Média

Ráront a népszerű internetböngésző a digitális médiaiparra

Opera böngésző reklámtiltással
Opera böngésző reklámtiltással
Kemény támadást intéz az Opera internetes böngésző legújabb változata a reklámokból megélni próbáló digitális médiaiparra. Operáék a felhasználók számára akár 90 százalékkal gyorsabban betöltődő weboldalakat ígérnek, bár kérdés, hogy ha sokan fogják használni a funkciót, miből fogják fenntartani magukat az oldalak.

Érdekel a content marketing?

banner_300x250_fiu_nlc_24
Jelentkezz a márciusban induló képzésre!

A most megújuló Opera internetböngésző beépített reklámszűrővel érkezik, ezzel várhatóan újabb nehézségek elé állítva a reklámbevételekből megélni kívánó, de egyre növekvő reklámblokkolással szembesülő tartalomszolgáltatókat.

Többször írtunk már róla az elmúlt időszakban, hogy milyen problémát okoz a tartalomszolgáltatók számára a reklámblokkolók (az úgynevezett adblockerek) használata, amely az utóbbi időben még nagyobb méretet öltött, valamint egymás után érkeznek a hírek arról, hogy a terjedő reklámblokkolás miatt egyre több tartalomszolgáltató kezdte el figyelmeztetni a látogatóit, vagy léptetett életbe szankciókat a blokkolót használó felhasználók ellen: ezeket a felhasználókat először arra figyelmeztetik, hogy a cikkek előállítása költséges, amit a hirdetések megjelenítéséből származó bevételekből tudnak csak finanszírozni, sőt például a Forbes és a The New York Times el is kezdte kitiltani a reklámblokkolókat használó felhasználókat, elvágva őket a tartalmaktól.

Itthon is gond van

A reklámblokkolás egyébként idehaza is komoly gond, főleg az olyan oldalak esetében, ahol  informatikailag nagyon képzettek a látogatók, és nekiállnak feltepíteni egy adblockert. Épp a minap egy nyilvános posztban említette meg például az egyik legnagyobb magyar informatikai portál, a HWSW lapigazgatója a Facebookon, hogy tapasztalatai szerint az informatikai téren járatosabb látogatói összetétel miatt a magyar IT témájú oldalakon 50 százalék körül van a reklámtiltás, sőt bizonyos oldalakon ennél is magasabb, akár 80 százalék körüli értékek is lehetségesek.

Eddig külön kiegészítő kellett, most ez megváltozik

Pedig mostanáig a reklámblokkoláshoz külön kiegészítőt kellett letölteni, a legnépszerűbb Google Chrome és a Mozilla Firefox felhasználói főleg az Adblocker Plust töltötték le ehhez. Igaz, volt már olyan böngésző – méghozzá a Brave, amely egyébként a Mozilla volt vezérigazgatója, Brendan Eich nevéhez kötődik-, amelybe már eleve beépítették a reklámtiltás képességét, de ez a böngésző egyelőre csak alacsony ismertségnek és ebből fakadóan kis népszerűségnek örvend.

A tartalomszolgáltatók szempontjából tehát nagy szerencse volt mostanáig, hogy az elterjedt böngészőkön külön felhasználói utánajárást igényelt a reklámblokkolás bekapcsolása, sőt sokan talán nem is tudtak a lehetőségről. Az Opera új verziójának megjelenésével viszont tömegek kezdhetik el használni a szolgáltatást, ami már komoly érvágás lehet a tartalmak ingyenes elérését reklámok megjelenítéséből finanszírozó szerkesztőségek számára.

Nem automatikus, de egy pillanat a bekapcsolás

Az Opera böngésző fejlesztőinek a témáról szóló blogbejegyzésében azt írják, hogy böngészés közben a szoftver érzékeli, hogy hol láthatók hirdetések, és ilyenkor felajánlja a reklámblokkoló funkció bekapcsolását, tehát a tiltás nem alapértelmezett, de ugyanakkor nagyon könnyen bekapcsolható. Fontos, hogy a felhasználók az Operában weboldalanként is szabályozhatják a reklámblokkolást, tehát megtehetik, hogy csak azt az oldalt teszik reklámmentessé, amelyiken szerintük pofátlanul sok a hirdetés és emiatt nagyon lassú az oldal betöltődése, míg a prémium minőségű, igényesebb oldalakon meghagyják a reklámokat.

