Budapest, 2009. november 19.
Pakots Zsolt, a Class FM vezérigazgatója az új rádió stúdiójában. Pár másodperccel éjfél után elindult a két új országos kereskedelmi rádió: a Sláger helyén jelentkező NeoFM és a Danubiust váltó Class FM. A hét évre szóló műsorszolgáltatási jogosultságot október 28-án ítélte oda a pályázóknak az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), miután a frekvenciákon korábban sugárzó adók szerződése lejárt.
MTI Fotó: Kovács Tamás
Média

Sales house: mit szólnának a szabályozáshoz az érintettek?

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 03. 21. 15:34

A Népszabadság pénteken egy olyan előkészület alatt lévő jogszabálytervezetről írt, ami alapján a médiavállalatoknak nem lehetne tulajdonrészük a reklámok értékesítésével foglalkozó kereskedőházakban, vagyis sales house-okban. Kíváncsiak voltunk, mit szólnának hozzá a lap által érintettként megnevezett piaci szereplők, többek között az RTL Magyarország és a Simicska Lajos nevével fémjelzett Class FM, valamint a CEMP és a Central Médiacsoport. A kormány részéről egyébként azzal reagáltak a pénteki cikkre, hogy ők nem készülnek ilyen jogszabályra. A Fidesz kormányzása idején azonban rendszeres gyakorlattá vált, hogy az ilyen vitatott jogszabályokat egyéni képviselők nyújtják be az Országgyűlésnek, ahogyan történt az a reklámadó bevezetésekor is, így egy ilyen kormányzati cáfolat közel sem jelenti azt, hogy nem születik végül ilyen jogszabály.

Szinte minden online sajtóorgánum foglalkozott azzal az értesüléssel, amiről a Népszabadság számolt be. Információik alapján – amit állítólag nekik több piaci és kormányzati forrás is megerősített – jogszabályi úton akadályoznák meg, hogy egy médiavállalat tulajdonosa reklámokat, hirdetéseket értékesítő kereskedőházakat, vagyis sales house-okat működtessen, ezt még kapcsolt vállalkozásain keresztül sem tehetné meg. A lap szerint a jogszabályt bármikor benyújthatják, arra már Rogán Antal és Habony Árpád is rábólintott, és jelenleg azt mérlegelik, hogy az milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából.

Hiszen a lap szerint a tervezett jogszabály egyik nagy kárvallottja lenne az RTL, amely korábban nemzetközi fellépésével elérte, hogy végül a rá kiszabott extra mértékű, eleinte 40, majd 50 százalékos (bevétel alapon számolt) reklámadó mértékét csökkentsék. Az RTL-csoportot azért érintené rosszul a tervezett szabályozás, mert a reklámbevételeit a tulajdonában lévő, R-Time nevű sales house-on keresztül szerzi. Az R-Time egyébként nemcsak az RTL-csoport csatornáinak (RTL Klub, RTLII, RTL+, Cool TV, Film+ és Film2, Sorozat+) reklámidejét értékesíti, de több más tulajdonú tévével is szövetkeztek, így ők árulják a Discovery Channel, a TLC, a Muzsika TV, az IDx, a Paramount Channel, a VIVA, a Comedy Central, a Nickelodeon, és a Music Television (MTV) reklámperceit is.  Ha megvalósulna, amiről a napilap cikkezett, akkor az óriási érvágás lenne az RTL-nek, hiszen kénytelen lenne eladni a kereskedőházát.

A 24.hu a Népszabadság cikkének megjelenése után megkereste az ügyben az RTL Magyarországot, ők viszont a szokásosnál is óvatosabbnak bizonyultak, mindössze annyit jeleztek vissza sajtókapcsolati vezetőjükön keresztül, hogy köszönik a megkeresést, de a hírt nem szeretnék kommentálni. Az egyik, az RTL Csoportnál dolgozó, a cég ügyeire rálátó forrásunktól ugyanakkor azt hallottuk, hogy már korábban eljutottak a cégcsoporthoz a sales-house szabályozással kapcsolatos tervek.

Simicskáék nem tartják magukat érintettnek

A Népszabadság azt is közölte, hogy a tervezett szabály hátrányosan érintené Simicska Lajos médiaérdekeltségeit is. A lap ugyanis azt írta, hogy a miniszterelnökkel tavaly szembefordult üzletember Class FM-jének reklámidejét egy „családon belüli” sales house, a Sonitus Media értékesíti, amelynek a (magát a TV2 jogos tulajdonosának is tartó, emiatt perben is lévő) Megapolis Media a tulajdonosa, ez a cég pedig közvetve érdekelt a Class FM-ben, így a törvény tiltólistára tenné.

