Opera böngésző reklámtiltással
Média

Ráront a népszerű internetböngésző a digitális médiaiparra

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 03. 18. 09:00

Kemény támadást intéz az Opera internetes böngésző legújabb változata a reklámokból megélni próbáló digitális médiaiparra. Operáék a felhasználók számára akár 90 százalékkal gyorsabban betöltődő weboldalakat ígérnek, bár kérdés, hogy ha sokan fogják használni a funkciót, miből fogják fenntartani magukat az oldalak.
Korábban a témában:

Érdekel a content marketing?


Jelentkezz a márciusban induló képzésre!

A most megújuló Opera internetböngésző beépített reklámszűrővel érkezik, ezzel várhatóan újabb nehézségek elé állítva a reklámbevételekből megélni kívánó, de egyre növekvő reklámblokkolással szembesülő tartalomszolgáltatókat.

Többször írtunk már róla az elmúlt időszakban, hogy milyen problémát okoz a tartalomszolgáltatók számára a reklámblokkolók (az úgynevezett adblockerek) használata, amely az utóbbi időben még nagyobb méretet öltött, valamint egymás után érkeznek a hírek arról, hogy a terjedő reklámblokkolás miatt egyre több tartalomszolgáltató kezdte el figyelmeztetni a látogatóit, vagy léptetett életbe szankciókat a blokkolót használó felhasználók ellen: ezeket a felhasználókat először arra figyelmeztetik, hogy a cikkek előállítása költséges, amit a hirdetések megjelenítéséből származó bevételekből tudnak csak finanszírozni, sőt például a Forbes és a The New York Times el is kezdte kitiltani a reklámblokkolókat használó felhasználókat, elvágva őket a tartalmaktól.

Itthon is gond van

A reklámblokkolás egyébként idehaza is komoly gond, főleg az olyan oldalak esetében, ahol  informatikailag nagyon képzettek a látogatók, és nekiállnak feltepíteni egy adblockert. Épp a minap egy nyilvános posztban említette meg például az egyik legnagyobb magyar informatikai portál, a HWSW lapigazgatója a Facebookon, hogy tapasztalatai szerint az informatikai téren járatosabb látogatói összetétel miatt a magyar IT témájú oldalakon 50 százalék körül van a reklámtiltás, sőt bizonyos oldalakon ennél is magasabb, akár 80 százalék körüli értékek is lehetségesek.

Eddig külön kiegészítő kellett, most ez megváltozik

Pedig mostanáig a reklámblokkoláshoz külön kiegészítőt kellett letölteni, a legnépszerűbb Google Chrome és a Mozilla Firefox felhasználói főleg az Adblocker Plust töltötték le ehhez. Igaz, volt már olyan böngésző – méghozzá a Brave, amely egyébként a Mozilla volt vezérigazgatója, Brendan Eich nevéhez kötődik-, amelybe már eleve beépítették a reklámtiltás képességét, de ez a böngésző egyelőre csak alacsony ismertségnek és ebből fakadóan kis népszerűségnek örvend.

A tartalomszolgáltatók szempontjából tehát nagy szerencse volt mostanáig, hogy az elterjedt böngészőkön külön felhasználói utánajárást igényelt a reklámblokkolás bekapcsolása, sőt sokan talán nem is tudtak a lehetőségről. Az Opera új verziójának megjelenésével viszont tömegek kezdhetik el használni a szolgáltatást, ami már komoly érvágás lehet a tartalmak ingyenes elérését reklámok megjelenítéséből finanszírozó szerkesztőségek számára.

Nem automatikus, de egy pillanat a bekapcsolás

Az Opera böngésző fejlesztőinek a témáról szóló blogbejegyzésében azt írják, hogy böngészés közben a szoftver érzékeli, hogy hol láthatók hirdetések, és ilyenkor felajánlja a reklámblokkoló funkció bekapcsolását, tehát a tiltás nem alapértelmezett, de ugyanakkor nagyon könnyen bekapcsolható. Fontos, hogy a felhasználók az Operában weboldalanként is szabályozhatják a reklámblokkolást, tehát megtehetik, hogy csak azt az oldalt teszik reklámmentessé, amelyiken szerintük pofátlanul sok a hirdetés és emiatt nagyon lassú az oldal betöltődése, míg a prémium minőségű, igényesebb oldalakon meghagyják a reklámokat.

