, amely a Gawker vállalati struktúrájának megértetésére is kísérletet tett. Felix Salmonnak, a Reuters egyik vállalati pénzügyekkel foglalkozó blogjának 2010-ben megjelent szavaira hivatkozva azt írták, hogy a Gawker Media nem rendelkezik saját technológiai infrastruktúrával, azokat a magyar leányvállalaton keresztül licencbe vette.  Salmon ebben az írásában arról spekulált, hogy ez a megoldás vajon nem arra szolgált-e, hogy ezzel adót optimalizáljanak az Egyesült Államokban.

Az eredmény egy olyan cég, ahol 130 amerikai munkavállaló dolgozik, akik felemésztik az amerikai bevételeket, ezáltal nagyon kis adót kell fizetniük, miközben a nemzetközi bevételek, a márkák franchise bevételei, valamint a technológia mind a tengerentúlon érintetlen marad

– írta.

Ez egybecseng Hulk Hogan jogi csapatának a szexvideós személyiségi jogi perben tett állításaival is. Hogan szerint a Gawker pénzeket rejteget az Egyesült Államokon kívül.

David Houston, Hogan ügyvédje például a The New York Postnak egy héttel ezelőtt azt monda, hogy szerinte Denton képmutató, mivel jelentős összegeket vándoroltat Kelet-Európába, ami akár adóelkerülési célokat is szolgálhat, valamint alkalmas lehet a hitelezők félrevezetésére.

A Gawker viszont a magyarországi leányvállalattal kapcsolatos vádakra közleményben reagált. Ebben azt írták, hogy a 30 munkavállalóval működő tengerentúli cégstruktúra egyáltalán nem szokatlan, hiába képzelik ennek ellenkezőjét Hulk Hoganék.  Ezek a cégek valódi tevékenységet végeznek – tették hozzá Nick Dentonék.

A magyarországi Blogwire (amelyet 2013-ban Kinja Kft.-nek neveztek át) rendelkezett a különböző szellemi jogokkal (a márkákkal és a website címeivel), valamint a tartalommegosztásra szolgáltató technológiával. A magyar cégnél néhány tucatnyian dolgoznak, köztük reklám- illetve projektmenedzser, programozók, valamint néhány tartalom-előállító. A Gawker Media ilyen értelemben a Kinja egyik ügyfele, hiszen a Gawker fizet a Gawker brand használatáért és a Kinja technológiájáért.

Ennyi hitelt adott a magyar kft. az amerikai tulajnak

Azt, hogy 2012-ben a Gawker Media 25 millió dollár árbevételt ért el és a 120 ezer dolláros veszteség miatt ekkor nem kellett adózniuk, már említettük. Ebben az évben a legnagyobb költségelemet szintén a bérek jelentették: 10,7 millió dollár ment el a munkavállalók fizetésére, míg Denton 383 ezer dollárt, Darbyshire 301 ezer dollárt kapott. Az akkor még Blogwire néven működő magyar leánycégnek (a későbbi Kinjának) 4,6 millió dollárt fizettek ki, valamint 1,7 millió dollár hitelt kaptak a magyar érdekeltségtől. Ebben az évben 1,7 millió dollárt fizettek tanácsadásra, 1,4 millió dollárt informatikára, valamint 1,3 millió dollárt reklámra.

2013-ban a Gawker 34,8 millió dollár árbevételt ért el, valamint 805 ezer dollár volt az adóalapjuk. A társasági adójuk ebben az évben 274 ezer dollár volt. Ebben az évben is a bérekre fordították a legtöbbet: 12,6 millió dollárt a munkavállalók, több mint 500 ezer dollárt Dentonnak, míg Scott Kiddernek, az ügyvezetőnek 226 ezer dollárt fizettek. Tetemes összeget fordítottak tanácsadásra (2,2 millió dollár), 2,1 millió dollárt fizettek reklámra, jogi költségekre 1,3 millió dollárt, továbbá 1,5 millió dollárt online költségtételekre fizettek ki.

2013-ban is pénzt fizettek a magyar leánycégnek: a Kinja Kft. ekkor 6,7 millió dollárt számlázhatott az amerikai cégnek szolgáltatási díj címén, valamint továbbá 4,6 millió dollár hitel felvételére is sor került, amelyet a Kinjától kapott a Gawker.

A nyilvánosságra került dokumentumokból egyébként az is kiderült, hogy a Gawkernek érdekeltsége volt a Curbed nevű bloghálózatban, amit Lockhart Steele Gawker-szerkesztő alapított, majd a Vox Media felvásárolt 2013-ban. A Gawker részvénycsomagja körülbelül 40 ezer dollárt ért 2011-ben és 2012-ben.

A Gawker 2014-es adózási dokumentumait nem hozták nyilvánosságra a bírósági ügy kapcsán, de a Gawker a múlt héten jelentette be, hogy a Gawker Media és a magyar Kinja Kft.  együttesen 44,3 millió dollárt ért el 2014-ben, együttes profitjuk pedig 6,53 millió dollár volt. Ami pedig a tavalyi (2015-ös évet) illeti, egy Gawker-közeli forrás azt mondta a Politico-nak, hogy a cég veszteséges lett, többek között az új iroda és a jogi költségek miatt.

Csak egy outsourcing?

Az, hogy egy vállalat másik országba, illetve másik cégbe helyezi bizonyos tevékenységeit (jelen esetben a Gawker a Kinjához), egyébként nem okvetlenül szokatlan, divatos szóval nevezhetjük ezt akár outsourcingnak is, mely racionális gazdasági döntés lehet azért is, mert ezzel munkaerő- és más költséget is megtakaríthatnak, ha az adott országban olcsóbban tudnak munkaerőt foglalkozni, kisebbek a járulékok stb. Erre az üzleti modellre épülnek az SSC-k is, amelyek például egy nagyvállalat könyvelését másik országban végzik el. Ami a történetet mégis érdekessé teheti, azok a leányvállalat által az anyavállalatnak nyújtott hitelek.

FRISSÍTÉS (2016.05.05.):

Szily szerint Denton rafkós, de a budapesti cég valós tevékenységet végez

Mivel cikkünk megjelenésekor észleltük, hogy a cink.hu – ahol a frissítés tavaly őszi megszűnése ellenére a korábbi anyagok változatlanul elérhetők voltak – teljesen elérhetetlenné vált, illetve kíváncsiak voltunk Szily László véleményére is, mit gondol a Gawker Media kapcsán felmerült információkról, megkerestük az oldal egykori “főbloggerét”, aki jelenleg a 444.hu-nál tevékenykedik. Kérdésünkre elmondta, hogy a szerver jelenleg azért nem érhető el, mert elfelejtett elolvasni egy tavaly kapott e-mailt, és emiatt a hostingcég lekapcsolta a szolgáltatást, de várhatóan a későbbiekben újra elérhetők lesznek a régi tartalmak. Szily elmondta, hogy épp egy (iskolákról, apáknak szóló) könyv kéziratán dolgozik, de ha leadta a szöveget, mindenképpen intézkedik az ügyben. Ami cikkünk állításait illeti, azt írta, hogy  a teljes Gawker birodalom kiszolgálása és a Kinja teljes fejlesztése itt van Budapesten, sőt eddig a dizájnrészleg nagyja is itt volt.

Ami önmagában persze nem zár ki bármilyen adótrükköt, de az is biztos, hogy ez itt egy nagyon is valódi tevékenységet végző cég. Más kérdés, hogy használják-e cselezésre is, és hogy olyan cselezésre-e, ami közben törvénytelen is. Hála istennek nem tudok erről a részéről, de Nicket ismerve cseles, rafkós, de nem törvénytelen megoldást találhatott ki

– mondta el a véleményét Szily. 

Denton szomorú hírrel hívta fel Szily-t

cink.huNick Dentontól tavaly szeptemberben kapott hívást Szily László, a cink.hu alapítója: ekkor közölte az amerikai blogbirodalom első embere, hogy ezentúl nem finanszírozzák tovább a 2013. január 2-án létrejött site működtetését. A bezárást azzal magyarázták, hogy az oldal látogatottsága jelentősen csökkent, ami Szilyék állítása szerint többek között a Facebook megváltozott működése miatt alakult így. Nick Denton tulajdonos ugyan odaajándékozta a cink.hu domaint Szily-nek, aki akkor még azt írta, hogy mivel a blogolást „nem olyan könnyű egyszer csak abbahagyni, így a következő napokban-hetekben lehet, hogy fogunk még alkalmilag posztolgatni ide”, sőt felmerült, hogy a Cink esetleg valamilyen formában tovább élhet, de végül a stáb szétszéledt.

(A kiemelt képen: Nick Denton)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.