A 24.hu megkereste a Class FM-et és a Sonitus Media-t is. Turi Árpád, a Class FM-et működtető Advenio Zrt. vezérigazgatója telefonon azt mondta szerkesztőségünknek, hogy úgy tudja, őket nem érintené egy ilyen szabály, hiszen a Class FM-et működtető Advenio Zrt. nem tulajdonosa a Sonitus Médiának. Hasonlóan nyilatkozott a 24.hu-nak Pakots Zsolt, a Sonitus Média Kft. ügyvezetője is. Mint telefonos megkeresésünk után e-mailben jelezte,

Mivel ez még ebben a pillanatban még csak egy sajtóértesülés, ezért sajtón keresztül történő üzengetésekre nem kívánunk érdemben reagálni. Ha majd konkrétumok születnek, és abból törvények, akkor természetesen, mint eddig is mindig, a Sonitus Média Kft. a törvényeknek megfelelően fog eljárni.

Az ügyvezető ugyanakkor hozzátette, hogy

a Sonitus Média Kft. a Class FM rádió és a Music FM rádió mellett most is több mint 40 vidéki rádiónak is értékesíti a reklámidejét. A Sonitus Média Kft. jelenleg sem közvetett, sem közvetlen tulajdonosi kapcsolatban nem áll a Class FM rádióval.

A 24.hu ezek után ellenőrizte a cégnyilvántartást, és abból valóban az derült ki, hogy a Class FM-et működtető Advenio Zrt.-nek – a Népszabadság cikkével ellentétben – valóban nem tulajdonosa a Megapolis Media.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

A cégadatokból azonban az látszik, hogy ha a jogszabályt valóban abban a formában terjesztenék be, ahogyan azt a Népszabadság írta, akkor az ugyancsak Simicska-érdekeltségű Lánchíd Rádió miatt még adódhatnak problémáik, azt ugyanis a Magyar Nemzet című napilapot is megjelentető Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. működteti, és ennek a kft.-nek az a Megapolis a tulajdonosa, amely a Sonitus Médiának is. A tervezet ugyanis állítólag a kapcsolt vállalkozásokra is vonatkozik.

Kerestük ennek kapcsán ismételten Pakots Zsoltot, de erre már csak a 24.hu azon cikkének linkjét küldte vissza, amelyben a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) 2 mondatos közleményben cáfolja, hogy a kormány ilyen szabályozásra készülne. A KTK-s cáfolat így szólt:

A reklámfelületeket értékesítő kereskedőházakról szóló törvényjavaslatot sem a közigazgatási államtitkári értekezlet, sem a kormány nem készített elő és nem tárgyalt. Így a Népszabadságban megjelent hír alaptalan.

Fontos azonban, hogy az efféle, a médiapiacot hátrányosan érintő jogszabályokat mostanság nem a kormány, hanem a kormánypárt valamelyik országgyűlési képviselője (vagy több képviselője) szokta benyújtani, megkerülve ezzel a közigazgatási egyeztetési köröket. Így a kormány cáfolata még nem jelenti azt, hogy valóban ne kerülne ilyen jogszabály a törvényhozás elé, ahogyan az történt például a reklámadó esetében is. (Hasonló eljárással korábban az Alkotmányt Alaptörvényt is módosították már.)

Az Indexet és a 24.hu-t is érintené

A Népszabadság cikkében egyébként az áll, hogy a tervezett jogszabály az Indexet, a Portfolio.hu-t, az InfoRádiót és több más médiumot működtető, Spéder Zoltán érdekeltségébe tartozó CEMP-et és annak sales house-át, a CEMP Sales House-t, illetve a 24.hu-t is kiadó Central Médiacsoportot és sales house-át, a CM Sales-t is hátrányosan érintené, hiszen e médiavállalatok is értékesítőházakon keresztül végzik a reklámértékesítést. Ám Ziegler Gábor, a CEMP Sales House ügyvezetője és Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatója sem kívánt kommentárt fűzni megkeresésünkre a témához. 

Az Atmedia lenne a nyertese a szabályozásnak

Egyébként, ha megvalósulna a szabályozás, annak kétségkívül az Atmedia lenne a nyertese. Az Atmedia tavaly, nem sokkal azután vette át a TV2 reklámidejének értékesítését, hogy a tévétársaságban tulajdonos lett Andy Vajna kormánybiztos. Az Atmedia vette át nemrégiben a közmédia reklámperceinek értékesítését is, amit egyébként tenderen kívül, a Rogán Antal szomszédjának, Csetényi Csabának az érdekeltségébe tartozó MCS-től vettek át. Az Atmedia ezenkívül még számos más csatorna reklámperceit is értékesíti, és cégjogilag nem tulajdonosa egyetlen médiavállalat sem.

(A Central Médiacsoport a 24.hu-t is kiadó Central Digitális Média Kft. tulajdonosa.)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CANNES, FRANCE - MAY 21:  Nicole Kidman departs after the 'How To Talk To Girls At Parties' screening during the 70th annual Cannes Film Festival at on May 21, 2017 in Cannes, France.  Celebrities, fans and the movie world have descended on Cannes for this year's festival of the screen. For seventy years The Croisette Boulevard has always been the centre of athe place watch the rich and dandy and people from all walks of life to promenade.  (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.