Média

Bekeményítenek a francia médiatulajdonosok

francia zászló
francia zászló
Azért volt muszáj lépniük, mert Franciaországban a világon a legmagasabb a reklámblokkolók elterjedtsége: már nagyjából minden harmadik francia letiltotta a reklámokat. Magyarországon egyébként épp a napokban vezetett be előfizetési díjat adblockert használó látogatóitól az egyik informatikai portál.

A franciaországi médiatulajdonosok, illetve kiadók úgy döntöttek, hogy fellépnek a franciák körében egyre divatosabb reklámblokkolás jelensége ellen. Olyannyira divatos jelenségről van szó, hogy a franciák világviszonylatban is vezetőnek számítanak e téren.

A comScore adatai szerint a franciák 27 százaléka, vagyis közel minden harmadik látogató használ valamilyen reklámblokkolót, miközben az Egyesült Államokban ez az arány 9, az Egyesült Királyságban pedig 10 százalék körül van. 

A jelenség megfékezésére létrejött kezdeményezés élére állt a Geste nevű, franciaországi médiavállalatokat tömörítő iparági szervezet, és máris olyan nagy nevek csatlakoztak a fellépéshez mint a Le Monde, a L’Equipe és az RTL, de emellett kisebb márkák is támogatják a kiállást. A cél az, hogy valahogyan leszoktassák az embereket az adblockerek használatáról.

A kezdeményezéshez csatlakozók azonban nem azonos taktikát használnak. A L’Equipe és a Le Parisien például a jövőben csak úgy hajlandó megmutatni a tartalmait, ha a reklámblokkolókat használók fehérlistára teszik az oldalt, vagyis az adott oldalakon kikapcsolják a reklámtiltást – írja a Guardian.

A Le Monde viszont egyelőre csak figyelmezteti a felhasználókat. A honlapon azt írják ki a reklámblokkolókat használóknak, hogy “400 újságírónk érdekében, akik nap nap mint magas minőségű, megbízható és változatos témájú híreket szolgáltatnak az önök számára, hirdetési bevételekre van szükségünk.” A figyelmeztetés után azonban az adblocker felhasználók meg tudják nyitni a kedvelt portál tartalmait.

A Libération viszont azon kevés online portálok egyike, amelyek egyelőre nem részesei a mostani összefogásnak. A kiadójuk illetékese azonban azt mondta, hogy ők is dolgoznak valamilyen hosszú távú megoldáson.

Guy Phillipson, az IAB reklámszakmai szervezet Egyesült Királyságbeli vezetője azt mondta, hogy a franciaországi reklámblokkolás mértéke mostanra riasztó méreteket öltött, ezért nem meglepő a kiadók közös fellépése a jelensége ellen. Hozzátette, hogy a reklámblokkolás a minőségű újságírást veszélyezteti, ezért úgy látjuk, hogy egyre több és több brit médiatulajdonos is hasonló lépést tesz.

Mi is beszámoltunk róla, hogy az elmúlt hetekben egyébként a francia területhez képest jóval kevésbé sújtott Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is több jelentős iparági szereplő ugyancsak elkezdett fellépni a reklámtiltás ellen. Olyan nagy szereplők lépnek fel mint a Forbes, vagy a New York Times. (Ezekről kapcsolódó cikkeinkben olvashat bővebben.)

Egy magyar portál pénzt kér az adblocker-használóktól

A reklámblokkolás ellen egyébként idehaza is harcolni kezdett a szakma. Az egyik informatikai portál, az ITCafé például néhány nappal ezelőtt arról írt, hogy mivel az oldaluk látogatóinak ma már közel harmada használ adblockert (ez a célközönségük magasabb szintű informatikai tájékozottságával magyarázható), ezért a jövőben előfizetési díjat kérnek a reklámblokkolókat használóktól. Az előfizetési díj viszonylag csekély, 390 forint, és ezért cserébe azt ígérik, hogy teljesen reklámmentesen lehet látogatni az oldalt. Aki viszont visszakapcsolja a reklámok megjelenítését, továbbra is elérheti ingyenesen a tartalmaikat, tehát a dolog opcionális. Az előfizetésért reklámmentességet biztosító (prémium tagságnak is nevezhető) üzleti modellt egyébként az ITCafét működtető Prohardver kiadó a portfóliójába tartozó több más online termék esetében is bevezette, és a reklámmentességen kívül néhány más extra szolgáltatást is adnak ezért.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik