Média

Mikorra lehet nyereséges a Jófogás? – interjú a Schibsted Classified Media Hungary ügyvezetőjével

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 04. 04. 13:30

Néhány hete tette közzé a norvég Schibsted médiavállalat a csoportszintű üzleti eredményeit: növekvő profitról és árbevételről számoltak be. De vajon mi a helyzet a magyar leányvállalatuknál? Felkerestük a Jófogás.hu-t működtető és az OLX-et tavaly bekebelező magyar cég ügyvezetőjét, Palocsay Gézát, aki a 24.hu-nak adott interjúban beszámolt az eredményeikről és az idei fejlesztéseikről is.

Rendkívül elégedetten nyilatkozott Rolv Erik Ryssdal vezérigazgató, a Schibsted Media Group 2015 üzleti eredményeiről kiadott tájékoztatóban, mivel az online apróhirdetési piacból származó árbevételek és a profit is szépen emelkedett: az árbevétel 2015-ben 15,1 milliárd norvég korona lett (ez átszámítva körülbelül 498,4 milliárd forint), ami 10 százalékos növekedés 2014-hez képest. A profit (EBITDA) is szépen növekedett: 2016 millió norvég korona (66,5 milliárd forint lett), szemben az előző évi 1941 millió NOK-kal: ez körülbelül 4 százalékos növekedést jelent. A vezérigazgató külön is kiemelte a francia és a spanyol leányvállalat teljesítményét, ahol az online apróhirdetésekből származó bevétel 20 százalékot nőtt. De mi a helyzet a magyar leányvállalat háza tájékán? Ennek kiderítésére Palocsay Gézát, a a Schibsted Classified Media Hungary ügyvezetőjét kérdeztük.

Palocsay Géza elárulta, hogy a Jófogás.hu apróhirdetési oldalt működtető cégnél az alkalmazotti létszám folyamatosan növekszik: míg az idei év elején 32 főállású munkavállalóval dolgoztak, jelen pillanatban már 36 munkavállalójuk van, „emellett van egy dinamikusan változtatható diákerőforrásunk, akik az ügyfélszolgálati teendőket is ellátják”. „Az idei évben a tervünk 50 százalékos emelkedés, a 2015 év eleji állományhoz képest, így körülbelül 50 főnél fogunk megállni az év végére” – tette hozzá az ügyvezető.

Miből adódik a növekedés?

A tavalyi évünk elég jól sikerült, az OLX-es adatbázis-migráció kezdetétől masszívan megnövekedett a látogatószámunk, és a növekedés az összeolvadás lezárását követően tovább folytatódott. A jelentősen megnövekedett látogatói elérésünk mellett, 2014-ről 2015-re több mint háromszorosára nőtt a felhasználóktól és egyéb forrásokból származó árbevételünk. Szintén a 2015-ös évhez köthető, az ingatlan kategóriára történő folyamatos specializált fejlesztések és funkciók. Annak érdekében, hogy ezen a területen sikeresek tudjunk lenni, és a növekedési elvárásokat is teljesítsük, szükséges a fentebb említett létszámbővítés, amely szinte minden területet (IT, termékfejlesztés és sales) érint.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

Mekkora a hazai leányvállalat árbevétele, és mely kategóriák biztosítják a legnagyobb bevételt?
Összességében közel 2 millió euró lett a tavalyi árbevételünk. Mindig is nagyon nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a fő árbevételi forrásaink a felhasználóinkhoz legyenek köthetőek, mert személyesen abban hiszek, hogy hosszútávon csak így maradhatunk sikeresek. Tavaly sikerült ennek megfelelni, mert az árbevételünk nagyobbik része, közel 70 százaléka a felhasználóktól érkezett, különböző szolgáltatások igénybevételén keresztül. A legmeghatározóbb árbevétel termelő kategóriáink az Állás, az Ingatlan és a Jármű. Ezek olyan kategóriák, ahol jellemzően több a céges/profi hirdető, így az egy felhasználóra eső árbevétel magasabb, mint az úgynevezett “piactér” jellegű kategóriákban, de összességében a 3 nagyobb kategória teljesítménye nem elég a tervek teljesítéséhez, nagy szükség van a nagyobb elemszámmal rendelkező, de olcsóbb kiemelési díjakkal működő kategóriákra is (Például: Baba-mama)

A kiemelésekből származó árbevételek mellett vannak olyan szolgáltatásaink mint például a Háztól-házig, amelynek keretében a GLS-sel együttműködve szintén plusz árbevételre teszünk szert azáltal, hogy szolgáltatásfejlesztés keretében igyekszünk újabb kényelmi funkciókkal segíteni a felhasználók egymás közötti tranzakcióit.

Mi a helyzet a profittal? Úgy hírlik, hogy arra még várni kell.

Mivel továbbra is növekedési fázisban vagyunk, ezért jelen pillanatban nem a profittermelés, illetve a nullás eredmény minél előbbi elérése a fő cél. A tavalyi év első negyedévében még zajlott a két apróhirdetési oldal, az OLX és a Jófogás közötti harc, ebből kifolyólag elég jelentős mértékű marketingköltést bonyolítottunk le, ami nyilvánvalóan kihatott az év végi EBITDA számainkra is, amik ennek ellenére jelentősen javultak a 2014-es eredményekhez viszonyítva. 2016-ban pedig várhatóan felére fogjuk letolni a veszteségeket az előző évhez képest.

De mit jelent ez a számok szintjén?

Míg 2014-ben közel 3 milliárd forint volt a mínuszunk, addig 2015-ben csak kissé haladta meg 1 milliárd forintot, 2016-ban pedig a néhány száz milliós mínusz eredmény elérése a cél.

Hosszabb távon persze a rentábilis/profitábilis üzletmenetre törekszünk, de addig, amíg bizonyos kulcsterületek meghódítása érdekében befektetéseket kell végrehajtani, addig ez nem az első számú prioritás.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

A Schibsted eddig is elkötelezett volt a magyar piac tekintetében, amit alá is támasztott több olyan befektetéssel, amik meghatározóak voltak a hazai e-kereskedelmi piacon (Expressz.hu, hasznaltauto.hu, OLX). A jövőben sincs más feladatunk, mint hogy növekedjünk és hódítsuk meg azokat a kulcsterületeket, amelyek célként vannak kitűzve a központunk által. Szerencsések vagyunk, mert a munkához minden támogatást megkapunk az anyacégtől.

Mikorra prognosztizálható, hogy nyereségbe fordul át a cég?

Jelen pillanatban azt tudom mondani, hogy mind termékfejlesztési oldalon, mind pedig a saját mindennapjaink menedzselésében körülbelül hat hónapra látok pontosan előre. Tehát nagyon jó lenne azt mondani, hogy öt vagy két éven belül fog ez megtörténni, de annyira gyorsan változik körülöttünk a környezet, a felhasználói szokások – de mondhatnám a gyorsan változó szabályozási környezetet is -, hogy nem látom értelmét hat-tizenkét hónapnál távolabbi időszakra vonatkozó kijelentéseket tenni az üzleti eredményeinkkel kapcsolatban.

Az üzleti tervekben azért csak van erre vonatkozólag elképzelés.

Természetesen igen, vannak üzleti terveink, viszont nagyon-nagyon sok benne a változó, és negyedévente felül is szoktuk vizsgálni az előrejelzéseinket, mint minden hasonló cég.

Beszéljünk kicsit az Ingatlan kategóriáról. Nem elkésett a dolog? Hiszen nagyon sok szereplő van ebben a kategóriában, az ingatlan.com és az otthonterkep.hu piaci elsőbbségét nehéz lesz befogni. Miben tud majd mást nyújtani a Schibsted/Jófogás Ingatlan kategóriája, mint az erre szakosodott specialisták?

Azt gondolom, hogy egy olyan piaci helyzetben, ahol egy generalista site néhány apróbb lépéssel pár hónapon belül képes a 90 napnál nem régebbi hirdetések nagyságát jelentősen az üzletileg piaci első vertikális oldal elé tenni, akkor azon a piacon a pozíciók nem annyira szilárdak, hogy ott ne lehetne keresnivalója egy új szereplőnek.

Sőt mára eljutottunk odáig, hogy a Jófogáson elérhető 90 napnál nem régebbi hirdetési állomány meghaladja a magát legnagyobb ingatlanos adatbázisának tartó weboldal teljes hirdetési állományát. Emellett idén januárban és februárban, a DKT adatai szerint a Jófogás harmadik legnagyobb elérésű oldal volt Magyarországon. Ezt nagyon fontosnak tartom kiemelni egy olyan környezetben, ahol a híroldalak látogatottsága szinte az egekben van, hiszen szinte mindennap történnek olyan dolgok a világban (sajnos többségében negatív események), amik miatt ezen oldalak hatalmas látogatottsági számokat generálnak. Egy ilyen helyzetben, ha egy apróhirdetési site a harmadik helyen tud lenni, az egy olyan meghatározó piaci erő, amit igenis lehet arra fordítani, hogy a különböző vertikumokat nagy eséllyel meghódítsunk. A mi elérésünk pedig idén januárban és februárban 2,1-2,3 millió valós felhasználó szám között mozgott.

De nem elégszünk meg a nagy eléréssel, folyamatosan fejlesztjük az oldalt és jövünk ki új termékekkel, szolgáltatásokkal. Épp beszélgetésünk idején indítottuk útjára például az új ingatlanra specializált androidos mobil alkalmazásunkat, ami egy körülbelül négy hónapos nagyon intenzív fejlesztés eredménye. Ezt az applikációt, a partnereink közé tartozó ingatlanirodákkal együttműködve, az ő meglátásaik, tapasztalataik és a saját felhasználóink visszajelzései alapján készítettük el, mert fontosnak tartottuk, hogy olyan terméket hozzunk létre, amelyben az adott kategória felhasználói mellett a szakma is képviselteti magát a megfelelő működés érdekében. Ezzel a lépéssel is meg kívánjuk erősíteni, hogy komolyan gondolkozunk az ingatlan kategóriában. Jelenleg pedig azon dolgozunk, hogy ezt a kategóriát egy picit elkülönítsük a többi nyolc főkategóriától a weboldalon és olyan funkciókkal és egyedi működéssel lássuk el, ami megfelel a kategóriához tartozó felhasználói és eladói igényeknek. Az új mobilalkalmazásban, ezek közül néhány változtatás már megjelenik, hiszen a szűrési feltételek és a lista oldalon megjelenő információk erre a kategóriára lettek testreszabva. Az ingatlanokat egyébként a teljes adatbázisunkat tartalmazó az applikációnkból is el lehet érni, de azt gondoljuk, hogy felhasználóknak könnyebbség, hogy az ingatlankeresést különálló termékkel is segítjük.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

A fejlesztéseink azonban nem korlátozódnak csak az Ingatlan kategóriára. 2016 első negyedévében a Jófogás oldalt reszponzívvá tettük, ami nagyon fontos és szükséges lépés volt, hogy a változó felhasználói szokásoknak meg tudjunk felelni.

A változásokra kiváló példa az applikációk kapcsán mutatott óriási érdeklődés a felhasználóink által. 2015 januárjában 100 ezer androidos felhasználónk volt, mostanra viszont több mint 390 ezer. Emellett van Windows Phone és iOS platformra is alkalmazásunk. Az iOS applikációnkba várhatóan nyárra kerül be az androidon már elérhető összes funkció, mivel a különböző platformok népszerűsége szerint priorizáljuk a fejlesztéseink ütemezését. Nem véletlen, hogy szinte mindent Androidra hozunk ki első körben, hiszen a látogatóink jelentős része ezen a platformot használja.

A nagy látogatottsági számot hogyan érik el, milyen médiát használnak ehhez?

Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a forgalmunk körülbelül fele a nyitóoldalra érkezik, köszönhetően a hatalmas márkaismertségnek. Az organikus forgalom is jelentős, az óriási, közel 3 millió aktív hirdetést tartalmazó kínálatunk miatt. Természetesen hirdetünk különböző online csatornákon is, de ezek mértéke messze elmarad a korábbi években tapasztaltaktól. Fontos kiemelni, hogy a hír oldalakhoz hasonlóan a látogatóink több mint fele már mobil platformokról érkezik.

Régen nagyon aktív volt a cég tévében, rengeteg Jófogás és OLX reklámszpot volt látható a két nagy versenyének idején. Az összeolvadás után a nagy kampányolási időszaknak is vége?

A tévében mi kevésbé voltunk aktívak, mint a másik oldal, de kétségtelenül sokkal aktívabb voltunk, mint most. Akkor egy versenyhelyzet volt, és a márkaismertség egy nagyon fontos mutató volt a végül kialakult számunkra kedvező eredmény megszületéséhez.

Az idei céljaink között van egy új korosztály, a 17-25 év közöttiek megszólítása, amely ismét indokolttá tette az ezen a platformon történő megjelenést, amit egy intenzív YouTube-kampánnyal is kiegészítünk. Ezen korosztály bevonása fontos a számunkra, hogy a jövőbeni pozícióinkat megszilárdítsuk és a növekedést biztosítsuk.

Fontos, hogy megismertessük velük az oldalt és azokat az előnyöket, amelyek számukra fontosak lehetnek az életük aktuális szakaszában. Szeretnénk, ha például költözésnél, utazásnál, vagy akár az első diákmunka megtalálásához is az oldalunkat használnák, hiszen a kínálatunk alkalmas az igényeik teljesítésére.

Tehát jellemzően az idősebb, korosabb osztály használja az oldalt?

Igen. Jellemzően a 25 év felettiek használják az oldalt, ami egyébként annyiban nem meglepő, hogy a 25 év feletti korosztály már nagyobb arányban rendelkezik eladható tárgyakkal és tudatosabb vásárlási szemlélettel.

A fiatalabbakat arról szeretnénk meggyőzni, hogy egymás közt okosabban tudják az aktuális termékek, vagy szolgáltatások kapcsán felmerülő igényeiket kielégíteni, legyen ez lakótárs keresés, egy új hobbi, vagy egy új albérletbe szükséges berendezések beszerzése. Az oldalunk megújításánál rájuk is gondoltunk, és nagyon sok új funkciót is bevezettünk, amelyek elengedhetetlenek a közösségi médián felnőtt generációnak. Például ilyen a követés funkció, mellyel lehetőséget biztosítunk arra, hogy egy sikeres adásvétel után az eladót követve, azonnal értesüljünk, ha az új terméket tölt fel az oldalra. Hasonló újítás volt a mobiltárca megjelenése a fizetési lehetőségek között és ezzel még nem értünk a terveink végére. Az egymás közötti kommunikációt chat funkcióval és az aktuálisan online elérhető felhasználók megmutatásával igyekszünk gyorsítani. A kisebb közösségek (például főiskolák) részére pedig zárt csoportok létrehozásának a lehetőségét fogjuk biztosítani, személyesebbé és biztonságosabbá téve az adás-vétel folyamatát.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

Vannak egyébként a Schibstednek további akvizíciós tervei jelenleg Magyarországon, tervezi-e további oldalak megvásárlását, vagy hogy valamilyen új dologba vág bele?

Jelen pillanatban három fő cél vezérel bennünket. Az első az Ingatlan kategória meghódítása. A második a további növekedés és a fiatalabb generáció bevonása a Jófogásra. A harmadik pedig, hogy az előző két cél teljesítésével árbevételi, üzleti oldalon is hozzuk azokat az elvárásokat, amelyeket a központ megfogalmazott. Minden további lépésünk, az aktuális piaci helyzetnek és trendeknek megfelelően fog kialakulni.

Miközben a verseny az OLX-szel megszűnt, azért mégiscsak rengeteg versenytársuk van a sok alkategóriában, például az állásportálok, vagy a már említett ingatlanos oldalak. A karrier esetében hogyan tudnak versenyezni a piacvezető Profession.hu-val?

Én azt látom, hogy az apróhirdetési oldalakon megjelenő álláshirdetések jelentősen eltérnek azoktól a pozícióktól, amelyek a karrierportálokon megjelennek. Alapvetően nálunk a kékgalléros, diák és idénymunkára szóló pozíciók vannak, de jó konverziós képességgel rendelkezünk a vidéki pozíciók betöltésénél is. Például több Szállás.hu által meghirdetett nem budapesti pozíciót is a rajtunk keresztül érkező jelöltekkel tudtak betölteni. Nem véletlen, hogy a fiatalok megnyeréséhez fontos eszköznek tartjuk az Állás kategóriánk bemutatását is, hiszen nagyon jó együttműködéseink vannak a diákmunka szövetkezetekkel. Az elmúlt hetekben tartottunk egy olyan eseményt az egyik találkozási pontunkon, ahol a hallgatók eljöhettek, és egy mini workshop, illetve próbainterjúk segítségével készülhettek fel az előttük álló kihívásokra és tájékozódhattak az őket érdeklő területek nyitott pozícióiról. Tehát azt gondolom, hogy a karrierportálok által képviselt és biztosított szolgáltatások eltérnek attól, amiben jelenleg a Jófogás erős, így a termékeink jól megférnek egymás mellett és nem konkurálnak.

