francia zászló
Média

Bekeményítenek a francia médiatulajdonosok

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 03. 23. 10:40

Azért volt muszáj lépniük, mert Franciaországban a világon a legmagasabb a reklámblokkolók elterjedtsége: már nagyjából minden harmadik francia letiltotta a reklámokat. Magyarországon egyébként épp a napokban vezetett be előfizetési díjat adblockert használó látogatóitól az egyik informatikai portál.
Korábban a témában:

A franciaországi médiatulajdonosok, illetve kiadók úgy döntöttek, hogy fellépnek a franciák körében egyre divatosabb reklámblokkolás jelensége ellen. Olyannyira divatos jelenségről van szó, hogy a franciák világviszonylatban is vezetőnek számítanak e téren.

A comScore adatai szerint a franciák 27 százaléka, vagyis közel minden harmadik látogató használ valamilyen reklámblokkolót, miközben az Egyesült Államokban ez az arány 9, az Egyesült Királyságban pedig 10 százalék körül van. 

A jelenség megfékezésére létrejött kezdeményezés élére állt a Geste nevű, franciaországi médiavállalatokat tömörítő iparági szervezet, és máris olyan nagy nevek csatlakoztak a fellépéshez mint a Le Monde, a L’Equipe és az RTL, de emellett kisebb márkák is támogatják a kiállást. A cél az, hogy valahogyan leszoktassák az embereket az adblockerek használatáról.

A kezdeményezéshez csatlakozók azonban nem azonos taktikát használnak. A L’Equipe és a Le Parisien például a jövőben csak úgy hajlandó megmutatni a tartalmait, ha a reklámblokkolókat használók fehérlistára teszik az oldalt, vagyis az adott oldalakon kikapcsolják a reklámtiltást – írja a Guardian.

A Le Monde viszont egyelőre csak figyelmezteti a felhasználókat. A honlapon azt írják ki a reklámblokkolókat használóknak, hogy “400 újságírónk érdekében, akik nap nap mint magas minőségű, megbízható és változatos témájú híreket szolgáltatnak az önök számára, hirdetési bevételekre van szükségünk.” A figyelmeztetés után azonban az adblocker felhasználók meg tudják nyitni a kedvelt portál tartalmait.

A Libération viszont azon kevés online portálok egyike, amelyek egyelőre nem részesei a mostani összefogásnak. A kiadójuk illetékese azonban azt mondta, hogy ők is dolgoznak valamilyen hosszú távú megoldáson.

Guy Phillipson, az IAB reklámszakmai szervezet Egyesült Királyságbeli vezetője azt mondta, hogy a franciaországi reklámblokkolás mértéke mostanra riasztó méreteket öltött, ezért nem meglepő a kiadók közös fellépése a jelensége ellen. Hozzátette, hogy a reklámblokkolás a minőségű újságírást veszélyezteti, ezért úgy látjuk, hogy egyre több és több brit médiatulajdonos is hasonló lépést tesz.

Mi is beszámoltunk róla, hogy az elmúlt hetekben egyébként a francia területhez képest jóval kevésbé sújtott Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is több jelentős iparági szereplő ugyancsak elkezdett fellépni a reklámtiltás ellen. Olyan nagy szereplők lépnek fel mint a Forbes, vagy a New York Times. (Ezekről kapcsolódó cikkeinkben olvashat bővebben.)

Egy magyar portál pénzt kér az adblocker-használóktól

A reklámblokkolás ellen egyébként idehaza is harcolni kezdett a szakma. Az egyik informatikai portál, az ITCafé például néhány nappal ezelőtt arról írt, hogy mivel az oldaluk látogatóinak ma már közel harmada használ adblockert (ez a célközönségük magasabb szintű informatikai tájékozottságával magyarázható), ezért a jövőben előfizetési díjat kérnek a reklámblokkolókat használóktól. Az előfizetési díj viszonylag csekély, 390 forint, és ezért cserébe azt ígérik, hogy teljesen reklámmentesen lehet látogatni az oldalt. Aki viszont visszakapcsolja a reklámok megjelenítését, továbbra is elérheti ingyenesen a tartalmaikat, tehát a dolog opcionális. Az előfizetésért reklámmentességet biztosító (prémium tagságnak is nevezhető) üzleti modellt egyébként az ITCafét működtető Prohardver kiadó a portfóliójába tartozó több más online termék esetében is bevezette, és a reklámmentességen kívül néhány más extra szolgáltatást is adnak ezért.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Picture taken on June 25, 2013 in Aachen, western Germany, shows British actor and UNICEF Goodwill Ambassador Roger Moore and his Danish wife Kristina Tholstrup waving from a carriage as they visit the CHIO World Equestrian Festival.
Moore, who will forever be remembered for playing the womanising superspy James Bond, died May 23, 2017, aged 89, his family announced in a statement. / AFP PHOTO / dpa / Henning Kaiser / Germany OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.