Emellett az új reklámblokkoló képes lemérni az adott weboldalak betöltődési idejét reklámokkal és a reklámszűrő működésével együtt is, így összevethető, hogy az adott oldalon mennyire lassítja le a böngészést a reklám. (A lassulást főleg a túl sok, vagy túl nagy méretű reklámok okozzák, amelyek sávszélességet és erőforrást, memóriát és processzort igényelnek a számítógéptől.)

Az Opera azt ígéri, hogy bizonyos weboldalak akár 90 százalékkal is gyorsabban betöltődhetnek, ha letiltják azokon a reklámokat. Az Opera illetékese azt is írta egyébként, hogy az ő reklámblokkolójuk 45 százalékkal gyorsabb, mintha a Google Chrome böngészőhöz elérhető AdBlock Plus nevű kiegészítőt használnák a látogatók. Ennek az az oka, hogy az Opera a reklámblokkolást a webmotor szintjén blokkolja, szemben a kiegészítőként elérhető reklámblokkolókkal, amelyek úgy működnek, hogy ellenőrzik a letöltendő oldalak URL-jét és lapelemeit, hogy azok nincsenek-e a blokkolandók listáján.

Az Opera adblocker funkciójában összevethető az oldalak betöltődési sebessége
Az Opera adblocker funkciójában összevethető az oldalak betöltődési sebessége

Bár a reklámtiltás bevezetése riasztó lehet a médiatulajdonosok és a hirdetők számára, az Opera azt mondja, hogy ezzel a hirdetők számára is eszközt ad, hogy megértsék a nagy hirdetésekből adódó problémákat, például az oldal betöltődésének lelassulását.

„Hisszük, hogy mindez fel fogja gyorsítani a hirdetői piac változását”

-írták, feltehetőleg arra utalva, hogy a tartalomszolgáltatók valószínűleg sokat tehetnének a reklámblokkolás ellen, ha kevesebb hirdetést helyeznének el az oldalon, vagy legalábbis azok méretét lecsökkentenék.

Nem a legnépszerűbb, de mégis fontos szereplő

A 21 éves múltú Opera browser egyébként nem a legnépszerűbb böngésző, a W3Counter adatai szerint februárban 3 százalék körüli piaci részesedése volt, szemben a Google Chrome 47 százalékával. Lehetséges viszont, hogy esetleg épp a mostani megújulással, az új szolgáltatások megjelenésének köszönhetően jelentősen növelni tudja majd a részesedését.

Fel kell gyorsítani a weboldalak betöltődését

Egyébként az oldalak betöltődési sebességének és a hirdetési piacba való beavatkozásról beszélt Dominic Good, a Financial Times globális hirdetési és stratégiai igazgatója egy panelbeszélgetésen az ISBA (a brit hirdetők érdekvédelmi szervezetének) éves konferenciáján.

„A reklámblokkolás terjedése nyilvánvalóvá tette, hogy probléma van a weben lévő túl sok és igénytelen minőségű reklám miatt, ezért meg kell tisztítani a webet”

– mondta.

Dominic Good megjegyezte ugyanakkor, hogy a Financial Times olvasóinak csak 4 százaléka értékelte a hirdetésekkel kapcsolatos élményeit negatívan vagy nagyon negatívan. Az olvasóik túlnyomó többsége elégedett a reklámokkal és megérti, hogy a hirdetések egy értékcsere részei.

Reklámblokkolás = kalózkodás?

Ugyanezen a konferencián felszólalt a warc.com tudósítása szerint John Whittingdale brit kultuszminiszter is, aki hasonló szempontokat említett, valamint a reklámblokkolást a kalózkodás múltbeli problémájához hasonlította, amit oktatással, iparági mérésekkel és kormányzati segítséggel lehetett orvosolni.

“Az iparágnak valahogyan meg kell értetnie az emberekkel azt a gondolatot, hogy semmi sincsen ingyen”

– mondta.

“Ugyanakkor azt pedig az iparágnak kell megértenie, hogy a hirdetéseket vonzóbbá és kevésbé idegesítővé kell tenni”

– tette hozzá.

A miniszter egyúttal felvetette, hogy egy kerekasztal-beszélgetést kellene szervezni a reklám- és a tartalomipar szereplői számára, ahová meghívnák a reklámblokkolók fejlesztőit is, hogy megbeszéljék a felmerülő problémákat és milyen intézkedéseket lehetne tenni.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US President Donald Trump (C) makes his way to board Air Force One in Riyadh as he head with the First Lady to Israel on May 22, 2017. / AFP PHOTO / MANDEL NGAN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.