Hogyan zajlott az OLX-Jófogás összeolvadás?

Ez egy körülbelül tíz-tizenkét hetes folyamat volt, amelynek a keretében nagyon szorosan együttműködtünk az OLX külföldi fejlesztői csapatával. A folyamat több lépcsőben zajlott. Az oldalunk kisebb átalakítása/felkészítése volt az első lépés, amelyet két lépcsőben követett a másik oldal adatbázisának átvétele és az onnan érkező felhasználók aktiválása a Jófogáson. A tavaly május 12-vel kezdődő héttől kezdődött az áttöltött adatbázis aktiválása és a teljes folyamat június végével zárult le, betartva minden jogi és szerződéses elvárást.

Itt lényegében a kisebb szereplő vette meg a nagyot, vagy fordítva?

Kérdés, hogy mi alapján tekintjük kisebbnek az egyes szereplőket.

Például felhasználószám, adatbázisméret, árbevétel alapján.

Árbevételben biztosan nem voltunk a kisebbek, mivel nálunk, a Jófogáson sokkal több kiemelési lehetőség, illetve a háztól-házig szolgáltatás miatt több árbevételi csatornánk volt, mint a másik oldalon, ahol a monetizálás nem volt fókuszban. Hogy látogatottságban nagyobbak vagy kisebbek voltunk, azt csak különböző külső szolgáltatókon keresztül lehetett becsülni, de az oldalak látogatottsági számai nem voltak auditálva/megnyitva, így erről nem áll rendelkezésre adat.

Fotó: 24.hu / Berecz Valter

A hirdetési adatbázisok méretében, az OLX-en megjelenő szám magasabb volt, mint amit a Jófogáson láthattak a felhasználók 2015 februárjában, de a különbség a két adatbázis között 90 százalékról 30 százalékra csökkent 2014 májusa és 2015 februárja között, vagyis a Jófogás az egyedi szolgáltatásainak köszönhetően sokkal intenzívebben nőtt és dolgozta le a hátrányát, ráadásul tévés média költésünk ebben az időszakban alig harmada volt a versenytársunkénak.

Mostanában lényegében teljesen egyszereplős lett a piac, leszámítva persze a vertikális kategóriákon belüli versenytársakat?

Generalista oldalon igen. Voltak kezdeményezések, a két adatbázis összeolvasztásának idejében, hiszen sokan gondolták úgy, hogy apróhirdetési oldalt könnyen és gyorsan lehet csinálni és láttak némi potenciált abban, hogy az OLX eltűnésével pozíciókat lehet szerezni. Ezen próbálkozások között én nem látok egy olyat sem, mely képes lehet megfelelni azoknak az elvárásoknak, amik működőképessé tegyenek egy hasonló szolgáltatást. Ha ugyanis a hirdetést feltöltő felhasználó nem tudja eladni a termékét az oldalon, akkor teljesen mindegy, hogy ki és mennyit költ az adott oldal marketingjére. Itt minden arról szól, hogy mennyire hatékonyan, gyorsan lehet eladni és venni.

Sanomától Schibstedig

Palocsay Géza 2014. július elsejétől tölti be a Jófogás.hu-t is működtető Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatói posztját. Palocsay karrierje a Sanoma Media Budapestnél (a mai Central Médiacsoport jogelődjénél) kezdődött, ahol egy idő után hirdetési igazgatónak nevezték ki: e minőségében ő felelt az értékesítési stratégiáért és az árbevételek optimalizálásáért, majd az Árukereső.hu e-kereskedelmi cégnél először értékesítési igazgatóként öt országban felügyelte a sales tevékenységeket, majd operatív igazgatóként a napi működést irányította. Az ár-összehasonlító oldal után rövid kitérővel került a Schibsted cégcsoport hazai leányvállalatának élére.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.