Emellett az új reklámblokkoló képes lemérni az adott weboldalak betöltődési idejét reklámokkal és a reklámszűrő működésével együtt is, így összevethető, hogy az adott oldalon mennyire lassítja le a böngészést a reklám. (A lassulást főleg a túl sok, vagy túl nagy méretű reklámok okozzák, amelyek sávszélességet és erőforrást, memóriát és processzort igényelnek a számítógéptől.)

Az Opera azt ígéri, hogy bizonyos weboldalak akár 90 százalékkal is gyorsabban betöltődhetnek, ha letiltják azokon a reklámokat. Az Opera illetékese azt is írta egyébként, hogy az ő reklámblokkolójuk 45 százalékkal gyorsabb, mintha a Google Chrome böngészőhöz elérhető AdBlock Plus nevű kiegészítőt használnák a látogatók. Ennek az az oka, hogy az Opera a reklámblokkolást a webmotor szintjén blokkolja, szemben a kiegészítőként elérhető reklámblokkolókkal, amelyek úgy működnek, hogy ellenőrzik a letöltendő oldalak URL-jét és lapelemeit, hogy azok nincsenek-e a blokkolandók listáján.

Az Opera adblocker funkciójában összevethető az oldalak betöltődési sebessége
Az Opera adblocker funkciójában összevethető az oldalak betöltődési sebessége

Bár a reklámtiltás bevezetése riasztó lehet a médiatulajdonosok és a hirdetők számára, az Opera azt mondja, hogy ezzel a hirdetők számára is eszközt ad, hogy megértsék a nagy hirdetésekből adódó problémákat, például az oldal betöltődésének lelassulását.

„Hisszük, hogy mindez fel fogja gyorsítani a hirdetői piac változását”

-írták, feltehetőleg arra utalva, hogy a tartalomszolgáltatók valószínűleg sokat tehetnének a reklámblokkolás ellen, ha kevesebb hirdetést helyeznének el az oldalon, vagy legalábbis azok méretét lecsökkentenék.

Nem a legnépszerűbb, de mégis fontos szereplő

A 21 éves múltú Opera browser egyébként nem a legnépszerűbb böngésző, a W3Counter adatai szerint februárban 3 százalék körüli piaci részesedése volt, szemben a Google Chrome 47 százalékával. Lehetséges viszont, hogy esetleg épp a mostani megújulással, az új szolgáltatások megjelenésének köszönhetően jelentősen növelni tudja majd a részesedését.

Fel kell gyorsítani a weboldalak betöltődését

Egyébként az oldalak betöltődési sebességének és a hirdetési piacba való beavatkozásról beszélt Dominic Good, a Financial Times globális hirdetési és stratégiai igazgatója egy panelbeszélgetésen az ISBA (a brit hirdetők érdekvédelmi szervezetének) éves konferenciáján.

„A reklámblokkolás terjedése nyilvánvalóvá tette, hogy probléma van a weben lévő túl sok és igénytelen minőségű reklám miatt, ezért meg kell tisztítani a webet”

– mondta.

Dominic Good megjegyezte ugyanakkor, hogy a Financial Times olvasóinak csak 4 százaléka értékelte a hirdetésekkel kapcsolatos élményeit negatívan vagy nagyon negatívan. Az olvasóik túlnyomó többsége elégedett a reklámokkal és megérti, hogy a hirdetések egy értékcsere részei.

Reklámblokkolás = kalózkodás?

Ugyanezen a konferencián felszólalt a warc.com tudósítása szerint John Whittingdale brit kultuszminiszter is, aki hasonló szempontokat említett, valamint a reklámblokkolást a kalózkodás múltbeli problémájához hasonlította, amit oktatással, iparági mérésekkel és kormányzati segítséggel lehetett orvosolni.

“Az iparágnak valahogyan meg kell értetnie az emberekkel azt a gondolatot, hogy semmi sincsen ingyen”

– mondta.

“Ugyanakkor azt pedig az iparágnak kell megértenie, hogy a hirdetéseket vonzóbbá és kevésbé idegesítővé kell tenni”

– tette hozzá.

A miniszter egyúttal felvetette, hogy egy kerekasztal-beszélgetést kellene szervezni a reklám- és a tartalomipar szereplői számára, ahová meghívnák a reklámblokkolók fejlesztőit is, hogy megbeszéljék a felmerülő problémákat és milyen intézkedéseket lehetne tenni.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik